Væghængt skrivebord

Hej

Som overskriften siger, skal jeg have hængt et skrivebord op på væggen. Selve pladen er omkring 40mm x 610mm x 3250mm. Det skal hænge på en murstensvæg. Jeg er interesseret i, at vide hvor mange bordbæringer jeg skal bruge, samt erfaringer fra andre "gør-det-selvere" der har lavet lignende projekter.

Vi er 2 personer der skal bruge bordet, til lektier og alm. computerbrug. 

Skriv endelig hvis der er noget information der mangler.

-Gibbon S

Hej Som overskriften siger, skal jeg have hængt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af fartilfire på 30-09-2014 09:14
Det er måske i overkanten at bruge en lægte. 3-4 klodser ved væggen vil løse problemet og samtidigt give masser af plads til ledningsmellemrum uden rengøringsproblemer.

 

Der er dog den detalje ved at bruge flere seperate stykker lægte, at de dels er lidt sværere at sætte op i en lige linie, og så kan der opstå problemer hvis man lige rammer en fuge på et af stykkerne, for så bærer det ikke...

Det med at gøre plads til ledninger kan også klares ved at bore nogle store huller når bordpladen er monteret, de steder hvor ledningerne skal igennem. Så kan man endelig også montere en kabelkanal på væggen under bordet, til at holde styr på alt "spagettien"  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej

Jeg har i flere tilfælde lavet det på den måde at udsave plader som en  ligesidet trekant i næsten bordets bredde, skrue dem på væggen med små vinkeljern og lægge bordpladen ovenpå, dette er meget stabilt, og ingen ben på gulvet. Du kan tillige lave en mindre hylde under bordet mellem pladerne.

Vh. Henning.

henn skrev den 30-09-2014 18:06:44

Hej

Jeg har i flere tilfælde lavet det på den måde at udsave plader som en  ligesidet trekant i næsten bordets bredde, skrue dem på væggen med små vinkeljern og lægge bordpladen ovenpå, dette er meget stabilt, og ingen ben på gulvet. Du kan tillige lave en mindre hylde under bordet mellem pladerne.

Vh. Henning.

Lyder som en fed løsning. Nu ved jeg godt at denne tråd er næsten tre år gammel, men har du tilfældigvis et billede af din løsning samt evt nogle mål ?

Du kan uddrage mål ud af det han skriver. Skal bordpladen være f.eks. 75cm Så 2 - 3 stk. ligesidet trekant ned ad væggen på 60 cm under bordplade og 60 cm ned ad væggen. De ender så ca. 10 -12 cm over gulvet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mblaa skrev den 27-07-2017 21:59:01

Takker. Men det kunne stadig være interessant at se løsningen, med beslag og materialevalg og det hele :-)

 Nu er tråden så 1 år ældre, men da den ligger højest på Google i diverse søgninger, så er det nok derfor, vi begge er landet her - så jeg beklager, hvis jeg hellere burde lave en tråd for sig. Men jeg er helt enig med Mblaa - kunne være super fedt at se løsningen, da den er noget mere avanceret end det, som jeg har i tankerne til mit soveværelse. 

Jeg har kigget meget på noget ala denne https://manillo.dk/sammenklappeligt...ebord.html - dog ret dyr, og jeg er jo en gør-det-selv mand, så det ville gå lidt udover selvtilliden. Kan se at BAUHAUS også har noget lignende, men et rigtigt sommerprojekt ville ikke gøre mig noget. 

Af ren nysgerrighed, nu da det er 1 år siden dit indlæg Mblaa, hvad endte du så med at gøre? Kan du evt sende et billede til inspiration, hvis du fik færdiggjort dit   
Jeg lover at opdatere herinde ligeså snart jeg har fået sat noget op! 


Laver man det selv, bliver man også mere glad for det!

Endte med at lave et langt bord baseret på en guide fra XL-byg, som var væghængt i den ene ende, og med en del af pladen som "ben" i den anden. Men altså ikke væghængt på den lange side, som var den løsning der omtaltes her.

Guiden jeg fulgte er her : https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv...vebord.htm

Så ikke fuldstændig væghængt, men en enkel løsning og afslutning af bordet også.

Jeg fulgte ikke de mål, men de som jeg selv havde brug for. Sørgede samtidig for at højden og dybden passede med et lavt hængemappeskab med to skuffer, som jeg så placerede i midten, også til at give lidt støtte. Selve bordet er ca 3 m langt, så der er plads til to arbejdspladser på det. Pladen jeg brugte var en alm køkkenbordplade i lys ask, som vi sæbebehandlede efterfølgende.

En væsentlig erfaring, mest af hensyn til æstetikken, var at pladen godt kan give sig, hvis den har fået lov at ligge lidt, og specielt måske også i forbindelse med sæbebehandlingen, så endestykket ("benet") ikke passer så flot med resten af pladen. Men det retter sig ud hvis man lader det stå et par dage, så man skal ikke slibe det ned for tidligt !! Hvis man gerne vil have en helt glat afslutning imellem "bord" og "ben" !

Vedhæfter ikke lige et billede idag, men kan lægge et op ved en senere lejlighed, når vi lige har fået det ryddet en dag.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis