Hvor svært kan det være ?? byg en cnc maskine

Hej alle jer herinde

Nu har min mand fablet i 1 år om at han ønsker at bygge sig en cnc maskine, så han kan lave sjove skilte til børneværelset og andre kreative ting, men der er ikke sket noget endnu da han åbnbart syntes det ser svært ud.

Nu har jeg så uden hans viden læst nk samtlige artikler je kunne finde herinde, og links.. og set videoer youtube.. så nu har jeg selv fået blod på tanden på at lave en uden hans viden.. MEN:

ja det ser og vikernoget komliceret med de motorer, styrprint og ditten og datten der åbenbart skal passe ssmmen, så nu spørger jeg JER til råds... for i lader til at have helt styr på dette som var det at vaske tøj for en kvinde men her er lige nogle spørgsmål:

--f.eks. NEMA 23 el. 34 og hvad de nu hedder hvad betyder det tal ?

--er der nogle faldgrupper jeg skal passe på som nybegynder ?

-- er et budget på ca. 5000 kr. for lidt til en ordenlig cnc ? tænker he på præsis skæring og hastighedpå skærejobbet.

 jeg tænker at ville lave en maskine der er 1m lang x 80 cm bred, men kan jeg lave det i MDF ? og er der nogle der har en "model tegning" man kan få så man kan få skåret delende ud et andet sted ?  Godt nok er jeg en kvinde, men med det her super forum herinde vil jeg nok mene jeg kan få lavet en cnc min mand vil misunde ..  

Hej alle jer herinde Nu har min mand fablet i... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kære Blondinen

Jeg har siddet og læst din tråd igennem og glæder mig over din entusiasme og friske tilgang til det at lave noget - her en CNC maskine. Jeg håber ikke at du har droppet ideen pga. de første indlæg, for de er ikke ligefrem motiverende.
Jeg har selv bygget en CNC maskine i MDF-plader, og nej - den skal ikke bruges til at lave mekanik til Schweitzer-ure eller dele til rumfærger med, men den kan nemt bruges til alle mulige sjove hobbyprojekter. Og den har lavet mange skilte, som har imponeret og glædet mange en modtager.
Den maskine jeg har bygget startede oprindeligt med genbrugsstepmotorer fra nogle gamle 8" diskettedrev, og noget hjemmebygget elektronik, og de lineære føringerne var/er lavet af gamle kuglelejer som ruller på alm. vandrør. Der er mange steder hvor den kan optimeres, og den er også blevet optimeret på flere punkter igennem tiden, men den første version som tog spåner, havde ikke kostet mange kroner, da den var bygget af hvad der nu var i skuret/værkstedet af materialer.
Håber at du er kommet videre med dit projekt og måske har fået overbevist din mand om at man godt kan lave noget UDEN AT DET ER SÅ SVÆRT
Håber også på at du så vil vise billeder af dit projekt, til inspiration og motivation for andre.

mvh Mogens Hartmann

@Hawkeye67 - det kan da godt være, at du synes mine indlæg er mindre motiverende... men jeg mener stadig, at meget få, får glæde af CNC-selvbyg..
Men jeg kender da et par stykker, der hygger sig med deres (også hjemmebyggede) - til skilte osv.. så det er ikke derfor.. Det er blot træls at stå med en masse stumper - en masse tid, der kunne have været brugt bedre..
OG den sidste grund...
- det er meget få mænd, der synes det er sjovt, at skulle tage imod råd fra hunkøn, for at skulle kunne bygge en hobbymaskine!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

@Gardengirl - dine indlæg er på ingen måde usaglige, men måske knap så inspirerende og motiverende.
Når en GDS har lyst til at lave noget som rent faktisk kan lade sig gøre, så skal man da opmuntre personen 
Vi kan på ingen måde blive uenige om at der er himmel hvid forskel på en GDS CNC maskine og en proff. maskine.
Hvis der ikke var det så havde alle en og du var måske ligefrem arbejdsløs 
Mht. at få råd fra hunkøn så har jeg ingen problemer med det. De hankøn som har sådanne problem er nogle skvat og vist ikke rigtige mænd.
Det bør trods alt være kompetancer og ikke køn som betyder noget 

Skrevet af Hawkeye67 på 15-02-2015 20:12

@Gardengirl - dine indlæg er på ingen måde usaglige, men måske knap så inspirerende og motiverende.
Når en GDS har lyst til at lave noget som rent faktisk kan lade sig gøre, så skal man da opmuntre personen 
Vi kan på ingen måde blive uenige om at der er himmel hvid forskel på en GDS CNC maskine og en proff. maskine.
Hvis der ikke var det så havde alle en og du var måske ligefrem arbejdsløs 
Mht. at få råd fra hunkøn så har jeg ingen problemer med det. De hankøn som har sådanne problem er nogle skvat og vist ikke rigtige mænd.
Det bør trods alt være kompetancer og ikke køn som betyder noget 

 

 se det var ord fra et mandfolk, som er værd at samle på. 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Alt afhængig af hvad du forventer ud af en maskine til 5000 så er det da ikke umuligt at lave en sådan maskine. Men vær opmærksom på at 5000 er et meget lille budget til en maskine. 

Jeg har selv bygget flere maskiner, har dog valgt den tunge retning og brugt stål på stål på stål, da jeg ikke føler en maskine lavet i træ ville give mig det jeg forventede af en maskine.

Mine budgetter har rangeret lige fra 15000 op helt op til 55000 for en enkelt maskine...

En maskine lavet i MDF kan godt give dig fornuftig kvalitet i skæring, men den er sårbar overfor fugt, osv osv, hvis ikke den blive behandlet korrekt. Opbygningen af en sådan kan gøres på rigtig mange måder.

jeg har aldrig selv prøvet at bygge en i MDF, så jeg kan ikke guide dig direkte hvordan og hvorledes, og om det overhovedet kan lade sig gøre for 5000,- at bygge en sådan. Det kommer selvfølgelig an på hvad elektronikken koster osv, men de billigste elektronik sæt du kan købe skulle gerne kunne holde dig inden for en given prisramme.

Jeg har vedhæftet et billede af den jeg har til at stå på nuværende tidspunkt. Den står mig i noget mere end 25.000,- bare for at du kan se hvad prisen giver. Den har et bearbejdningsområde på 1200x1400x175mm, kan skære op til 6000mm/min og klarer snildt ting som alu kobber og messing også.

 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jeg tillader mig at snakke med her da jeg også har planer om at lave en cnc, jeg vil som start gerne vide om det er ubetydeligt hvilket størrelse arbejdsplan man vælger at lave ?
Kan man skrive det i mach3 eller andet bagefter, er det bare noget som bliver skrevet ind,, X y z ???
MVH Niels
Hej Niels
Du skal ikke tænke på nogen specifikke mål for XYZ, når du bygger i forhold til Mach3. Når du har lavet maskinen, laver du opsætningen i Mach3, hvor du angiver vandringen for dine 3 akser.
mvh Mogens
Hej Mogens
Super tak for det.
Nogle forslag til spindelprofiler, hvad kører bedst ?, jeg regner med at lave en som kan trække en ret kraftig fræser
Spindelprofiler??

Går ud fra du mener føringer!

Til føringer er der mange alternativer, det kommer meget an på dit budget.
Du kan købe understøttede runde føringer til relativ billige penge. De er ganske fornuftige til prisen, og vil give ganske gode resultater.
Hvis du har muligheden for at bygge med det, så er firkantede HIWIN føringer, eller den type ihvertfald vejen frem. Du får maksimal styring, maksimal stivhed og ultra præcision. Men det kræver et godt underlag, for at virke 100% korrekt.

Såfremt det er hvad du skal bruge til at flytte grantryen med, så er der igen mange muligheder, og det kommer meget an på præferencer. Nogen bruger kuglespindler, andre bruger tandstand. Begge er ganske gode metoder, og du får meget præcise bevægelser med begge. Kuglespindler kræver lidt ekstra, i det at med meget små stigninger skal der mange RPM på motorene for at få noget fart på maskinen.
Med tandstang skal der en god gearing til, for at få noget egentlig magt, det skal der ikke ved kuglespindlen.

Så bestem dit budget, og byg ud fra det. At bygge en CNC kan nemt blive meget kostbart.

 

Tusind tak, jeg er klar over hvordan jeg skal lave den nu :-)
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også