Perlite som hulmursisolering

Hejsa

Har en gammel ,landejendom fra starten af 1900 tallet, som jeg gerne vil have hulmursisoleret.

Fik loftet isoleret sidste år med papiruld, og samme firma foreslog, at ordne hulmuren med flamingogranulat.

For mig at se er der kun tre materialer ner nævnes i forbindelse med hulmursisolering:

Papiruld, stenuldsgrnaulat og flamingogranulat.

Jeg er tøvende overfor materialer som ikek er kappilærbrydende, da der ikke er noget murpap mellem mur og sokkel. Heldigvis ser det ikke ud til, at der trænger fugt op.

Jeg har derfor overvejet perlite.Nogen der har nogen erfaringer med dette?

Påforhånd tak for jeres svar.

 

 

 

 

 

 

 


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søger en isolatør der kan indblæse perlite

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Hej.
Nu er polystyren (flamingo) jo fugtsikker/kapirlarbrydene. Så det ville nu være bedst at bruge flamingoen, da perlite vil forringe dit varmetab igennem væggen en stor del, i forhold til flamingoen. Efter hvad jeg kan læse mig frem til.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg kan læse i materiale fra Nordisk perlite, at materialet anbefales til at: - suge oliespild op på værksteder - strøelse til kyllinge farme for at suge urin. Det synes jeg er dårlige egenskaber set i forhold til hulmursisolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar. Jeg har talt med Nordisk Perlite. der er mange forskellige produkter, men det der anvenees til hulmursisolering er behandlet, så det er vandskyende, og dermed kapilærbrydende.

Jeg er ikke så glad for flamingo, da det med tiden fordamper, flader sammen og derudover sviner det meget, hvis der kommer udslip

Mht isoleringsværdien, så synes jeg ikke, at den er så dårlig i følge de datablade, jeg har fået tilsendt. Jeg sender dem gerne videre til jer, der er interesseret.

Har overvejet stenuldsgranulat, men frygter at det netop vil suge fugt.

Jeg er pt. i gang med at lægge murpap under ydermuren (indermuren har). Stort projekt, men jeg vil ikke risikere frostsprængninger pga fugt i en isoleret mur.

Ser frem til jeres svar

Vh

Kasper

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Jeg vil da gerne have de datablade du har.
Og hvordan udfører du den med den nye fugtspærre? :-)

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

At flamingo granulat skulle fordampe, hvem har dog bildt dig det ind ?

Huset jeg bor i er hulmurs isoleret med flamingo granulat, og har siddet i huset i over 20 år nu. Det er rigtig at kommer der et hul er det et værre svineri, men så er det jo bare om at få lukket hullet.

Du skal lige huske at, når du bruger sådan en fugt stansende isolering. skal du nok have lavet noget ventilation igennem væggen i form af ventilations spjæld mekanisk/ikke mekaniske eller nye vinduer med ventilations spalterne som skal stå åbne.
Da din indvendig luftfugtighed vil have svært ved at gennembryde konstruktionen.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det med flamingo skulle fordampe troede jeg også var en and, men jeg har hørt det fra flere sider nu. Har også hørt, at det er derfor flamingoen i hulmuren synker med tiden. Jeg ringer til teknologisk een af dagene, fpr lige at få det be/ afkræftet.

Mht murpap, så fjerner jeg tre sten ad gangen. Fjerner brokker og andet skrammel der er i hulrummet, smører fliseklæb på soklen, lægger murpap og sten. Indtil videre har det gået fint.

Jeg laver plads til grædehuller for hver 3. Sten og vil her indsætte bee biters.

Martin, hvis jeg får din mail, så kan jeg lige sende dig det materiale jeg har på perlitten.

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis