Volvo Penta 2002, går i stå

Hej motoren har gået upåklageligt hele sommeren, men nu er den begyndt at falde i omdrejninger og gå i stå , når jeg sejler ved lave omdrejninger F.eks. Ved havneanløb. Når jeg sejler ved normale omdrejninger i åbent vand, taber den ind i mellem omdrejninger men kommer så igen. Det sker ca. Hvert 20. Minut. Det virker som om den ikke får diesel nok. Diesel filter er skiftet i foråret.
Er der nogen der har forslag til hvad jeg skal kigge efter?
Hilsen TK
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo starte med at tjekke din diesel pumpe så rørene frem til filteret o.s.v. Det hjælper ikke meget med et nyt filter hvis der er skidt i den første del af røret. Endelig kunne det være en utæthed på systemt.

Hej Håndværker

Ja, jeg tænkte også først på pumpen, men den er også skiftet i foråret. Jeg fik lidt tid idag så jeg har rodet lidt med den. Pumpen fungerer fint, kan nemt pumpe diesel frem til filteret, som jeg igen har skiftet. Den kører faktisk lidt bedre nu efter jeg har haft slangerne af både pumpe og filterhus. Den kan kører i ca. 15 min. ved 1000 omdrejninger, så går den istå igen. Ved højere omdrejninger går den ikke i stå men går ned i omdrejninger og kommer så igen. Kan det være en utæthed så den samler luft f.eks i filterhuset. Hvis det er, er der så en snedig måde jeg kan lokalisere utætheden på.

vh TK

Jeg kender ikke til en metode hvor du kan se om den suger falsk luft ud over at den så ville løbe tør for brænstof i rørene. Men jeg har tænkt på hvordan du får dieselen ud af tanken, ligger tanken højere en pumpe og motor eller unde ? har du for nyeligt tjekket det rør der går fra tanken og op til pumpen, det er ikke meget skidt der skal sidde for at der ikke kommer den rette mængde diesel frem til pumpen.

Tanken ligger i ca. samme niveau som pumpen. Røret går lodret op ca. 15 cm. går vandret gennem et skot og falder så lodret ca, 20 cm ned til  1. filter, som jeg også har skiftet i dag, derfra falder røret igen for at stige igen  til pumpen efter ca. 2 meter. Jeg har idag pustet igennem røret fra pumpen og til 1. filter, der var god gennemgang. Jeg kan også pumpe diesel frem til 2. filter.

Prøv at lade motoren køre med aftaget tank-påfyldningsdæksel. En tilstoppet tankudluftning kan medføre undertryk i tanken.
Virker dette heller ikke, så prøv det helt ordinære trick: Tag en dunk med diesel og en slange, tilslut slangen direkte til dieselpumpen på motoren. Hvis motoren ny kører fint, skal der undersøges bagud i systemet for læk, der medfører luft i brændstofsystemet. Volvo Penta har tidligere benyttet armerede brændstofslanger (med armeringsnet). Her har man ingen kontrol med den indre gummislange, der ofte er mørnet. Prøv at køre en finger hen under disse slanger for at tjekket for evt. læk.

1691
Der sidder lige præcis en gammel armeret slange på pumpen, ca. 80 cm, derefter et kobberrør hen til tanken.
jeg er medlem af tursejlerforeningen og har talt med deres "motor doktor"' Allan Christiansen, han mener også der må være en utæthed mellem pumpen og tanken, så pumpen suger luft ind. jeg vil prøve med en slange direkte fra en dunk til pumpen.
Hvis jeg skal skifte det gamle armerede slange ud, hvilken type slange vil så være det bedste at bruge?
Har i nogen forslag ? Et nyt armeret stykke koster ca. 1400 kr.!!!!

Vh TK

Hej Trådstarter.

Har du fået skiftet din brændstofslange?
Ellers vil jeg mene at gummislange, godkendt til benzin/diesel kan bruges.
Alt efter diameter koster det omkring 60-80 kr pr meter.

Mvh
Sømanden

Armeret behøver du ikke, almindelig slange godkendt til diesel kan bruges.
Men prøv lige den med en dunk med ren diesel, Det kan være lidt skidt i sugerøret, vand i tanken, har selv prøvet det sidste.
Mvh Ole
Køb trygt almindelig gummislange godkendt til diesel og blyfri benzin og et par gode spændebånd. Den armerede slange er forsynet med pressede tilslutninger. Disse sidder på en almindelig studs, hvor gummislangen kan sættes på. Vupti har du sparet mindst 1300 kr.
Sørg derefter for, at tanken er ren, brændstoffilter skiftet, all brændstofslanger og sugerør i tank er rene samt systemet luftet ud.
Så burde den være der.

1691
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis