Pudsning/vandskuring af væg.

Hej!

Vi står og har rykket det gamle savsmuldstapet ned i vores køkken og står nu med pudsede vægge med småhuller i, da der har siddet fliser nogle steder.

Ideen er at vi gerne vil have helt "glatte" pudsede/vandskurede vægge uden struktur. Skal det eksisterende puds på ca. 2 cm fjernes (der er murersten inde bagved) og så pudses op på ny, eller er det nok at pudse op med en tyndpuds, pudse med flitsebræt og derefter male?

Håber i kan hjælpe!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg er ikke fagmand.

Jeg været igennem samme omgang i mit køkken. Her var det nok at filtse oven på det gamle puds, efter huller var repareret. Væggen er stadig lige så ujævn som den gamle, hvilket jeg betrager som en charme i et gammelt landsted. Man kunne vælge at fjerne al gammel puds og pudse op fra ny efter ledere og få en helt lige væg - det er op til jer selv, men teknisk kan det andet sagtens lade sig gøre.

Væggen bliver ikke glat, men får et pudset look. Vil du have en helt glat væg, som du i princippet vil kunne sæt filt på eller blot male, kan du sikkert blot fuldspartle efter reparation.

Ja okay, tak for det hurtige svar!

Planen er en glat væg ja, men det kan godt være at det bliver for stort et arbejde hvis den gamle puds skal fjernes og pudses op på ny.

Men det kan vel lade sig gøre at spartle/flitse et tyndlag puds ovenpå det eksisterende puds, sådan at alle småhuller kommer med, men kan det hæfte på det gamle puds?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Hvis du vil have en vandskuret væg uden man kan se stenene igennem kan du sagtens først lave rep. af din pudset væk og så derefter lave en tynd puds udenpå.

Hvis du vil se stenene bliver du nød til at rense hele væggen ned og så filtse den op.

Vandskuring bearbejdes med en gennemvåd mursten. Der vil være mange synlige sten og tyndt udfyldning af vandskuringen
Filtsning bearbejdes med et filtsebræt. Der vil være få synlige sten og med en filtsning på en tykkelse 1-3 mm.
Tyndpuds er når der påføres et tyndt afsluttende lag på 1-2 mm og bearbejdes også med et filtsebræt.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis du spartler får du en helt glat væg. Hvis du filtser, får du en struktur i overfladen. Så der skal I vælge, hvad i ønsker.

Begge dele kan lade sig gøre oven på den gamle puds. Webers 280 Multi hæfter fint på den gamle puds her i hjemmet. Jeg ved ikke, om man skal forbehandle med noget, hvis man skal spartle, men jeg tror det nu ikke.
Jeg vil forslå at prime den eksisterende væg før de spartler dine vægge

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Martin

Tusind tak for hjælpen! Stenen skal ikke kunne anes igennem, så reparerer de "store huller" og pudser efterfølgende op med en tyndpuds og så maler med en vandafvisende/vaskbar maling.

Benytter lige lejligheden til at spørge om en anden ting så... Vi modsatte væg over vores induktionskoge plader har vi en rå murstensvæg, som gerne skulle bibeholdes sådan. Mit spørgsmål går bare på, hvad denne skal behandles med? Den skal vel forsegles? Nogle siger at forankringsgrunder er nok andre skriver en mat lak?? Har du en mening om det?

Prime? Med Fx. forankringsgrunder?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også