Loftslampe med jord

Hej alle

jeg har købt en loftslampe og jeg er ikke verdensmester i at fikse den slags. Da jeg skal hænge den op ser jeg der står på vejedningen "this fitting must be earthed" og jeg ved så meget som at man skal behandle elekrictet med respekt, så nu ved jeg ikke om eller hvordan jeg kan sætte den op.Der sidder en sort stofledning på og jeg kan ikke se hvilken farve de små ledninger har (dem inde i stofledningen)......... nogen bud??

katja
Hej alle jeg har købt en loftslampe og jeg er... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen sødeste Katja, hvordan skal det da gå dig i livet hvis du opgiver så let

Måske du ikke er klar over at det er sådan noget en elektrikker bla. laver, så grib om knoglen og ring til en sådan, så er det problem ude af verden inden du kan nå at sige Sporvognsskinneskidtskraberoverkontrolør 10 gange.

Kom med et billede af "muffen og dimsen i loftet" så skal jeg gerne give dig et godt råd. For du skal da have den lampe op??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 05-10-2014 12:46

i stue, værelser m.m. behøver man ikke at jordforbinde lamper, selv om de har metaldele.

Jeg vil gerne se en henvisning til Stærkstrømsbekendtgørelsen på den regel? Mig bekendt skal man først og fremmest følge producenternes anvisninger, samtidig står der i SB6 følgende:

Apparater af klasse I omfatter apparater, der er beskyttet mod indirekte berøring ved brug af beskyttelsesjord. Sådanne apparater skal være forsynet med en særlig stikprop med jordben eller andre midler til forbindelse mellem apparatets beskyttelsesjord og beskyttelseslederen i den faste installation.

Jeg ved godt, at under bolig står der

3. Tilslutning af transportable brugsgenstande

Udsatte dele på transportable brugsgenstande behøver ikke at blive forbundet til beskyttelseslederen i den faste installation, forudsat at tilslutningsstedet er omfattet af HPFI-beskyttelse.

217.4 Transportabelt materiel.

Materiel, som enten flyttes under brugen, eller som let kan flyttes fra et sted til et andet, mens det er tilsluttet forsyningen.

Da man ikke flytter en lampe rundt (Dem som er i loftet), så må det gælde at lamper skal tilsluttes jord.

wwww.elbogen.dk - Din El guide

Da man ikke flytter en lampe rundt (de som er i loftet), så må det gælde at lamper skal tilsluttes jord.

Sådan kan du da ikke konkludere. Såfremt din konklution skulle være rigtig, er de fleste af mine loftslamper ulovlige. Jeg går her ud fra, at fatningen er af isolermateriale (hvad ellers).

fase

Jeg vil da også mene at 80% af danmark IKKE har jord i deres installation, da det er et særsyn i huse der er bygget frem til 70'erne (hvis man ser bort fra 380v komfur, vaskemaskine og oliefyrs installationer). Det var jo derfor man feks lavede shaverstikkontakter til brug i vådrum...

Så det kan da godt være at det er et krav, men det bliver da på ingen måde overholdt, for så ville der være fast arbejde til samtlige elektrikkere i hele landet, de næste mange år 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 19-10-2014 10:08

Da man ikke flytter en lampe rundt (de som er i loftet), så må det gælde at lamper skal tilsluttes jord.

Sådan kan du da ikke konkludere. Såfremt din konklution skulle være rigtig, er de fleste af mine loftslamper ulovlige. Jeg går her ud fra, at fatningen er af isolermateriale (hvad ellers).

Nu er det sådan, at materiel der ikke skal jordes skal være dobbelt isoleret. Da samling i en lampe sker udenfor fatning i lampen (I de fleste), og da denne er af jern, er det ikke længere dobbelt isoleret. Jeg flytter ihvertfald ikke rundt på mine lamper i loftet under brug, da de er fast monteret i et lampeudtag. (Bordlamper er en anden snak, men de er også monteret med en stikprop). Jeg ved godt der er nogle regler fra før 1974, som er en anden snak. 

