Solceller og vindmølle på samme inverter

Jeg har for et par måneder siden monteret et solcelle anlæg som jeg fik til en yderst fornuftig penge.

Solcelle panelerne erpå ca 2Kwh og inverteren kan effektivt håndtere 3Kwh, så der er lidt frirum der. Og Inverteren har 2 indgange.

Jeg går og leger lidt med tanen om at koble en vindmølle på den inverter, dels for at udnytte kapasiteten og dels for at få lidt strøm når solen ikke skinder.

Er der nogen herinde der har erfaringer med sådan en løsning. Gå det hele bare op i bøvl og besvær og vil den ene enhed trække den anden ned ?


Sousvidemaster.dk - Hverdagsmad exelente

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved at du først skal undersøge om du over hovedet må opstille en 1 Kw. vindmølle, den er så vidt jeg ved ikke helt lille.

Det er meget interessant, ikke så ligetil, men sikkert mulig. Jeg vil lige ridse de første overvejelser op.

I energistyrelsens regler taler man om husstandsvindmøller der må stilles op, ved fritliggende huse, uden for områder der er udlagt til vindmøller. De skal være under 25 kw og vist nok højst 25 m høje. Der skal byggetilladelse til, og  de skal være typegodkendte. (Der er en sag med EU ang. tilskud til strømmen, som ikke er afklaret endnu) Det forestiller jeg mig ikke er noget, der passer i dine planer.

Men hvis møllen højst har et rotorareal på 1m2 altså 1.13m i diameter er den undtagen fra disse regler og må opstilles hvor man har lyst. (Der er selvfølgelig generelle regler  m.h.t. at genere naboer, og så meget giver det ikke, at du har " råd til " at få dem på nakken).

Solceller laver jævnstrøm med varierende styrke, afhængig af lys og sol. Det er så inverteren der laver det om til 400/240 volt som vi kan bruge. 

Du skal altså have en meget lille mølle, der har en dynamo, som kan lave den strøm som inverteren kan bruge. Jeg ville satse på noget mere end 1 kw, det er ikke ofte at det blæser godt, og er stærk sol samtidig. Og skulle det ske må møllen automatisk bremses. 

Jeg har set en kombination af vindmølle og solceller der lader en akkumulator op. Til elhegn for kreaturer langt fra bebyggelse. Men det er sikkert alt for lille.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan også sætte et varmelegeme i din VV-beholder og/eller centralvarmeanlæg som kan optage overskydende effekt. Det er langt sjove end at bremse møllen, når der er overskud af strøm.
Og så kan du også vælge en lidt større mølle, for det er jo efterår, vinter det blæser mest, og hvor du har brug for varme.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej
Jeg ved at firmaet ISTABREEZE sælger en færdig pakke med 500w mølle og 100w solcelle som kobles på samme inverter. Så vidt jeg kan se har inverteren særskilt indgang til mølle/solcelle
MEN om det er en speciel hybrid inverter,som er et krav for at systemet fungerer håber jeg der er andre der kan svare på.

Det ville jo være nemt hvis man bare kunne stikke ledningerne fra både mølle og solcelle i de samme huller på inverteren, når de nu begge laver jævnstrøm - og så derfra på et batteri og derfra igen til en el-patron i en varmtvandsbeh. el. i en akkumulerings.tank

Carsten
Hejsa ved godt at det er mange år siden, 😃 men fik du løst din udfordring ?
mvh Thomas 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis