Hems, gitterspær og moderat hældning - nogen med praktisk erfaring?

Vi vil gerne smide vores dobbeltseng op på en hems, så vi får frigivet et værelse. Vi har dog gitterspær nu og taget mener jeg har en 25 graders hældning (altså klassisk ét-plans typehus fra 69).

Hvis det kan lade sig gøre (jeg ved at der er visse regler for hemse), så er jeg klar over, at der skal laves beregninger og omforandringer af spær.Vi skal dog snart have nyt tag, så meget af arbejdet kan nemt laves i forbindelse med det og der vil også være mulighed for en del LDS hvad angår indvendig færddiggørelse.

Jeg er meget interesseret i at høre om nogle har praktisk erfaring med et sådant projekt. Kan man få en brugbar isoleret hems, når der ikke er større hældning? Noget specielt man skal være opmærksom på i den daglige brug eller konstruktionen af hemsen?

 

 

Vi vil gerne smide vores dobbeltseng op på en hems... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er jo veldigt Bjarne, men hvad bruger du hemsen til når den ikke må bruges til beboelse ? Hvad tror du forsikrings selskabet vil sige til det hvis der sker noget, når komunen har sagt at den ikke må bruges til beboelse  ?

Godt spørgsmål håndværker - hvad tror du helt præcist selv de vil sige for jeg tænker umiddelbart det ikke gør den store forskel. Bare fordi det ikke er godkendt til beboelse kan det jo sagtnes være være godkendt som værende forsikret.

Men lad os høre hvad du har af reel erfaring og ikke blot formodning
Kan lige nævne at der rundt om i landet findes voldsomt mange kældre med beboelse som ikke er godkendte. Det er selvfølgelig ikke
et argument, men jeg tror heller ikke det vil have konsekvenser.
Og hvem kan sige sig helt fri for ikke at have været ulydig på et tidspunkt.
Men til jetz vil jeg sige, sørg for at få det registreret hos kommunen ellers har du et problem om ikke andet når du skal sælge dit hus.

Bjarne

 

Skrevet af ev elmand på 05-10-2014 12:17

Det jeg ser som problemet er ikke at få det til at kunne holde, endsige være lovlig. Men nærmere den lave højde, og varmen.  Du har vel ca. 160-170 cm fra bjælkelag til kip, i de eksisterende spær. Det giver jo nogen udfordringer med at kravle i seng. Og selv om du isolerer godt, så er der altid varmere oppe under loftet, end der er ved gulvet. Der er ikke nogen problemer med elinstallationer i hems.

 

 

 

Tror godt vi vil kunne overleve at kravle i sen ellers er der sikkert en af børnene der kan. Ja, det med varmen bliver helt klart et problem. Rart at få afdækket, at det er fint med el deroppe. Det vil helt klart være et stort minus uden el.

 

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 05-10-2014 15:38

Hej. en hems kan sagtens have en større kvadratmeter  og en lavere højde.

De 4,5 m2 og 1,5 m skal tolkes i forhold til brutto etagearealet.

Altså. Hemsens kvadratmeter tælles først når der er en højde på minimum 1,5 m og højere og der må den højest være 4,5 m2. Først over dette til vil den tælle som en etage.

Så en hems kan sagtens være 8-10 kvadratmeter.

Og man må sagtens have soveplads sådan et sted.

Der skal først en redningsåbning når bruttoetagearealet er større end 4,5 m2

Hilsen Martin.

 

 

Ok, forstået. Men hvis jeg overkrider de 4,5m2, hvor der er mere end 1,5m til loftet, så er min forståelse, at så skal jeg overholde kravende til beboelse og det kan jeg ikke pga. loftshøjden. Hvis det er tilfældet, så skal bruttoetagearelet på de max 4,5m2 hvor der er minimum 1,5m til loftet overholdes.

 

 

Annonce
Skrevet af ev elmand på 05-10-2014 16:15
Ja det er korrekt, og underligt nok måles de 1,5 m fra gulv til tagbeklædningens YDERFLADE. (ikke fra gulv til loft) Så de 4,5 m2 nås lidt hurtigere når der er skrå vægge.

 

Den her oplysning er en seriøs bet, da der jo skal en del isolering i. Så med lægter og det hele er de første 40-50cm jo allerede smuttet. Troede det var til loftet man målte.

 

Skrevet af Bjarne Jensen på 05-10-2014 16:24

Hej Jetz.

Det kan sagtens lade sig gøre, igen ben i det. Har selv lavet øvelsen, med godt resultat.

Jeg fik en bekendt, ingeniør, til at kigge på mit oplæg og han fandt det i orden.

Hemsen strækker sig mellem 4 spær, hvor trækstangen er fjernet på de 2, det giver en bredde på små 3m. I taget er monteret et Velux vindue med redningsåbning, som er placeret således et gelænderet mod det eksisterende værelse saamtidig er trappetrin til vinduet. Kommunen har godkendt, dog med en bemærkning om at det ikke må bruges til beboelse. Jeg lavede det for en del år siden, da isoleringskravene ikke var så strikse, for det er klart at med nutidens krav tager det en del loftshøjde og det kan være problematisk ved opgangen til hemsen.  Og ja, der er varmt om sommeren. Stigen har jeg selv lavet af bøgetræ,simpelthen en bordplade der er opskåret i vanger og indstemte trin.

Hvis du nogensinde kommer forbi Odense er du velkommen tilat kigge på min løsning.

Og så til " håndværkeren" hvorfor altid skyde folks ideer ned på forhånd, ved at følge og læse trådene kunne diú måske også lære noget nyt !

Bedste hilsner Bjarne

 

Super. Tak for indlægget Bjarne. Dejligt med nogle praktiske erfaringer. Det er rigtigt, at jeg kommer til at bakse med nogle noget strengere isoleringskrav, men sådan er det. Du kan så bekræfte, at varmen rent faktisk bliver et problem. Det er indtil videre et af de største problemer der er ved denne løsning, da de andre ting ser ud til at kunne løses, hvis man lige får lidt hjælp af nogle professionelle.

Mange tak for tilbudet om at se løsningen. Hvis vi kommer forbi Odense, så vil jeg meget gerne svinge forbi og se det. Det kunne være perfekt lige at få en fornemmelse af, hvordan sådan et rum tager sig ud i virkeligheden.

 

 

Skrevet af Bjarne Jensen på 05-10-2014 17:40
Kan lige nævne at der rundt om i landet findes voldsomt mange kældre med beboelse som ikke er godkendte. Det er selvfølgelig ikke
et argument, men jeg tror heller ikke det vil have konsekvenser.
Og hvem kan sige sig helt fri for ikke at have været ulydig på et tidspunkt.
Men til jetz vil jeg sige, sørg for at få det registreret hos kommunen ellers har du et problem om ikke andet når du skal sælge dit hus.

Bjarne

 

Alt kommer til at køre efter bogen eller slet ikke. Vil simpelthen kunne se køber og vedkommendes advokat og den byggesagkyndige direkte i øjnene med god samvittighed, når huset engang skal sælges.

 

I mit svar kl.1217 har jeg lavet et link til Bolius (boligejernes videncenter) Der står maget godt, (og måske skidt for dit projekt. Men du må stadig have mere end de 4,5m2. i den lavere del.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Yes, den med at der gerne må være mere end de 4,5m2 er jeg med på. Men siden de tæller helt fra tagfladens yderside, så går det hurtigere med at komme op på de max 4,5m2 hvor loftshøjden er beregnet til at være minimum 1,5m. Havde jeg fået lov til at beregne fra indvendigt loft og ned til gulvet, vil jeg kunne få en del mere gulvplads inden bruttoarealet på de 4,5m2 (hvor der er minimum 1,5m højde) blev nået.

Lektien er, at det altså ikke er den reelle loftshøjde man skal tage udgangspunkt i, men derimod ud til yderside tag. Det vil fx. sige, hvis man har et tag, hvor der er lagt nyt tag ovenpå det gamle (det har jeg heldigvis ikke), så har man lige sat yderligere 10-20cm til der. Lidt mystisk måde at regne på, men sådan er reglerne åbenbart.

 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis