Trægulv i udestue, konstruktion

Hej,

Jeg skal bygge et gulv i en uopvarmet udestue, hvor jeg gerne vil have gulvet vindtæt og lettere isoleret.

Udestuen er bygget op som 2 stk terninger, med 18x18cm limtræ i alle kanter. Spændet i hver terning er 3,24x3,24m, og placeringen er hævet ca 1 meter over terræn, og der er funderet med betonpiller i alle hjørner og midt på terningens kanter, 13 punkter i alt. Derfor vil jeg gerne have at de bærende strøer spænder de 3,24m, således at jeg ikke skal støbe mere...

Selve gulvet udføres af Ipé træ, som skibsgulv, dvs. med gummifuge i mellemrummene mellem plankerne.

Så til spørgsmålene:

1) Hvilken dimension konstuktionstræ kan jeg få til at spænde de 3,24m og bære gulvet, inkl. møbler og normalt "menneske"brug? Jeg tænker at der skal være 60cm c-c på bjælkerne.

2) Hvordan skal gulvkonstruktionen være, således at der er tæt og der ikke kommer råd eller utøj/dyr? Hvad jeg kan læse mig til hos f.eks. Isover, så skal der en fugtspærre under gulv, men over bærende strøer, derunder 95mm isolering, som så er holdt oppe af galvaniseret ståltråd, og så vindpap i bunden.

3) Nogen idér til hvordan man kan udføre gummifugerne pænt, evt. med en gummiliste ovenpå en fugebund eller lignende?

Tegning af hus vedhæftet.

På forhånd tak!

Jens

 

 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt i husbrug siger man at nyttelasten 1,5kN/m^2 og gulvet vejer sikkert 1,5 kg/m med et spænd på 60cm så det vil give tæt på 1 kN/m. Hvis du bruger en normal C18 taglægte på 33x78 kan den godt bære 4,1 pr. meter.
1. 75*150 - så burde du være på den sikre side, forudsat der anvendes konstruktionstræ i kvalitet T1

Hvis du kan acceptere en nedbøjning, der er lidt større end 1/400 kan du gå ned i 50*150

Få din træleverandør til at bekræfte dimmensionerne, før du går i gang <img src='http://www.lav-det-selv.dk/DesktopModules/ActiveForums/themes/lds2013/emoticons/smile.gif' align="absmiddle" border="0" class="afEmoticon" />

2. Med rigelig ventilation nedefra lyder det ok.

3. http://youtu.be/PqgFWqIZ3Kw eller søg på Youtube

Re 1: Det virker mere rimeligt end Kasper_g's forslag, ud fra mine egne efterhånden ret omfattende erfaringer med træterrasse lægning. (Men tak for svaret Kasper_g). Jeg får træleverandøren til at bekræfte det, selvom mine erfaringer er lidt blandede ift. deres kompetence... ;-(

Re 2: Hvad er rigelig ventilation? Jeg har gravet ud så der er min. 15 cm. luft under underkant konstruktion. Skal der være ventilationshuller i vindpappet også? Jeg går efter en diffusionsåben type. Vil helst ikke have det, det skal jo holde på varmen.

Re 3: Tak for det (også), lidt skræmmende at han i klippet med fugebunden gentagne gange siger at det er det hårdeste arbejde han nogensinde har foretaget sig... Jeg havde håbet at man kunne lægge en gummiliste ind ovenpå "en bund" (evt en tynd Ipé pind) som man kan købe til skibsplank med fer og not.

 

Ad 2. Ventilationen har flere formål. Dels at ventilerer opstigende fugt fra jorden væk og dels fjerne evt. ophobet fugt i konstruktionen. Du skal ikke lave huller i vindpappet der er og skal være diffusionsåbent. Hvis du i hver side af 3,24 m. sætter en eller flere udluftningsriste med et samlet areal pr. side på 100 cm2 er du godt dækket ind. Hellere to end en, da du undgår ventileredes hjørner. 15 cm luft under gulvkonstruktionens underkant i et rum på 3x3 m. Er ok.

Ad 3. Du kan godt få systemer med faste gummilister som fuge. I en udestue bør du overveje hvilken effekt svingningerne i luftens fugtighed, og dermed på gulvbræddernes bredde, har på fugen - den bør i hvertfald være meget elastisk som på et skibsdæk. Fugtforholdene i en udestue er ofte helt anderledes end dem man kender indendørs, hvilket stiller helt andre krav til ventilationen - både under gulvet og inde i selve udestuen.

Udover dette, er det en rigtig god ide at tænke gnaversikring ind i konstruktionen - mus elsker udestuer om vinteren. Fred og ro, god trækfri isolation at bygge rede i og egen indgang - kan man forlange mere som mus? Eternitplader min. 30 cm ned under niveau er en god løsning. Der findes også andre løsninger.

Ad 2) OK, jeg laver nogle ventilationssprækker på hver side af de 3,24m, men det bliver så på undersiden.

God idé med gnaversikriningen. Er løsningen så ikke at udskifte vindpap'et i bunden med eternitplader, og sætte 2 stk muse riste i hver side? Eternitpladerne kan jeg så skrue på undersiden af 75x150 tømmeret, og lægge de 95mm isolering ovenpå. Der bliver så godt nok et hul på 55mm imellem dampspærre og isolering, men det vel ikke den store betydning? Alternativt kan jeg sætte eternitpladerne op med lister på tømmeret, så det holder isoleringen op imod dampspærren.

Ad 3) Jeg tager den med byggemarkedet. Det er Ipé planker, de skulle max. bevæge sig +- 1mm, ifølge byggemarkedet som solgte det.  Der er ventilationssprækker hele vejen rundt i toppen af udestuen, så den skulle være godt ventileret.

Den med eternit istedet for vindpap er jeg ikke sikker på, men dette produkt kan tilsyneladende bruges med samme resultat som vindpap: http://www.cembrit.dk/Produkt_visning-3330.aspx?GroupID=GROUP511&ProductID=PROD1344

Det skal lige siges at jeg ikke har erfaring med den løsning.

+- 1 mm - det giver to mm som fugen skal kunne optage. Med en fast fugeliste, ville jeg få byggemarkedet til at garantere skriftligt at der ikke kommer luft mellem fugelisten og træet når luftfugtigheden er lav, fordi der vi havne en masse skidt i luftsprækken, som vil lægge yderligere pres på brædderne når luftfugtigheden er høj.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis