1.sal isolering.

Hej LDS. Er der en venlig sjæl der kan vejlede mig i, hvordan jeg bør gribe min opgave an i forhold til isolering af min tag flade? Mit tag er et stål tag med tegl profil som er lagt direkte ovenpå et (skifer?) Gammelt tag som til forveksling minder om tagpap! Hvor tæt på taglægterne må jeg isolere? Som det måske fremgår af billederne er der måske ikke nok ventilation i tagfladen? Der er hvertfald, hvad der ligner hermetisk lukket helt ude ved spær fødderne!? Jeg vil gerne i forbindelse med isoleringen styrke mine spær, jeg påtænker derfor at påforer spærene med 2*4 træ, men for at opnå tilstrækkelig plads til isolering har jeg sat stumper at skillerumsreglar i mellem spær og 2*4 træ. Jeg vil ikke ha loftet helt op i kip fordi jeg tænker at jeg ville kunne overfører mere belastning, ved at lave den ny påforing som et A, gir det mening?
Hej LDS. Er der en venlig sjæl der kan vejlede mig... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nogle fine tegninger Martin har lavet. Kan se på det nederste, at han forestiller sig at bore med et kopbor op i udhæng. Det lyserøde er det nuværende udhæng. Den brune del er gammel tag, Den grønlige med blå kant er ståltaget. Det forestiller at der bør være et hulrum imellem det røde udhæng og det gamle underlag for tagpap.

Jeg tror ikke at muren går helt så højt op som tegningen viser.

Jeg har et andet forslag nu da du er igang med at restaurere facaden. Du kan fjerne 1 mursten øverst i murer,  i hveranden fag, og så indmure denne ventil. http://www.multikoeb.dk/riste-og-ve...cm-p217337  Den har 150cm2 luftgennemgang og du skal mindst have 890 cm2 sprække i hver side af huset. Det er 6 stk som jeg forhøjer til ca. 10 (Jeg gætter på du har 20 spær fag i taget) 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ev elmand - super ide - let og billig at udføre.

Morten : du skal huske ventilation i kip, som modsvarer den i tagfoden. Hvis dit hus ikke er mere end 12 m langt, kan du bruge ventilationsriste i gavlene. Da du vil lave hanebjælker på dine spær, gætter jeg på at du vil sætte loft på hanebjælkerne. Så kan du ventilere taget over dit nye loft + isolering.

Der skal være et mellemrum mellem isolering og tag svarende til en lægte på højkant - ca 7cm.

God arbejdslyst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusinde tak for de gode råd. De er alle med i mine overvejelser! :-D Kan godt se at der ikke er nogen "nem" løsning som ikke kræver indgreb der forudsætter nogen timers arbejde. Det er sådan set også fint, men så er spørgsmålet bare om ikke jeg skulle satse på, at jeg udvendigt ændre mine udhæng da de alligevel før eller siden skal gøres noget ved.....kønne er de jo ikke! Min ide går på at at fjerne "plade" delen af mine udhæng, montere lægter på tværs mellem mine eksisterende taglægter og så derpå montere trykimp brædder men en tilstrækkelig stor afstand til at de tillader cirkulation. Giver det mening?
Selvfølgelig giver det mening.
Men jeg hælder til at man skal bevare det gamle look så meget man kan. Nu har du jo nyt tag over, så din gamle tagfod og udhæng sidder altid i tørvejr. Det vil forblive uforandret i man år. Så en gang rød maling, måske til næste år, vil pynte lige så meget og være nemmere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Præcis elmand. Jeg vil for alt i verden ikke ændre på mine spær fødder. Den løsning jeg fremlagde vil nedsænke mit udhæng med få relativ lidt, hver fald så lidt at mine spærfødder forbliver synlige samtidigt med at jeg får en pænere afslutning end den kant der er der idag. Vil ha malet mit udhæng sort næste år, synes det står bedre til den hvide facade, men det er jo en smags sag:-) Ved at ændre udhænget kan jeg da "nøjes" med at lave ekstra ventilering oppe ved rygningen?:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Din ændrig af udhæng kan jo nemt give MERE END 890cm2  i hver side af huset, så er den del ok.

Så skal du "bare" finde lige så meget i kip MERE END 1780 cm2


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nemlig. Tror kippen bliver løst med de ventilations riste til undertag som både du og Martin har refereret til tidligere!:-) Endnu engang tak for alle de gode råd!:-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også