Skrevet af PinkHenrik på 19-10-2014 11:58

Jeg vil da også mene at 80% af danmark IKKE har jord i deres installation, da det er et særsyn i huse der er bygget frem til 70'erne (hvis man ser bort fra 380v komfur, vaskemaskine og oliefyrs installationer). Det var jo derfor man feks lavede shaverstikkontakter til brug i vådrum...

Så det kan da godt være at det er et krav, men det bliver da på ingen måde overholdt, for så ville der være fast arbejde til samtlige elektrikkere i hele landet, de næste mange år 

Jeg ved godt, at mange danske hjem ikke har jord (80% er måske lidt overdrevet), i dette tilfælde kan du ikke andet end undlade jordlederen.

Så skriver du, at det godt kan være et krav, men som ikke blive overholdt. Der er også krav om, at du maksimal må køre 80 km/t på danske veje, men mange kører mere, det betyder da ikke, at du bare kan give den gas der ud af?

I dette tilfælde med indlægget her, så ved jeg ikke om der er jord i installationen, men hvis der er, så skal lampen altså tilsluttes jordklemmen.

Det jeg vil frem til er, at jordlederen er til for at beskytte os forbruger mod stød. Det kan ende med at koste liv, hvis det er lavet forkert. Jeg ved også godt, at det er en bagatel, og der yderst sjællend sker noget på den konto. Dog sagde jeg bare lidt om reglerne, da jeg mener det er vildledene at sige, at man bare skal droppe jorden. Det samme er gældene ved dem der skærer jordbenet af 3 benet stik. Man løber en risiko, men risikoen er måske ikke særlig stor, men den er der.

Jeg har da til gode at se en PH lampe med jord. Den har som mange andre pendler udv. metaldele.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Elbogen.

Jeg mener stadig ikke din konklution er rigtig med hensyn til, at en lanpe hængt op i loftet og tilsluttet via et lampeudtag skal være forbundet til jord. Skulle det være tilfældet,, er jeg meget interesseret i hvor det står i SR kap 6? 

Skulle det være rigtigt, så har jeg nogle lamper, som er fejlkonstrueret. Som eksempel kan jeg nævne PH5 fra LP og de er, som elmanden skriver, ikke med jord..

Du skriver at samlingen sker uden for fatningen i lampe (i de fleste) og da denne er af jern, er den ikke længere dobbeltisoleret. I mine lamper går ledningen med kappe da helt ind i fatningen, eller hvad mener du?

fase
Skrevet af S. fabrin på 19-10-2014 21:52

Elbogen.

Jeg mener stadig ikke din konklution er rigtig med hensyn til, at en lanpe hængt op i loftet og tilsluttet via et lampeudtag skal være forbundet til jord. Skulle det være tilfældet,, er jeg meget interesseret i hvor det står i SR kap 6? 

Skulle det være rigtigt, så har jeg nogle lamper, som er fejlkonstrueret. Som eksempel kan jeg nævne PH5 fra LP og de er, som elmanden skriver, ikke med jord..

Du skriver at samlingen sker uden for fatningen i lampe (i de fleste) og da denne er af jern, er den ikke længere dobbeltisoleret. I mine lamper går ledningen med kappe da helt ind i fatningen, eller hvad mener du?

Jeg må lige forklar mig rigtig her.

Jeg er 99% sikker på, at PH5 lamper er dobbelt isoleret (Det er også en pendel, hvor den lampe som omtales i indlægget er en loftlampe). Loftlamper leveres ofte uden ledning, hvor man samler det uden for fatningen i nogle klemmer.  

Nu er pendler ofte dobbelt isoleret, og her er der altså ikke en 3 leder til disse. Har du en almindelig loft lampe (hvor der er klemmer ude i selve lampen), er denne ikke dobbelt isoleret, og der er kravet at de skal tilsluttes jord. 

Når nu denne indlæg handler om, at der direkte står at lampen skal jordes, og man anbefaler at lade være, så er det at vildlede. Tror ikke det er for sjovt dette skrives?

Henvisning til SB6 ses så længere oppe.

Håber forklaring var lidt bedre.

BTW. Hvis lampen er leveret med 2 leder, så er den godkendt til montering uden jord. Hvis du så selv skifter ledning, skal der anvendes 3 leder

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis