Sand til afretning til jackon plader

Hvad hedder den type sand man benytter når man ligger jackon/ sundolitt plader?

Kan man benytte en lille pladevibrator på 1 sal når etage adskillelsen er 12cm armeret beton


Mvh Claus
Hvad hedder den type sand man benytter når man... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har både brugt 25mm gulvgips fra Knauf og Fermacell 25mm gulvelement - fordi det sidste ikke er godkendt til vådrum, men er/var? billigere og stærkere.

Ja - ellers suger det fliseklæberen for hurtigt. Også primer hvis det er et sted hvor du har vådrumssikret og spartlet efter.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFA
Brugte du primer før selvnivilerende?
Etageafskillelsen hos mig er meget ru. Er en primer nødvendig?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Betonen var også ru her og pletvis meget grov ift stenmængde. Endvidere var der visse steder også relativ stor niveauforskel, det ville have kostet spidsen af en jetjager hvis jeg skulle have købt spartel til det hele. Så jeg valgte at tage svineriet og fjernede det værste med en slibekop på vinkelsliberen (lad være med at købe de helt billige!) det kan sagtens klare det værste - men hvis du skal have fjernet eg 2 cm på en flade på flere kvadratmeter er du nødt til at leje noget grej til formålet. Selvom støvet kommer rundt overalt så kan det stadig godt betale sig at være grundig med afdækningen - hvis du kan lave undertryk så der kommer sug ud af rummet hvor du arbejder er det ideelt.

Primer er nødvendig når underlaget er klar ellers har spartlen ikke tid nok til at flyde ordentligt ud pga betonen suger vandet ud. Husk at være 2 - en til at blande og en til at sprede - man skal arbejde relativt hurtigt for at få et godt resultat og ikke blande for store portioner ad gangen. Jeg havde også inden jeg gik igang lavet plet markeringer rundt omkring på fladerne som reminder på hvor tykt lag der ca skulle være.

Lav evt en prøve i et hjørne eller en lunke så du prøver at få føling med det - som man læser at det er selvnivellerende som det står på beskrevet etiketten behøves du bare blande, hælde ud og lade det være - det passer ikke! Det skal i høj grad hjælpes derhen hvor det skal ligge og det kræver lidt føling i håndleddet for at få det skubbet ordentligt rundt - tandspartel med lagindikator og pigrulle, begge på langt skaft, virkede bedst for mig.


/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så har jeg prøvet med det mindst værelse! Er spændt på, hvordan det ser ud i morgen. Men kunne allerede se, at der er nogle steder som var for høje. Så det må jeg tage med slibekop. Har brugt 75 kg på 9,25 kvm. Så må nok leje en beton sliber og tage der værste! Ellers kommer der til at gå 800-1000 kg spartel til hele huset
Hvad skete der med energirådgiveren?...

Jeg håber du bliver tilfreds - husk at du skal helst under 1 mm forskel med en 2m retholdt - ellers "gaber" eps'en ret meget bagefter. Der var også flere steder hvor jeg var nødt til at slibe lidt efter at spartlen var lagt ud.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også