Væghængt skrivebord

Hej

Som overskriften siger, skal jeg have hængt et skrivebord op på væggen. Selve pladen er omkring 40mm x 610mm x 3250mm. Det skal hænge på en murstensvæg. Jeg er interesseret i, at vide hvor mange bordbæringer jeg skal bruge, samt erfaringer fra andre "gør-det-selvere" der har lavet lignende projekter.

Vi er 2 personer der skal bruge bordet, til lektier og alm. computerbrug. 

Skriv endelig hvis der er noget information der mangler.

-Gibbon S

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville bruge 6 stk  F.eks. Harald Nyborg  galv U Hyldebærer 300x550. Eller nogen stærkere. De kan hver især bære 85 kg (midt på de 550mm) De yderste placeres ca. 125 mm fra enden og så resten fordelt med ca 600 mm imellem. Hvis der er noget på bordet, og en kommer til at sætte bagdelen på kanten, så skal det jo gerne kunne holde til det. Du kan ikke gange de 85 kg med 6 og så tro at det kan bære 1/2 ton. Lasten er jo sjældent ligeligt fordelt.

Når jeg sætter sådan en række op, sætter jeg ofte et lige bræt vandret på væggen der hvor bord pladen skal sidde. Det er lettere at montere dem op på linie, når det er imod et bræt, end det er til en streg.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det afhænger helt af hvilken type bordbæring du har i tankerne - men tre eller fire med en samlet bæreevne på ca. 500 kg ved pladens midte, skulle kunne holde til at der er en som sætter sig på bordet. En enkel og billig løsning ville være en liste til at bære ved vægen og tre løse ben foran.

Jeg ville montere en lægte på væggen, hvor din bordplade kan ligge på, og så et par ben som understøtning i hver ende (måske et på midten, hvis du ikke har en sarg under pladen).

Hvis du ikke ønsker ben, men vil bruge "hyldeknægte" skal der en forsvarlig størrelse til, det vil sige at de skal gå mindst 2/3 del ud under pladen, og mindst pladen dybde ned af væggen og en 3-4 stykker som minimum (husk at de skal gøres forsvarligt fast i væggen, så de ikke kan trækkes ud).

Tænk på, at "nogen" kan finde på at sætte sig på en bordplade, så den skal kunne holde til et meget stort pres/træk.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hold da kæft hvor er vi enige

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde overvejet lægte/ben løsningen. Efter PinkHenriks input omkring, at bæringen skal gå pladens dybde ned ad væggen, tror jeg at vi ender ud i lægte løsningen.

Det var hurtigt klaret jo.

Tak for hjælpen, gutter. :o)

Du kunne jo også lave en kombi løsning.

En lægte på væggen og nogle 45graders "afstivere" til en lægte monteret længere nede på væggen. Men det begrænser selvfølgelig lidt hvor man kan sidde ved bordet  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg ville lave det med et lille mellemrum til væggen til ledninger.

smile kør ikke hurtigere end dine engle kan følge medsmile

Afstand til væg er en god ide. Lægte/ben modellen og så afstand til væggen, kan godt kombineres, men det giver lidt et rengøringsproblem. Men man kan lave nogle udhak i både bordplade og lægte ud for hinanden. Udhak i  lægten  vender ind mod væggen. Så kan ledninger komme ned der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er måske i overkanten at bruge en lægte. 3-4 klodser ved væggen vil løse problemet og samtidigt give masser af plads til ledningsmellemrum uden rengøringsproblemer.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis