udvendigt lys med 2 sensorer, er det muligt

Har pt en servodan sensor, der er dæmpbar ned til 40% med indbygget ur hvor jeg selv kan bestemme on og off tiderne. Den styrer mit udvendige lys.

Jeg har nu fået nogle LED pærer ned i indkørslen og tænkte på om det var muligt at koble en normal Servodan sensor sammen med resten af det udvendige lys.

Den første sensor er 41-233 http://www.servodan.dk/produkt/41-233

den anden er 41-227 http://www.servodan.dk/produkt/41-227

Tror måske problemet kan være hvis de nye LEDs ikke kan dæmpes, og måske ikke vil lyse så?

Håber der er nogen der har et bud. Kan ikke umiddelbart læse hvad minimum belastningen er for 41-227 i watt?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I nederste linie på den side hos Servodan, du linker til, kan man klikke videre og se en liste over hvilke LED pærer den ( 41-233 ) kan dæmpe. Det er noget med at LR systemet kan og LC systemet ikke kan.
Det bliver lidt noget kluns hvis de 2 sensorer skal styre samme lamper. Den ene "siger" dæmpet medens den anden "siger" fuld lys. Det kan jo nemt være sådan at dit lys vil gå fra 1/1 og så nogle minutter på 1/2 inden det slukker helt

 På de tekniske specifikationer på 41-227 står der ikke noget om mindste forbrug. Det må jo tolkes sådan at der ikke er noget problem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har idag fået koblet det hele sammen og da jeg kom til at lave en lille fejl koblede jeg begge sensorer til at styre sammen og kunne se at det var den sensor der ikke kunne dæmpe der styrede det hele. Nu var den også godt nok sat til at tænde med max lux (sol) og der styrede den de andre lamper. Den anden sensor havde jeg ikke stillet ved, så den stod som den normalt gør oghar også Block off tid på nuværende tidspunkt.
Det kan vel så tyde på at den alm sensor overstyrer den anden sensor som kan dæmpes også selv om den egentlig er sat til ikke at kunne tænde på nuværende tidspunkt eller hvordan tolker du det?
De Leds som jeg har lagt ned i indkørslen fungerer dog fint med den almindelige sensor, så der virker, som du skirver, ikke til at være en minimumsgrænse for forbrug.

Ja det var jo fint med min. forbrug, men den har jo nu alle lamper med.

Men når den "intelligente" går on kan du vel ikke se på lyset, hvor strømmen kommer fra. Prøv når den går on at sætte begge sensorer på max lux og min tid. Så går du ud af området indtil det slukker. Så kan du prøve at træde ind i området fra begge sider og se hvordan det det virker. Man kan ikke tale om overstyre. De tænder bare begge. Den ene kan ikke slukke hvis den anden er tændt. Og de er selvfølgelig på samme sikringsgruppe !!!!!


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja de kører fra samme gruppe Det vil jeg lige eksperimetere med på et senere tidspunkt. Indtil nu styrer den ene de leds i indkørslen og den anden alt det andet Tak for de hurtige indput.
har lige et spørgsmål til som jeg vil høre om du også kan svare på, for du lyder til at have styr på strømmen
JEg har et ur Hager 103-b http://www.wexoe.dk/fileadmin/produktchefer/dokumentation/hager/EG103_Kontaktur_1_kanal_ugeprogram.PDF og så et skumringsrelæ Servodan 41-047, samt nogle lamper på en læmur, som gerne skulle kobles sammen.
Kan sagtens se fase nul på urets glemme 1 og 3. som jeg kan se skal tændlednigen for lamperne på klemme 8 fasen luses over til klemme 6, så fungerer uret og lamperne, men hvor kommer skunringsrelæet ind og bliver monteret?
Annonce

De skal sidde i serie hvis du vil have slukket f,eks fra 2300 til 0600. Jeg har ikke tjekket urets diagram men det lyder rigtig, 1 og 3 er urets "motor" medens 6 og 8 er sluttekontakt. Du kan f.eks glemme den lus til klemme 6 og så lade skumringsrelæet komme med fasen til urets relæ. Det skal så både være mørk og uret skal være ON for at du har lys.

Du kan også lade fasen ud til skumringsrelæet komme fra urets klemme 8. og tændledning til lamper kommer fra skumringsrelæ.  Så vil det virke på samme måde. Det kommer an på ledningsføring, hvad der er nemmest. Husk at skumringsrelæ også skal have nul.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der er 5 leder til skumringsrelæet hvor de 4 er i brug. jord, nul, fase og tænd. Dvs at hvis jeg monterer lusen over klemme 8 og samtidig giver skumringsrelæet fasen fra samme sted og hvor skal den sorte/tænd for skumringsrelæet så hen?
Alle kabler er samlet i en PG150-6, så der kommer et kabel ind fra hver komponent og så er der ellers monteres klemrækker og ur?
Tændingen fra lamperne, hvor kører de på uret, klemme 8, ikke?
og så den sorte fra skumringsrelæet?

Jo. du kan montere lampernes tændledning i klemme 8 på ur.

ingen lus i ur. (altså ingen fase hverken i 6 eller 8)

Den sorte (Tændledning) fra skumringsrelæ til klemme 6 i ur. (giver fase når det er mørk)

Det er den løsning jeg beskrev i første afsnit kl 2134


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. tak for hjælpen. Er blevet noget rusten mht el, desværre, men når man kommer væk fra det i længere tid, så skal det lige friskes op Godt der så er nogen der kan hjælpe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis