Støbeform til glasfiber lavet i flamingo

Hej.

Jeg er ved at undersøge om man kan lave en støbeform til glasfiber ud af flamingo? Jeg er fuldstændig ny til støbningen, og ved stortset ingenting om at støbe glasfiber. Man skal bruge glasfibermåtte og polyester for at lave støbningen, men hvad med formen? Kan man lave den i flamingo og skal den så ikke behandles med noget før man klistrer den til med polyester?

Jeg er helt ny til alt det her, og jeg skal nok have tingene forklaret lidt. Men er der nogen der kan guide mig lidt på rette vej og give lidt input kunne det være rart

-nikko4913


-
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja og nej ! Du kan ikke lave en støbeform af flamingo selv om du behandler den vil den ikke være stiv nok til at støbe et skrog i. Du kan lave en plug, altså som du ønsker den færdige båd skal se ud af flamingo, den beklædes så med lagen lærred og plastik maling i mindst to lag. der efter støber du formen uden på og montere forstærkninger af formen over skroget i både længden og i breden, glasfiberen skal være mindst 10 mm. tyk over alt. Efter en uges tid kan du pille flamingoen og lærred / maling ud. Nu skal der så spartles og slibes meget til du får en glat og fuldstændig jævn indvendig side. som så skal sprøjtes med et sort tyndt topcoat lag. Nu er din form færdig og du kan begynde at støbe dit skrog. Temmelig omfattende forberedelser og meget dyrt.

Nåeh ja nu var det jo ikke en båd du ville lave, men så har du beskrivelsen

Flamingo er stabilt nok til at støbe på, det er bare det problem at polyesteren opløser flamingoen.

Om man kan behandle flamingoen med maling eller andet, så det kan modstå polyesteren, ved jeg ikke, alternativt kan du bruge epoxy, det skulle ikke skade flamingoen. (men epoxy er vist en dyr løsning

Der findes skumplader der kan tåle polyester / acetone, men de er ret kostbare.

Alt afhængdig af størrelsen på dit project, vil jeg mene at en tykkelse på 10 mm er vildt overdreven.

Jeg fandt noget tagisolerings plade i skum, som kunne tåle polyester og acetone, mener de hed PIR plader fra isopal, det var ved et nedbrydningsfirma, de kostede ikke alverden, men det er jo lige med at finde dem.

Jeg brugte den i det her project.

Du kan se mere her ....

http://www.baadgalleri.dk/fotoalbum...mmel_jolle

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Man kan pakke flamingoen ind i alm. brun pakketape, så er der ingen problem.
Jeg bruger selv denne metode når jeg skal lave enkelt støbninger.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Det er da en fin løsning Neubert, så længe det er småting, er det der imod bare en 12 fods jolle skal der godt nok bruges mange ruller tape

Håndværkeren
En ganske udemærket løsning ja.
Ja der ville skulle en del til hvis det var en jolle, men omvendt vil det stadig kunne modsvare materialerne til at lave en form ;-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg mener at have læst, at et par lag plastmaling skulle kunne isolere flamingoen så der kan støbes på den, har dog ikke selv prøvet.

Moderne både fremstilles ud fra modeller, der er CNC fræst i skum.

 www.el-bo.dk/marine/

Så har du næsten hørt eller last rigtigt Jens, jeg har tidligere beskrevet det med at bruge plastmaling og staut ( lagenlærred )

Sådan blev det lavet på min gamle læreplads, Ejvinds Kutter og Jolle værft.

Glem flamingo det er alt for bøvlet at arbejde med.

Lav noget der ligner og er lidt for småt i hønsenet du bare krøller så det passer nogenlunde, evt. med brædder eller lister til at stive på bagsiden.

Så pladrer du det til med PU skum på begge sider og dagen efter kan du skære groft til med en hobbykniv.

Nu kan du bruge poyfilla eller lign. og groft sandpapir til at spartle og slibe til du har den helt rigtige form.

Til sidst dækker du det hele med  pakke-tape så overfladen bliver glat. Det giver meget mindre arbejde på glasfiberen bagefter.

Til sådan noget som forskærme, spoilere mm skal du bruge 5 til 6 lag glasfiber.  Til boblebad og den slags, skal du bruge det doppelte.

PU skum kan godt tåle polyesteren så hvis man bare skal bruge en indvendig form til at lægge glsfiberen henover går det også fint.

Ascosoft, din fremstillings metode er da om noget endnu mere besværlig, flamingo kan købes i store blokke á 600 x 1200 x 2000 mm. som så tilskæres slibes med sandpapir og tildækkes. Der er experimenteret meget på det område, flamingoen er den billigste og hurtigste fremgangs måde.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også