Hvordan bliver mit gulv pænt igen

Hejsa.

Jeg har et egetræs gulv (12-13mm parket) i stuen, som aldrig....dvs 5-6års tid har været vedligeholdt med olie/sæbespåner eller hvad der nu skal til.

1) Hvordan finder jeg ud af hvad det er for et gulv- her mener jeg om det er hvidolieret, ludbehandlet eller noget helt tredie?

2) Hvad gør jeg ved det...det er i den grad trængende. Den anden dag fik vi væltet en kop kaffe, og de ramte planker blev tydeligt mørkere, og kunne ikke vaskes rene. Snakker vi slibning, eller kan en intens olie eller sæbebehandling klare det?

 

Med venlig hilsen

Lasse

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bud er af det er hvid olie, eller naturolie,
Det lyder som om af det trænger til en fuldslibning, og der efter oliering, eller lakering,
men du kan prøve af købe noget trærens, også skurre/vaske hele gulvet god i bund, lad gulvet tørre, så det er helt tørt,
og derefter lav en oliering, i ønskede farve
Jeg ville starte med at lægge mig på knæene og så skure plankerne i årenes retning med en god fed sæbespåne "grød" - hvis det ikke hjælper ville jeg prøve med en tynd afslibning for herefter at give gulvet en ordentlig omgang sæbe igen. Du kan enten bruge sæbespåner eller linoliesæbe, der begge er gammeldags fede sæbetyper.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis