Puds: kalk cement sand

Hej alle LDS'er
Ved godt at man kan lave en mix til pudsning ved at bruge 6% mørtel og cement (1:10) men hvad med hvis jeg selv vil blande det kalk, cement, og sand? Hvad er blandingsforholdet? Spørger fordi skal pudse flere vægge indendørs og har ellerede pudset en væg op med 10xsand, 1xcement, 3xhydrauliskkalk.. Håber det holder!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du selv blander mørtel, skal det være skarpkantet, rent sand. Hvis du klikker her får du en masse teori om emnet, bæredygtighed o.s.v. Så vidt jeg forstår det,  er der en grad af selvmodsigelse i at blande cement i hydraulisk kalk. Idet hydraulisk kalk netop er betegnelsen, når man ikke bruger cement.

Jeg har selv brugt Hudraulisk kalk til at blande mørtel, til fugning omkring nye trævinduer. Det var for at opnå en diffusionsåben fuge, så træet kunne holde sig tør. Der blev stoppet med tjæret værk, og mørtelen blev armeret med fæhår ( kohår). Det er selvfølgelig udv. så her 8 år efter er der ikke svindrevner ved vinduer, men der er en betydelig nedbrydning i overfladen af fugen.

Såvidt jeg kan læse er der ikke nogen pris eller miljø gevinst på færdig KC mørtel og bland selv. Men tanken om at have fingrene nede i grundmaterialet er også noget værd.

Kan huske at sidst i 50`rne købte min far brændte kalkstykker, Det var store hårde klumper. De blev lagt ned i et hul i jorden ( kallkkule), og hældt vand på. Så stod det ellers der og kogte (af sig selv). Det var læskning. Det kunne så bruges til kalkning og mørtel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du er nok lidt for generøs med kalken. En ok all-rund slutpudsemørtel til udendørs brug får du af en 9% strandmørtel iblandet 1 l cement for hver 15 l mørtel.

Hvi du selv blander den, må det blive ca. 1 l kalk til 11 l sand og 0,8 l cement. Nu skriver du ikke hvad underlagt er, men til indendørs brug kan du godt skrue lidt ned for cementen. Tommelfingerreglen er at mindst 1/3 af den samlede mængde kalk og cement, skal være cement i en KC mørtel.

Princippet er at kalk giver mørtelen fleksibilitet og cementen giver styrke. Hvis du bruger mere cement end i ovenstående opskrift, risikerer du at få svindrevner. Gamle huse, dvs før 1960, er normalt muret op i kalkmørtel og bør derfor også repareres med kalkmørtel.

Hej.

Indendørs Pudsmørtel (KC Mørtel) laves 1/15-1/19 - Cement/Bakkemørtel

Opmuring udvendig eller indvendig bærende er normalt (KC Mørtel) 1/13 men ligger der imellem 1/10 - 1/13 - Cement/Bakkemørtel

Opmuring indvendig (ikke bærende) er normalt (KC Mørtel) 1/15 men ligger der imellem 1/13 - 1/15 - Cement/Bakkemørtel

Udvendig puds udførses altid som agrasivt miljø 1/6 Gerne 1/2/4 hvor 2 talet er grus som vil optage svingrevnerne. - Cement/Grus 0-4mm/Bakkemørtel

Filtsning/vandskuring udføres 1/4/2 - Cement/Oventøretsand-kvartsand/Strandmørtel

Udvendig sokkelpuds (C mørtel) 1/3 Cement/Grus 0-4mm

Indvendig slidlag (C mørtel) 1/4 Cement/Grus 0-4mm

Hvis du selv skal blande mørtel fra bunden skal den laves som en KC 60/40/850
Men det så i forhold til at kalkmørtelen har et vådrumsvægt på 1700 kg/m³ og et vandindhold på 16%

Jeg vil nu holde mig til Cementen og bakkemørtlen.
Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er nogle fine standardopskrifter, som kan bruges til de fleste huse efter 1960. Til ældre huse bliver det lidt mere kompliceret. Ved oppudsning er princippet for opbygningen af et pudslag er det svageste lag puds yderst og så efterfølgende stærkere lag indad. Det er vigtigst for udvendigt murværk.

Hvis pudslaget falder af i stykker, er det meget ofte fordi det yderste lag er en reparation, som er udført i en stærkere puds end underlaget. I gamle dage anvendtes kun kalkmørtel - også til sokler og sålbænke. Et godt eksempel på holdbarheden er de gamle kirker.

Den bedste måde at finde ud af hvilken mørtelrecept man skal bruge på et ældre hus, er at spørge en erfaren murer.

Hvis man ikke lige har sådan en, kan man prøve at kradse i det oprindelige, fastsiddende pudslag med et søm, for at få en fornemmelse af hårdheden. Er det meget hårdt er det sandsynligvis også meget stærkt og indeholder cement. Føles det let at kradse i og smuldrer det relativt let, er det sandsynligvis en kalkmørtel. Man kan også banke på pudslaget med en lille hammer. Jo mindre dump lyden er jo, stærkere er den mørtel der har været brugt.

Jeg er murer og har en far der har været murer i 40 år. Så jeg kender til mit murerarbejde og hvordan det skal udføres.

Og ja som det fremgår så snakker jeg om Kc mørtel.

Hvor du måske mere henfører til en Kkh Mørtel?.

Hvis fugerne/pudsen/andet er lavet af cement. Bruges cement. KC mørtel.

Hvis fugerne/pudsen/andet er lavet af kalk. Bruges Bruges. Kkh mørtel.

 

Kkh Mørtel.

Opmuring 1/4 kulekalk/mørtel

Pudsning 1/6 kulekalk/mørtel

 

Ja man starter med stærk indvendig og svagere jo længere man kommer ud. Men det kan du ikke med en udvendig overfladebehandling på grund af vejr og vind. man kan gøre det i forhold til omfugning af murværk f. eks.

 

Hilsen Martin

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Hvis man vil lære lidt mere om kalkmørtel, er der 4 fremragende artikler om kalkmørtel og dens fortræffelighedder her: http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action?pdf.id=1620
Tusind tak for det fremragende svar alle sammen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis