1.sal isolering.

Hej LDS. Er der en venlig sjæl der kan vejlede mig i, hvordan jeg bør gribe min opgave an i forhold til isolering af min tag flade? Mit tag er et stål tag med tegl profil som er lagt direkte ovenpå et (skifer?) Gammelt tag som til forveksling minder om tagpap! Hvor tæt på taglægterne må jeg isolere? Som det måske fremgår af billederne er der måske ikke nok ventilation i tagfladen? Der er hvertfald, hvad der ligner hermetisk lukket helt ude ved spær fødderne!? Jeg vil gerne i forbindelse med isoleringen styrke mine spær, jeg påtænker derfor at påforer spærene med 2*4 træ, men for at opnå tilstrækkelig plads til isolering har jeg sat stumper at skillerumsreglar i mellem spær og 2*4 træ. Jeg vil ikke ha loftet helt op i kip fordi jeg tænker at jeg ville kunne overfører mere belastning, ved at lave den ny påforing som et A, gir det mening?
37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville ønske at jeg magtede at uploade billeder fra min mobil, men det kan jeg desværre ikke få den til:-(

Måske det alligevel lykkedes...
Det kan næsten ikke blæse for meget i rummet over isolering. Der skal mindst være 1/500 af husets areal i ventilationsåbninger. De skal fordeles hele vejen rundt med 1/4 i hver udhæng og 2*1/4 i kip. For almindelige parcelhuse anses det for ok at have 10 mm sprække hele vejen rundt, under udhæng. Men gerne mere f.eks. det dobbelte Du skal have mindst 30 mm afstand fra dine gamle lægter og ned til isolering.
Men hvordan så i dit tilfælde:
1. du kan skære/ hugge ca 20 mm væk af murkronen hele vejen rundt. I denne sprække sætter du SNEFANGRØR. Det er et ca. 30 mm i diameter, plast net, der holder insekter og fyge sne ude.
2. Hvis der er tilstrækkelig ventilation, imellem ståltag og tagpap taget kan du udnytte det, vED AT LEDE NOGET AF DEN LUFTSTRØM IND I DIT NYE HULRUM. 80-100 huller med f.eks. 70-90 mm kopbor. Det skal være tæt ved tagfod

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusinde tak for svar ev elmand! :-) som jeg forstår dig, foreslår du at banke de yderste 20 mm af murkronen så jeg får direkte kig ud mellem tagflade og murværk? Er det korrekt forstået? Det lyder umiddelbart som en æstetisk selvmål! Hvordan får man det pænt?

Du skal jo have luft ind, så det kan kun være metoden, der kan være tvivl om.
Jeg ville nok foretrække FORSLAG  2, med mange huller op igennem det gamle tag. Enten med hulsav eller stiksav afhængig af afstand op til ståltaget. Du må jo ikke bore eller save i dit nye tag. Men det gamle er jo ikke til noget nytte længere. Du skal sikkert under alle omstændigheder, til at lave huller igennem det gamle tag oppe ved kip.
Ang. murkrone: Nu kan jeg jo ikke se hvordan det ser ud udvendig. Jeg kan dog se at der er lavet en spærforlænger, så jeg går ud fra at der er udhæng. Måske kan et par brædder tages ned og du kan være der med en lille vinkelsliber, så du får lavet en pæn kant udv. bagefter op i sprækken, med det plastrør/ net som jeg skriver. Det er sort og ensartet.
Jeg regner med at din påforing af spær, er til ære for "fotografen" For at forstærke noget skal den, i et stykke, nå helt op til hanebånd (den vandrette) Men du skal vel også have en lodret, så der bliver skunk. Den styrker jo meget, så det er kun imellem den og hanebånd det styrker spærene. Sådan som jeg ser det er der ikke behov for at forstærke spærene. Du har ret høj rejsning, og det ser ikke ud som om de buer indad.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
HUSK: Du bør undersøge om dit stålprofil tag kræver undertag. Altså om der kan komme fygesne igennem, eller evt. afsætter kondensvand. Så skal dit gamle tag jo kunne dræne det af. Og så er det ikke godt at lave huller i det, uden at lime nogen udluftningsventiler i. Det kan godt lade sig gøre indefra

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Atter engang tak for svar. Ja, påforingen er udelukkende lavet for at give en ide om hvordan jeg påregner at lave det og desværre havde jeg ikke nogen reglar i den længde jeg skal bruge, så det blev bare lige lavet med en stump. Dit forslag nummer 2 lyder væsentlig mere interessant, det skal undersøges nærmere! Det er tidligere ejer der har monteret taget, men er ret sikker på at det er nødvendigt med et undertag og det formål har det gamle tag under gjort fint! Så mit næste spørgsmål er, hvad kan anvendes som ventilation/udluftningsstuds som samtidig kan monteres indefra?:-)

Det kræver nok nogle oplysninger, om tykkelse på det gamle tag, afstand imellem gamle tag og ny tag, før jeg kan "opfinde" sådan en. Det sidder måske på en 25 mm høj klemliste, og derpå en 38 mm lægte, det giver jo en højde på over 60 mm til at skubbe noget op. Jeg skal også vide om der bliver skunk eller der skal være en for hvert fag. hvor mange m2 er husets grundplan.
Men jeg kan da starte med at konkludere at den skal ligge ovenpå Skiffer(tagpap) at den skal være aflang for at komme op. Så jeg kiggede lige på en DUKA jalousirist type 63 - 100x 150mm 57cm2 luftgennemgang til kr. 49,00 incl. moms hos byghjemme.
Den skal på begge måder vende på hovedet, og så skal kanten have silicone før den skrues fast. Jeg skal nok komme med mere detaljeret montagevejledning hvis det er den du kan bruge.

Kan det ikke lade sig gøre, så bliver det måske en LDS`r


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand. Jeg kender endnu ikke de mål du søger da jeg ikke endnu ikke har lavet hul i undertaget. Jeg kigger på der i morgen formiddag, idag vil jeg lave ingenting og fejre min søns føsselsdag i stedet! Grundplan på huset kender jeg dog 178 m2 og jeg skal have minimale skunke og mest mulig gulvplads. Skunkene kommer nok ved ca 60 cm:-) God søndag!:-)
tillykke med sønnens fødselsdag, jeg vender tilbage med billeder af et par forsøg jeg har lavet, på dine vegne. Det var allerede et par meget væsentlige oplysninger. Vent med at lave hul indtil du ser et par billeder fra mig. Det kan måske give inspiration.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak! 1 år så er man efterhånden en STOOOR mand!:-) Det lyder meget meget fornemt at du ligefrem er gået igang med at lave forsøg, jeg afventer at gøre yderligere indtil at jeg har set billeder:-)
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også