Utæt gavl.

Vi har en enkeltstens gavl uden udhæng. Gavlen var ikke ordentlig forankret, så vi har nu fået gjort følgene:
- Udkradset fuger udvendigt og omfuget.
- stålvinkel påsat indvendigt ca 2 meter ud fra top til hver side forankret i Mur og skruet i spær for at murværket ikke bevæger sige ved storm og lign.
- vandskuret/berappet på indersiden med weber multi 280.
- imprægneret gavltrekanten udvendigt.

Jeg har nu erfaret at muren ikke har fuget hele gavltrekanten om, men blot det halve ca. Han mente ikke det var nødvendigt med det hele. Desuden er den indvendige del ikke pudset helt ud til begge sider af gavltrekanten, men kun se 2 meter ud til hver side.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke behandler det hele frem for sådan noget her. Jeg nævnte det med fugningen flere gange i forløbet men alligevel blev det ikke gjort. Han mente at det var længe fint når nu det blev pudset godt indvendigt, - men jeg mener jo at når en mur skal imprægneres så er det VIGTIGT AT DET ER HELT tæt i fugerne.

Er jeg for krakilsk når jeg mener det er sjusk med hensyn til disse 2 ting? Er lidt ærgerlig over at skulle brokke mig over det flere gange, da set ellers har været en dygtig og fin murer vi har haft, men vil sgu have t det er 119% i orden, da vi sidste efterår fik vandskade i stuen netop pga. Gavlen - og det skal ikke ske igen!

Hvad mener i?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som noget klyt, der langt fra lever op til faglig standard, at man kun delvist fuger. 

Det sagt, så er spørgsmålet hvilken dokumentation du har for opgaven? Har du bare en mundtlig aftale med mureren eller har du en skriftlig, hvor det er anført at hele gavlen skal fuges?

Har du det sidste så burde det jo være ret enkelt at godtgøre at arbejdet ikke er udført ihh til aftalen.

Har du kun en mundtlig aftale, så bør du nok vælge den tilgang, at arbejdet ikke er fagligt korrekt lavet. Er mureren medlem af byggeriets garantifond, så burde du måske få dem til at vurdere arbejdet. De kan godt vurdere kvaliteten af arbejdet uagtet mureren ikke er medlem, men så er mureren ikke forpligtet til at følge deres anbefaling.

Der foreligger et skriftligt tilbud på omfugning af gavltrekanten- om det så kan fortolkes på flere måder er så spørgsmålet, men i min optik betyder det selvfølgelig HELE trekanten - og ligeledes indvendigt mht. Berapningen. Det er jo synd ikke lige at bruge den dag ekstra og så aflevere noget ordentligt.
Hvis du har en pris på gavltrekanten kan det jo kun betyde hele trekanten. Ellers giver det jo ingen mening.

Lad mig gætte på at prisen var det samme selvom han kun lavede en del ad trekanten? :-)
Hvad prisen ville blive ved jeg ikke, men ringede og sagde at det var en ommer, og de kommer og ordner hele indvendig pudsning af gavl og fuger hele gavlen færdig udvendig i morgen.

Så nu krydser jeg fingre for at det bliver tæt og godt. Heller gøre det ordentlig første gang er min mening.
Hej Kantucky.
I forhold til at forstå dit skriftlige tilbud og da du er en privat person. Så er det aftaleloven der er gældende.
I § 38 b. Står der:

"Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, og har det pågældende aftalevilkår ikke været genstand for individuel forhandling, fortolkes vilkåret på den måde, som er mest gunstig for forbrugeren. Den erhvervsdrivende har bevisbyrden for, at et aftalevilkår har været genstand for individuel forhandling."

Og § 38 b Stk. 2. står der:

"En skriftlig aftale, der tilbydes forbrugeren, skal af den erhvervsdrivende være udarbejdet på en klar og forståelig måde."

Så det er bare at få fat på ham igen og få lavet hele gavltrekanten.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Lækkert at vide - tak :-) jeg sagde også til mureren at aftalen lød på det hele og at jeg havde understreget at det hellere måtte koste lidt ekstra og så det var 110%
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis