1.sal isolering.

Hej LDS. Er der en venlig sjæl der kan vejlede mig i, hvordan jeg bør gribe min opgave an i forhold til isolering af min tag flade? Mit tag er et stål tag med tegl profil som er lagt direkte ovenpå et (skifer?) Gammelt tag som til forveksling minder om tagpap! Hvor tæt på taglægterne må jeg isolere? Som det måske fremgår af billederne er der måske ikke nok ventilation i tagfladen? Der er hvertfald, hvad der ligner hermetisk lukket helt ude ved spær fødderne!? Jeg vil gerne i forbindelse med isoleringen styrke mine spær, jeg påtænker derfor at påforer spærene med 2*4 træ, men for at opnå tilstrækkelig plads til isolering har jeg sat stumper at skillerumsreglar i mellem spær og 2*4 træ. Jeg vil ikke ha loftet helt op i kip fordi jeg tænker at jeg ville kunne overfører mere belastning, ved at lave den ny påforing som et A, gir det mening?
Hej LDS. Er der en venlig sjæl der kan vejlede mig... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Medens du har "døjet med" fødselsdag har jeg prøvet et par ting. Alle forsøg lykkedes, men det er ikke alt der dur.

Jeg har selv brugt HUNTONIT undertag under tagsten. På billedet med produkt og montage vejledning ser du opbygning af sådan et tag. Jeg tror det er det samme med stål på skiffer( tagpap). Øverst bl.a. lige under skorstenen ser du de udluftnings ventiler som jeg har nogle af i rest. De skal limes i med den koldtjære (tagtæt) som der er på mit billede.

Først troede jeg at jeg kunne varme sådan en plast ventil op, og så presse den ud igennem et passende hul, trække den i facon og så lime og skrue den fast. Men som du ser, kom den til at ligne en sommerhat der er kørt over af en knallert. Og blev stift med det samme den kom ud af ovnen.

Men du kan skære et aflangt stykke HUNTONIT undertag, montere en eller 2 ventiler i, give dem koldtjære som du kan se er lidt presset ud ved kanten. Før du lister det hele op over det gamle tag, borer du for med f.eks 4 mm bor igennem brædder og tagpap. Så trækkes pladen lettere ned imod når du skruer op i den. Med pladen oppe, kan du lægge en pølse af tætningsmasse som jeg har vist med sort. Det skal helst være fra en fugepistol, så er det lettere at styre. Tætning ned imod taget med den spidse ende opad, så vand der siver, bliver afvist. Pladen helt på plads, og så træk ned med 3 skruer i hver side, og måske 1 på toppen. Så vil Tagtæt/silicone splatte ud og ned i evt. ujævnheder i det gamle tag. Jeg har kun montere 1 stk  i men som du ser er der plads til 2. Jeg glemte iøvrigt at montere f.eks. et lille stykke patentbånd under en af skruerne. så er der noget at tage fat i.

Jeg har også lavet en løsning med noget net. det er tyndere og derved lettere at få op hvis pladsen er trang. Ellers fastgæres det som ovenfor. Nettet er for at holde dyr ude, fugle, mus og tildels insekter.

Fordi jeg spørger om skunk og rum i kip, er for at du ikke behøver at lave udluftning for hvert fag. Når der er et fælles rum at fordele luften i, er det lettere at lave dem dobbelt og så det halve i antal.

HUNTONIT er et Norsk produkt, men standard på de fleste tømmerhandler. her i midtjylland er det ikke så almindeligt, men jeg har erfaret at det er mere normalt på Sjælland og i Nordjylland. Det er som Masonite med behandlet så det tåler lejlighedsvis fugt.

Det er første gang jeg oploader billeder, så jeg håber det lykkes

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

du skal ikke være nervøs for et par dryp igennem nettet. Skulle der være lidt fugt er både isolering og dine gamle tagbrædder i stand til at absorbere det, og så afgive igen når vejret, får fugtigheden i tagrummet til at falde. Men igen igen dampspærre der er tapet og al ting, så der kommer så lidt fugt ud som mulig. Også omhyggelig tætning ved loftslem , f.eks gummiliste.

Hvis du vil forstærke spærere ville jeg gøre det direkte på siden af dem, og så lave krydsforskalling. Det støtter isolering så det er lettere at få til at sidde ordentlig, og der bliver ikke så mange kringlede udskæringer for isolering. HUSK afstand til gamle lægter, så udluftning har frit spil i hvert fag. Der skal være 1/4 udluftning i hver side og 2/4 i kip.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusinde tak for dine svar elmand! Jeg tænker umiddelbart om ikke jeg kunne nøjes med at fjerne noget af det gamle undertag og pap og så sikre det ved at sømme f.eks. hønsenet op mod udyr? De forsøg du har lavet har du anvendt huntonit til udvendig montering, men er det nødvendigt og er det en fordel? Jeg er ikke nervøs over afdampningen fra taget, der burde den gode ventilering kunne afhjælpe!:-) nu siger du af ventileringen skal være 1/4 i hver tag side og 2/4 i kippen, så er det jo faktisk ikke ret mange steder der skal laves huller. Hvor stor afstand mellem vil du anbefale?

Det er det samme som jeg skrev i tidligere svar 26/9 kl. 2347 udluftning skal være 1/500 del af husets grundareal jævnt fordelt. Og gerne det dobbelte. 178/500 = 0,356 m2 ialt. ( 3560 cm2. Der skal så være 1/4 af dette areal i hver side og 2/4 i toppen  Det vil sige 3560 /4 =890 cm2 i hver side og så 1780cm2 i kip.

Hvis dit hus er 9 m bred er den ca. 20m langt, så vil 10 huller  i hver side og 20 i toppen, være godt. De skal så være 89 cm2 pr stk. Det er kun ca. 10x10 cm Men lav dem hellere dobbelt altså 10x20 cm. Det forudsætter at der er skunk og kiprum, så luften kan fordele sig i alle spærfag

Hvis der løber lidt fugt ned af dit undertag, vil det jo især  komme ind i huller forneden. Det mindste jeg ville gøre for det, var at lave overkant af hullet skrå, lægge en liste op over (med silicone) og  så skrue den ovenpå gammel tag. Det leder vandet uden om dit hul. Og det er nemt. Det samme som min HUNTONIT med net.

Men skynd dig at lave et hul, så kan du se ved de næste storm og snebyger om der sker noget.

Jeg mener ikke hønsenet er fintmasket nok, man siger om mus: " hvor en blyant kan komme ind kan en mus komme ind"

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når en af mine voksne drenge, sammen med mig, er i gang med LDS arbejde på deres huse, og de kommer med udtryk som "kan vi ikke nøjes med" så hæver jeg IKKE øjenbrynene HVIS det er skabe, gulvtæpper el.lign. Men hvis det er noget grundlæggende, der er næsten umulig at rette bagefter, så sidder brynene næsten oppe ved hårgrænsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Beklager det lange fravær i min egen tråd, men der var lige andre ting der krævede opmærksomhed!:-D
Tusinde tak for dine svar elmand! :-D Nu var "nøjes" mere tænkt som en alternativ løsning, men kan godt se din pointe i at evt fugt/regn/fugesne selvfølgelig ikke har noget at lave i min isolering! Har idag kigget nærmere på taget og kan se at der ovenpå det oprindelige tagpap/skifer blot er monteret forskallingsbrædder hvorpå ståltaget er fastgjort, så der er minimal plads til at lave fikse løsninger. Nu går mine tanker mere på om det overhovedet er muligt at skabe nok ventilation ved blot at lave nogen huller i undertaget og sikre dem?
Virkelig ingen bud? Tror enden på det er at jeg ændre mine udhæng og derved skaber den nødvendige luftspalte til at sikre tilstrækelig med ventilation!:-)
Prøv at vise et par billeder udefra, så behøver man ikke at gætte sig til så meget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Naturligvis elmand. Jeg har lige et enkelt billede her på telefonen, er der behov for yderligere tager jeg gerne flere når jeg er hjemme igen.
kom du hjem og tag et par, så vender jeg tilbage i aften

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også