Hems, gitterspær og moderat hældning - nogen med praktisk erfaring?

Vi vil gerne smide vores dobbeltseng op på en hems, så vi får frigivet et værelse. Vi har dog gitterspær nu og taget mener jeg har en 25 graders hældning (altså klassisk ét-plans typehus fra 69).

Hvis det kan lade sig gøre (jeg ved at der er visse regler for hemse), så er jeg klar over, at der skal laves beregninger og omforandringer af spær.Vi skal dog snart have nyt tag, så meget af arbejdet kan nemt laves i forbindelse med det og der vil også være mulighed for en del LDS hvad angår indvendig færddiggørelse.

Jeg er meget interesseret i at høre om nogle har praktisk erfaring med et sådant projekt. Kan man få en brugbar isoleret hems, når der ikke er større hældning? Noget specielt man skal være opmærksom på i den daglige brug eller konstruktionen af hemsen?

 

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det ser jo lovende ud, eller gør det ?

Et gitter spær er lavet som en selvbærende konstruktion, så hvordan du lige havde forestillet dig at ændre på det kunne være sjovt at vide ! Og om i over hovedet må indrette en hems oppe på loftet er en anden sag, det er jo ikke regnet som beboelse. Jeg tror det bliver så omfattende at ændre på konstuktionen at det vil være billigere at i bygger et lille aneks i baghaven som så bruges som soverum, eller gæste værelse.

Der skal være flugtveje, enten via Velux eller kvistvinduets. Desuden mener jeg ikke det er lovligt at bruge sådan en hems som overnatningssted, kun ophold. Der skal desuden isoleres utroligt meget ekstra, for at I ikke bliver kvalt af varme. Og sidst: hvad sker når I sælger huset engang, fører du så tilbage til std.?

 

Skrevet af Håndværkeren på 04-10-2014 23:36

Ja det ser jo lovende ud, eller gør det ?

Et gitter spær er lavet som en selvbærende konstruktion, så hvordan du lige havde forestillet dig at ændre på det kunne være sjovt at vide ! Og om i over hovedet må indrette en hems oppe på loftet er en anden sag, det er jo ikke regnet som beboelse. Jeg tror det bliver så omfattende at ændre på konstuktionen at det vil være billigere at i bygger et lille aneks i baghaven som så bruges som soverum, eller gæste værelse.

 

Angående spærene, så havde jeg håbet at jeg kunne betale en ingeniør for at fortælle, hvordan det kan skrues sammen, så tømreren kunne gøre det samtidigt med udskiftningen af taget.

Det skal ikke laves som beboelse, men derimod opfylde reglerne for hems.

Et anneks i haven er en idé og klart billigere, men heller ikke en integreret del af huset, så der er langt til toilet etc.

Du har helt ret i at en hems, med vores tagkontruktion, vil blive en kostbar affære, men vi sætter hemseprojektet overfor en tilbygning, som også er en pæn udskrivning.

Men det er fint du går kritisk til den. Det er derfor jeg har lavet indlægget, så vi kan få indspark til om det er et håbløst projekt.

 

 

 

 

 

Det er ikke sikkert det er så vanskelig en operation. Nu aner jeg intet om jeres hus tagkonstruktion eller opbygning. Men typisk handler det om at man laver de eksisterende spærmom til bjælkespær - dette,gøres ved at lægge en limtræs drager ind i kip. Efterfølgende skal spærene forstærkes med spærtømmer på siden - både af hensyn til bæreevne men også af hensyn til mængden af isolering der skal i konstruktionen.

Men få fat i en ingeniør og find ud af om det er muligt og,så er det da ellers bare igang :-)
Hvis en hems skal anvendes lovligt, altså stuveplads, kan man normalt lægge den på gitterspær uden problemer. Men der må ikke belastes med mange hundrede kilo. Fidusen vil nok være, at placere hemsen over en stabiliserede skillevæg. Det er også muligt at lave diagonale aflastninger på loftet, men det tager lofthøjde på hemsen. Jeg tror ikke du får godkendt el-installation på hemsen. Under alle omstændigheder skal dr være brandflugtveje, som tidligere nævnt, enten gennem specielle tagvinduer, kvistvinduets eller gavlvinduer. ( det vil under alle omstændigheder være klogt). Kommunen s k a l. Adviseres, idet du skal have godkendt et vindue i den høje pga nabo-indkig. Det er et stort spøgrsmål, om det er billigere end en regulær tilbygning.

 

Annonce
Skrevet af uldal på 05-10-2014 06:58
Der skal være flugtveje, enten via Velux eller kvistvinduets. Desuden mener jeg ikke det er lovligt at bruge sådan en hems som overnatningssted, kun ophold. Der skal desuden isoleres utroligt meget ekstra, for at I ikke bliver kvalt af varme. Og sidst: hvad sker når I sælger huset engang, fører du så tilbage til std.?

Velux/kvist skulle etableres i forbindelse med tagudskiftning.

Jeg troede det var fuldt lovligt, at sove på en hems så længe den opfylder reglerne for hems altså fri adgang fra til det rum den er bygget over og max 4,5m2 hvor lofthøjden er over 1,5m.

Det med varmen er en virkelig god pointe. Der er grænser for meget isloering vi kan stoppe op under taget, hvis der også skal blive lidt rum tilbage. Et brandvarmt soveværelse er det de færreste der kan leve med.

Angående salg, så skal alt laves fuldt lovligt og der skal være papirer på omforandringerne af tagkonstruktionen. Sagt på en anden måde, hvis der er noget lovgivning som ikke kan overholdes, så stopper projektet med det samme. Jeg vil ikke lave noget jeg på forhånd ved er ulovligt.

 

Jeg tror jetz er klar over det , men det kunne nok være på sin plads at få lidt definitioner på plads. En hems er en indskudt etage, typisk over bjælkelag i hus med høj rejsning. Den kan bruges  blandt andet til kontor, eller soveplads. Hvis den er under 4,5 m2 skal der ikke godkendelse til, ligesom den ikke skal medregnes i husets etageareal (og dermed bebyggelsesprocent). Den skal være åben til det rum den tilhører, og behøver ikke yderligere flugtveje. KLIK HER for nærmere forklaring ved BOLIUS.

Det jeg ser som problemet er ikke at få det til at kunne holde, endsige være lovlig. Men nærmere den lave højde, og varmen.  Du har vel ca. 160-170 cm fra bjælkelag til kip, i de eksisterende spær. Det giver jo nogen udfordringer med at kravle i seng. Og selv om du isolerer godt, så er der altid varmere oppe under loftet, end der er ved gulvet. Der er ikke nogen problemer med elinstallationer i hems.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af jetz på 05-10-2014 09:33

Velux/kvist skulle etableres i forbindelse med tagudskiftning.

Jeg troede det var fuldt lovligt, at sove på en hems så længe den opfylder reglerne for hems altså fri adgang fra til det rum den er bygget over og max 4,5m2 hvor lofthøjden er over 1,5m.

Det med varmen er en virkelig god pointe. Der er grænser for meget isloering vi kan stoppe op under taget, hvis der også skal blive lidt rum tilbage. Et brandvarmt soveværelse er det de færreste der kan leve med.

Angående salg, så skal alt laves fuldt lovligt og der skal være papirer på omforandringerne af tagkonstruktionen. Sagt på en anden måde, hvis der er noget lovgivning som ikke kan overholdes, så stopper projektet med det samme. Jeg vil ikke lave noget jeg på forhånd ved er ulovligt.

 

Hej. en hems kan sagtens have en større kvadratmeter  og en lavere højde.

De 4,5 m2 og 1,5 m skal tolkes i forhold til brutto etagearealet.

Altså. Hemsens kvadratmeter tælles først når der er en højde på minimum 1,5 m og højere og der må den højest være 4,5 m2. Først over dette til vil den tælle som en etage.

Så en hems kan sagtens være 8-10 kvadratmeter.

Og man må sagtens have soveplads sådan et sted.

Der skal først en redningsåbning når bruttoetagearealet er større end 4,5 m2

Hilsen Martin.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ja det er korrekt, og underligt nok måles de 1,5 m fra gulv til tagbeklædningens YDERFLADE. (ikke fra gulv til loft) Så de 4,5 m2 nås lidt hurtigere når der er skrå vægge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Jetz.

Det kan sagtens lade sig gøre, igen ben i det. Har selv lavet øvelsen, med godt resultat.

Jeg fik en bekendt, ingeniør, til at kigge på mit oplæg og han fandt det i orden.

Hemsen strækker sig mellem 4 spær, hvor trækstangen er fjernet på de 2, det giver en bredde på små 3m. I taget er monteret et Velux vindue med redningsåbning, som er placeret således et gelænderet mod det eksisterende værelse saamtidig er trappetrin til vinduet. Kommunen har godkendt, dog med en bemærkning om at det ikke må bruges til beboelse. Jeg lavede det for en del år siden, da isoleringskravene ikke var så strikse, for det er klart at med nutidens krav tager det en del loftshøjde og det kan være problematisk ved opgangen til hemsen.  Og ja, der er varmt om sommeren. Stigen har jeg selv lavet af bøgetræ,simpelthen en bordplade der er opskåret i vanger og indstemte trin.

Hvis du nogensinde kommer forbi Odense er du velkommen tilat kigge på min løsning.

Og så til " håndværkeren" hvorfor altid skyde folks ideer ned på forhånd, ved at følge og læse trådene kunne diú måske også lære noget nyt !

Bedste hilsner Bjarne

 


 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis