Skrevet af S. fabrin på 19-10-2014 10:08
Da man ikke flytter en lampe rundt (de som er i loftet), så må det gælde at lamper skal tilsluttes jord.
Sådan kan du da ikke konkludere. Såfremt din konklution skulle være rigtig, er de fleste af mine loftslamper ulovlige. Jeg går her ud fra, at fatningen er af isolermateriale (hvad ellers).
Nu er det sådan, at materiel der ikke skal jordes skal være dobbelt isoleret. Da samling i en lampe sker udenfor fatning i lampen (I de fleste), og da denne er af jern, er det ikke længere dobbelt isoleret. Jeg flytter ihvertfald ikke rundt på mine lamper i loftet under brug, da de er fast monteret i et lampeudtag. (Bordlamper er en anden snak, men de er også monteret med en stikprop). Jeg ved godt der er nogle regler fra før 1974, som er en anden snak.
Skrevet af PinkHenrik på 19-10-2014 11:58
Jeg vil da også mene at 80% af danmark IKKE har jord i deres installation, da det er et særsyn i huse der er bygget frem til 70'erne (hvis man ser bort fra 380v komfur, vaskemaskine og oliefyrs installationer). Det var jo derfor man feks lavede shaverstikkontakter til brug i vådrum...
Så det kan da godt være at det er et krav, men det bliver da på ingen måde overholdt, for så ville der være fast arbejde til samtlige elektrikkere i hele landet, de næste mange år 
Jeg ved godt, at mange danske hjem ikke har jord (80% er måske lidt overdrevet), i dette tilfælde kan du ikke andet end undlade jordlederen.
Så skriver du, at det godt kan være et krav, men som ikke blive overholdt. Der er også krav om, at du maksimal må køre 80 km/t på danske veje, men mange kører mere, det betyder da ikke, at du bare kan give den gas der ud af?
I dette tilfælde med indlægget her, så ved jeg ikke om der er jord i installationen, men hvis der er, så skal lampen altså tilsluttes jordklemmen.
Det jeg vil frem til er, at jordlederen er til for at beskytte os forbruger mod stød. Det kan ende med at koste liv, hvis det er lavet forkert. Jeg ved også godt, at det er en bagatel, og der yderst sjællend sker noget på den konto. Dog sagde jeg bare lidt om reglerne, da jeg mener det er vildledene at sige, at man bare skal droppe jorden. Det samme er gældene ved dem der skærer jordbenet af 3 benet stik. Man løber en risiko, men risikoen er måske ikke særlig stor, men den er der.