Fodring af vildt.

Vi har i afvigte sommer haft stor fornøjelse af at følge et par agerhøns og deres nu store flok af unger. Dem kunne vi godt tænke os at hjælpe igennem vinteren, men ved ikke ret meget om, hvad sådanne kræ vil æde?

Der sået raps på nabomarkerne, og det er måske tilstrækkeligt?

Ligeledes har vi en fasanfamilie på en nabomark, som vi også gerne ville tiltrække, men til gengæld vil vi meget nødig gavne de satans skader og andre kragelignende sorte fugle.

Formentlig handler det vel om korn, men hvordan og hvorledes?

Jeg er ikke jæger, så det handler ikke om at ville skyde dem. Det klarer et jagtkonsortium på nabomarkerne så ivrigt. Vi havde 3. verdenskrig her for nylig rundt om ørerne på os.


Med venlig hilsen
ktm

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi har havre / hvede til dyrene hele året (fugle/hjortevildt) i et par foderstande.. Hvis det blot drejer sig om fasaner m.v. - så er en "fodertønde" (kan købes for få penge i Land og fritid og lign. )med korn ideel..
Krager m.v. kan i ikke undgå - men jeg har ikke indtryk af, at der kommer flere, bare fordi man fodrer... men man har meget fornøjelse af, at sidde og kigge på dyr og fugle, der hygger :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mig bekendt står der ukrutsfrø og myrer/insekter på agerhønsenes menuseddel. Formoder derfor ikke korn er så velegnet som foder, grundet frøenes størrelse. Rapsfrø vil jeg derimod formode er helt ok. 

Undres dog din aggression mod sorte fugle da de i allerhøjeste grad også har en plads i det byboerne kalder natur og os andre lidt mere vidende ved er et kulturlandskab. Er det ikke bare på grund af gammel overtro eller har du taget ved lære af katten ???  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja agerhøns er noget sværere at "holde" end fasaner, da de i højere grad er insektspisere. Så en billebakke, som insekter kan bo og leve i er godt, ingen sprøjtnig i området er også godt. Da det er jordlevende fugle er det selvfølgelig også hensigtsmæssigt at begrænse de jordjagende rovdyr som ræv, kat, hund osv.

 Fasaner har det fint med hele korn fra eks. byg, hvede og havre, men foretrækker at majs er knækket. Agerhøns har det bedre med mindre frø fra ukrudt, men kan nok også lokkes med hirse, hamp o lign. Men det er ikke billigt.

Det var da lidt ærgerligt, at vore agerhøns er så kræsne! Men så æder de vel mere almindelig fuglefrøblandinger eller noget deraf?

 

Jeg må nok lave en form for overdækning af en sådan fodertønde, så den ikke løber fuld af vand i truget.

 

Jeg er nok ikke sindet at samle insekter og ukrudtsfrø. det tror jeg fuglene er dygtigere til!

 

Det er ikke som følge af overtro, at jeg forbander især skader. Jeg gider ikke deres voldsomme larm tidligt om morgenen! Endvidere har jeg dem mistænkt for at have udryddet de mange sangfugle vi havde tidligere. I hvert fald ligger der mange æggeskaller rundt omkring på ejd. I ynglesæsonen, undertiden også fugleunger, som er tabt hist og her.

 

Jeg må en tur ned på foderstoffen og se, hvad de har. Det er nok lidt billigere end at gå ind i en dyrehandel!!

Tak for bidrag! 

 

 

 


Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Ang. larmen så sku du prøve at bo sammem med påfugle

Og havde jeg en våbentilladelse ville jeg skyde alle krager i nærheden. Det er modbydelige kræ der går efter harekillinger og andre slags yngel.

Skader har vi ikke på Møn, heller ikke muldvarpe

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 24-09-2014 21:32

 

Skader har vi ikke på Møn, heller ikke muldvarpe

mvh

 

Vi er desværre ved at få muldvarpe igen efter 19 års fritagelse, efter den sidste rundstrikkede, nordvestsjællandske jagtkat gik bort.

 


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis