Handel med Andelslejlighed !

Hej med jer alle smile

Jeg er kommet i den "kattepine" at fruens bedsteforældre vil sælge deres andelslejlighed. Og jeg ved jo ikke rigtig noget om handel med andelsboliger ! Så hjem kan hjælpe lidt.

Det er en lidt atypisk ejendom/forening da der ingen gæld er, man køber altså andelsbeviset kontant og er så med i foreningen, hvis bestyrelse skal godkende den nye andelshaver... og der er ikke så få krav, ingen hjemmeboende børn, ingen husdyr etc.

Men hvordan står man i forbindelse med et ansvar for tingene i forbindelse med et salg. Her kende de fleste af os muligheden for at få lavet en tilstandsraport og tilbyde en ejerskifte forsikring, der betales ½ af hver part, så er man ude af ansvaret for ejendommen, med mindre der er fortiet noget osv. Men kan man gøre noget tilsvarende med en andelsbolig ??

Hvad med tinglysning af handel osv. er det på samme måde som "rigtige" ejerboliger ??

Venligst Njord wink

MVH Njord
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord.

Salg af en andelsbolig, er lidt anderledes ind salg af en bolig.
For man har ikke købet boligen, men har køb retten til at bo der.
Derfor er det også retten til at bo der man sælger. Selve boligen er andelsboligforeningens.
Så vil man sælge, så kig i foreningens vedtægter, der skulle gerne stå hvordan man skal forholde sig ved salg. Man skal typisk snakke med formanden af foreningen. Han/hun vil så komme sammen med en voteringsmand og finde en pris på boligen (Andelspris + evt. forbedringer).
Nogle foreninger har en venteliste på købere, andre steder sælger man den selv.

Det bedste råd er derfor, at tage en snak med formanden.
Held og lykke med salget.

Hilsen

Karsten
Har selv lige handlet en andel, her havde foreningen en advokat der tog sig af det hele når en køber var fundet. Her kunne man altså selv vælge hvem der skulle købe men prisen var fast, det kunne man så kunne respektere eller lade være. wink
Hvis du selv må vælge en køber så prøv at sætte den i dba.dk (kun med e-mail) og se hvad der kommer af tilbud. Skal dog holde mig fra at opfordre til penge under bordet men det kan være svært at sige nej.
Peter
Hej Njord,

Jeg har 14 år bag mig som formand for en (ganske vist lille) andelsboligforening og kender derfor lidt til sagen.

Jeg forstår opgaven således, at du gerne vil hjælpe dine ældre familiemedlemmer med salget af deres andelslejlighed. Din bekymring går især på, om I efter salget kan blive hængt op på eventuelle fejl og mangler.

Som det allerede er påpeget, bør du forhøre dig hos bestyrelsen angående proceduren ved salg, og du bør også sætte dig ind i, hvad foreningens vedtægter siger vedrørende salg af en andel. Både hvad angår beregning af prisen, krav til lejlighedens stand samt sælgers eventuelle mulighed for at bestemme hvem der skal overtage lejligheden. For at starte med det sidste: Andelslejligheder kan være meget efterspurgte, så hvis I har mulighed for at glæde et yngre familiemedlem ved at sælge til vedkommende, så gør det. Angående krav til lejlighedens stand, så bør en "god" bestyrelse (evt. sammen med en sagkyndig) gennemgå lejligheden, dels for at fastslå prisen på eventuelle forbedringer og dels for at se, om lejligheden er misligholdt. Kriterierne for misligholdelse kan bl.a. afhænge af, hvad der er praksis i foreningen, men visse ting bør altid regnes for en mangel, og det er, hvis der findes ting som ikke er lovlige. Det kan f.eks. være ulovlige sænkede lofter eller andre ulovlige indretninger, som det ikke er muligt at få godkendt af myndighederne. Sådanne mangler har sælger pligt til at ordne inden salget, og ellers skal der beregnes et prisnedslag svarende til, hvad en lovliggørelse vil koste. I modsat fald vil det svare til, at køber betaler overpris for lejligheden, hvilket som bekendt ikke er tilladt. Hvis køber efterfølgende mener at have betalt overpris (f.eks. i tilfælde af at der konstateres mangler), skal køber selv tage kontakt til sælger (om nødvendigt ved sagsanlæg) og kræve overprisen betalt tilbage. Dette skal ifølge loven ske inden 6 måneder fra det tidspunkt, hvor køber kendte til overprisen.

Hvis der ikke er lavet de store moderniseringer i lejligheden (hvilket jeg fornemmer, at der ikke er), vil der ikke være nogen stor risiko for, at der er noget der er misligholdt - hvis der f.eks. er store revner i væggene el.lign. vil det normalt være andelsboligforeningen der skal bekoste udbedring af det.

Der skal (i min forening) betales stempelomkostninger i forbindelse med salget - vistnok et par hundrede kr., som betales af køber. Hos os er det bestyrelsen, der beder vores administrator om at ordne det i forbindelse med afregning af overdragelsessummen. Du bør derfor forhøre dig hos bestyrelsen i foreningen.

Held og lykke med salget.

Mvh
HansL

Mvh.
HansL
Ja der er nok lidt mere regelrethed i de nyere andelsforeninger.

Dette er konkredt en andelslejlighed i en ejendom fra 1935, tror jeg nok, med 8 andelslejligheder. Foreningen er gældfri. Den pågældende andel har været ejet af samme ægtepar gennem de seneste 40-50 år.

Som jeg forstår det udbydes andelelejlighederne normalt gennem en ejendomsmægler.
Prisen fastsættes så reelt mellem køber og sælger, og ikke i forhold til hvad bestyrelsen mener den er værd.

Et konkret problem kan bla være at en ny andelshaver skal godkendes af bestyrelsen. Men i bestyrelsen sidder et medlem som ikke er uintereseret i den pågældende andel ! Det kan jo give et habilitetesproblem. Hvordan takles dette bedst. For hvis bestyrelsen ikke vil godkende en potientiel køber, så er der jo pludselig basis for at presse prisen !!!

Jeg vil prøve at kigge nærmere på vedtægter osv.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej igen, Njord.

Den andelsboligforening (sådan hedder det - ikke andelsforening), hvor jeg er formand, blev stiftet i 1977, og ejendommen er bygget midt i 20'erne (til info). Vi har 19 andele. Foreningen er stort set gældfri.

Din opfattelse af, at de fleste salg af andelslejligheder sker gennem ejendomsmæglere, er ikke korrekt. Da der som bekendt er rift om den slags lejligheder, er det ikke nødvendigt at hyre en ejendomsmægler for at finde en køber. I de fleste foreninger kan sælger selv bestemme, hvem der skal overtage andelen og dermed boligen, og bestyrelsen skal have virkelig væsentlige grunde, hvis en af sælger indstillet person ikke kan godkendes som ny andelshaver. Du skal derfor ikke acceptere, hvis bestyrelsen nægter optagelse af en person, som du (på vegne af sælger) indstiller. I foreninger, hvor andelshaverne ikke har indstillingsret, vil bestyrelsen normalt føre en venteliste (og den bør være lægges frem for andelshaverne - det bør stilles som krav af andelshaverne f.eks. på generalforsamlingen).

Papirarbejdet i forbindelse med salg af en andelslejlighed er forholdsvis simpelt, idet der ikke er tale om salg af fast ejendom, men "kun" medlemsskab af en forening, og dette papirarbejde ordnes normalt af foreningens bestyrelse eller administrator.

Din opfattelse af, at prisen fastsættes mellem sælger og køber, er heller ikke rigtig, og slet ikke i overensstemmelse med lovens ord. Loven samt foreningens vedtægter sætter et loft over prisen for en andelsbolig, og det er bestyrelsens pligt at godkende salgsprisen, herunder prisen for de moderniseringer og forbedringer som sælger har udført. Du kan finde "Lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber" på nettet, og som du selv er inde på, bør du sætte dig ind i foreningens vedtægter. Der står sikkert noget om indstillingsret ved salg samt beregning af andelsværdien.

Mvh
HansL.

Mvh.
HansL
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis