Hvilken HEB bjælke?

Hej der må være nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig

Jeg skal have vælted en bærende væg. Den er 4.35 meter.
I huset er der kælder, stue og 1.sal, det er i stueplan den skal væltes..

Er her nogen som kan regne ud hvor stor heb bjælke jeg skal bruge?

Jeg har selv regnet med 180x180. 

Huset er med tegltag,

 

Mvh Henrik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som altid når man vælter vægge, er det en uendelig god ide at få en ingeniør til at lave en beregning. Den væg som fjernes kan have en stabiliserende virkning på huset, og så er det ikke nok med en bjælke, som kan bære lasten. Så skal der også laves andre tiltag.

Jeg fik lavet en beregning på nogenlunde det samme som dig, og i mit tilfælde var HEB180 nok. Den skulle dog også bære et tungt støbt betongulv på førstesalen, og det krævede også forstærkning af bjælkelaget.

Forudsætningen for at jeg kunne fjerne væggen var i øvrigt, at mustensvæggen som forsatte op på 1.sal belv bibeholdt på 1. sal, da den gav den nødvendige stabilitet. Havde der været en let skillevæg på 1. sal, kunne væggen ikke fjernes.

Jeg har en HEB180 på 380cm på langs midt i huset.
Bjælkelaget et 7x7'er med planker oven på. På 1. salen står en gips skillevæg oven på bjælken.
Den kan sagtens bærre, men gulvet giver mere efter der hvor jernbjælken end hvor gulvet hviler på en bærende væg. Det er nok lidt et komfort spørgsmål.
Før renoveringen var det bare en HEB140.
Jeg har desvære ikke en beregning på det.

 

Hej Hkirk,

Hvis du vælger et klasse 2 stål-profil behøver du kun at få undersøgt om profilet kan bære momentet og udbøjningen. Hvis du vælger et profil af lavere klasse, risikerer du at det folder før det flyder.

Hvis du vedlægger en plantegning, kan jeg kigge kort på det og se hvad jeg kan konkludere.

Tak for alle svarene Kasper_g . jeg har hurtigt lavet en plantegning, den indeholder ikke mål håber det er ok sådan som jeg har lavet det

 

Annonce
Hej.
Husk at den skal brandsikres med et ubrandbart materiale. Brandklasse. A2-s1,d0
Der kan bruges en 15 mm brandgips
Hilse Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Hkirk,

Jeg mangler en snittegning for at lave en lastnedføring. Hvis du ikke har den liggende, kan den sandsynligvis findes på weblager.dk - med mindre at du bor i Københavns kommune fordi så skal du ind forbi teknik- og miljøforvaltningen.

Alt, hvad jeg skal bruge, er taghældning, tagopbygning, tegltag, spændvidder for den bærende væg ( af det som hviler af på den) , hvor understøtningerne til stålet skal være osv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis