Bade værelse 1. sal / regler

Hej alle sammen.

Vi har endelig fået lidt tid i overskud, så nu skal vi igang med at lave vores badeværelse på første sal. Det bliver på ca. 15 m2.

Vi har besluttet at have vinyl på væggene i bruse kabinen og på gulvet.

Men jeg er dog gået lidt i stå omkring reglerne for opbygning af badeværelset.

1. Vinyl (pvc) skal limes på spånplader. Både vægge og gulv. Korrekt?

2. Vi har dør ind til sove værelset men fra gulvet og op til bunden af bundstykket op døren er der kun 25 mm. Er det nok iflg. reglerne?

 

Hvis det ikke er, skal jeg så have en 10 cm. opkant tværs igennem rummet for at inddele i våd zone og ej våd zone?

De grønne felter er døre, den blå firkant er wc, orange firkant selve baddet.

Rød streg er forslaget om, at lave en opkant for at adskille bad område med afløb for sig selv,

og så have wc og døre i den anden zone hvor der så ikke er gulv afløb.

Håber nogen har gode ideer og kan hjælpe.

Hvis ikke hvilken håndværker skal man så have fat i? GVK fagmanden der skal lime vinylen på?


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opkant eller forsænkning i bruseområdet er nok, hvis der kun er afløb i bruseområdet, mener det er 30mm afløbet skal lægge under overkant tilstødende rum, eller underkant dørtrin, hvis dette fuges tæt til gulv.

Det er kun gulv der behøver være spånplade, væggene kan laves i gips.

Vinylen skal udføres af godkendt fagmand ja.

Men hvorfor vinyl, hvorfor ikke gulvgips og vådrumsmembran... ?
Skrevet af Koludabyg på 21-09-2014 21:10
Opkant eller forsænkning i bruseområdet er nok, hvis der kun er afløb i bruseområdet, mener det er 30mm afløbet skal lægge under overkant tilstødende rum, eller underkant dørtrin, hvis dette fuges tæt til gulv.

Det er kun gulv der behøver være spånplade, væggene kan laves i gips.

Vinylen skal udføres af godkendt fagmand ja.

Men hvorfor vinyl, hvorfor ikke gulvgips og vådrumsmembran... ?

Tak for svar René

 

Jep er med på, at vinylen skal laves af fagmand.

 

Grunden til det er det vi vil have er, at vi gerne vil have lidt anderledes plus at der findes meget flot vinyl syntes vi. Desuden så vil vi gerne undgå alt det med vådrums sikring, vådrums gips osv.

 

Okay, hvis der kun er afløb i bruse niche med opkant, så er det ingen problem med opkant til dør. Lyder godt.

 

Og væggene kan blive i gips. Super. Men skal det så være vådrums gips?

 

Ha en god aften

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis gulvet er vandret udenfor det vandbelastede område (brusenichen), skal gulvet være 20 mm (til underkant dørtrin/overkant gulv i tilstødende rum) ved adgangsdøren, og der skal være en 30 mm højdeforskel fra underkant dørtrin/overkant gulv i tilstødende rum til overkant gulvafløb.

Der skal altid være 30 mm højdeforskel fra overkant gulv i tilstødende rum ved adgangsdør til overkant gulvafløb.

Hvis gulvet falder mindre end 1 % (1 cm pr m) væk fra adgangsdør, og gulvet ikke er forsænket 20 mm, skal der etableres en 10 mm høj tætsluttende gulvskinne i døråbningen.

Gips på vægge i vådrum skal altid være vådrumspips.

Ved opkant forstås en spærring, der forhindrer at vand kan løbe begge veje.

Hvis der er en opkant ved brusenichen, skal der være et gulvafløb ude i rummet som så skal overholde de 30 mm højdeforskel i forhold til gulv i tilstødende rum.
Skrevet af Orla Nautrup på 22-09-2014 01:25
Hvis gulvet er vandret udenfor det vandbelastede område (brusenichen), skal gulvet være 20 mm (til underkant dørtrin/overkant gulv i tilstødende rum) ved adgangsdøren, og der skal være en 30 mm højdeforskel fra underkant dørtrin/overkant gulv i tilstødende rum til overkant gulvafløb.

Der skal altid være 30 mm højdeforskel fra overkant gulv i tilstødende rum ved adgangsdør til overkant gulvafløb.

Hvis gulvet falder mindre end 1 % (1 cm pr m) væk fra adgangsdør, og gulvet ikke er forsænket 20 mm, skal der etableres en 10 mm høj tætsluttende gulvskinne i døråbningen.

Gips på vægge i vådrum skal altid være vådrumspips.

Ved opkant forstås en spærring, der forhindrer at vand kan løbe begge veje.

Hvis der er en opkant ved brusenichen, skal der være et gulvafløb ude i rummet som så skal overholde de 30 mm højdeforskel i forhold til gulv i tilstødende rum.

Tusind tak Orla

 

Tror næsten jeg er med.

 

Dog er jeg den lidt langsomme type så for at være sikker, så har jeg lige et par ekstra spørgsmål ud fra nedenstående tegning (også til andre hvis det er) 

 

Planen var at ligge ekstra lag spånplade på gulvet (gult) for at kunne have en nedsænket bruseniche længere inde i rummet.

1.

 

Skal der være 30 mm. fra overkant af dørtrin (grøn) eller sove værelse gulv (orange) til overkant af gulvafløb i bruseniche? Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der så intet at gøre?

 

Men jeg hæfter mig ved, at der skal være 30 mm forskel på vådzone gulv og tilstødende rum.

Kan man på nogen måde fravige fra dette krav? For jeg kan på ingen måde få 30 mm forskel mellem sove værelse gulv og badeværelse gulv

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Skrevet af MLU på 22-09-2014 21:36

Tusind tak Orla

 

Tror næsten jeg er med.

 

 

Dog er jeg den lidt langsomme type så for at være sikker, så har jeg lige et par ekstra spørgsmål ud fra nedenstående tegning (også til andre hvis det er) 

 

 

Planen var at ligge ekstra lag spånplade på gulvet (gult) for at kunne have en nedsænket bruseniche længere inde i rummet.

 

1.

 

Skal der være 30 mm. fra overkant af dørtrin (grøn) eller sove værelse gulv (orange) til overkant af gulvafløb i bruseniche? Hvis det ikke kan lade sig gøre, er der så intet at gøre?

 

 

Men jeg hæfter mig ved, at der skal være 30 mm forskel på vådzone gulv og tilstødende rum.

 

Kan man på nogen måde fravige fra dette krav? For jeg kan på ingen måde få 30 mm forskel mellem sove værelse gulv og badeværelse gulv

 

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Dørtrinet må ikke medregnes så det er underkant denne (= overkant gulv i tilstødende rum).

Ovenstående er jo reglerne, men hvad du gør i praksis er jo op til dig :-)
Skrevet af Orla Nautrup på 23-09-2014 01:28
Dørtrinet må ikke medregnes så det er underkant denne (= overkant gulv i tilstødende rum).

Ovenstående er jo reglerne, men hvad du gør i praksis er jo op til dig :-)

Kort og godt... Shit! 

Jeg kommer aldrig til at have denne niveau forskel mellem de 2 gulve.

Det med at bryde reglere bryder jeg mig ikke om, da jeg ikke kan overskue en eventuel forsikrings sag hvis reglerne ikke er overholdt plus ved sal engang hvordan jeg står der.

Men idste spørgsmål.

Hvis jeg nu gør som skrevet ovenfor, og ligger en forhøjning ind tværs over badeværelset, vil det kunne gøre det ud foradskillese, eller er det blot rum contra rum?

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Blot for at afslutte tråden, så vælger vi kun at lave wc og håndvask i rummet og i stedet placere 2. badeværelse i et andet rum hvor vi kan få de fornødne højde forskel imellem 2 gulve..

Tak for svar Koluda og Orla


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis