Dræning/korrekt fald

Hej

Jeg har et problem med vand omkring en terrasse, og er derfor i gang med at lægge et drænrør ned. For at undgå tunge maskiner i vores ny anlagte have, har jeg gravet drænrenden med hånden. Selve renden har en længde af 27 meter, og skal kobles til et allerede eksisterende dræn der er lavet professionelt.

Som udgangspunkt er der en del ”fald” at tage af, faktisk ligger den øverste ende af drænrøret ca. 30 cm højere, end enden der skal tilkobles det allerede eksisterende dræn. Mit problem er, at jeg har svært ved at lave et jævnt fald i drænrendens fulde længde. Når jeg lægger et 3 meter langt vaterpas ned i renden, er der flere steder hvor renden er i vater. Et enkelt sted er der endda en lille smule bagfald. Selv om jeg har brugt en del tid på at ”finpudse” bunden i renden, har jeg svært ved at lave det jævne fald med en spade.

Der er et godt fald i starten af renden (4 – 5 meter) og i slutningen af renden (de sidste 7 – 9 meter)

Set i lyset af at den ret store niveau forskel (ca. 30 cm) på start dræn og slut dræn er mit spørgsmål, om jeg kan lægge ral i renden og lukke med god samvittighed. Eller er jeg nødt til at finpudse endnu mere, så jeg opnår fald hele vejen. I så fald er jeg i tvivl om hvordan jeg gør det.

Venlig hilsen

Jacob B Hansen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville helet sikkert sørge for at der er fald på hele vejen.

Hvis du har stillestående vand et sted, er chancen for frostsprængninger meget større, og så skal du jo bare til det igen  

I vores sidste hus, sprang jeg jeg også lidt let over en tagrende, fordi den ikke var så lang (ja, undskyldninger er der nok af )

Tagrenden gik i stykker før de andre, jeg havde sat op samtidig, og det var garenteret fordi der stod vand i den, som så frøs. Desuden samler der sig alskens "snask" i sådan en rende, når der ikke er ordenligt fald på.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Der skal mindst være 2 promille fald, i hele rørets længde. Det betyder at du kun behøver 2 mm pr. meter. Du har ca. 10 mm pr m. så der er nok at tage af, men det skal fordeles.
Jeg ville fra starten (de 5-7 m) lægge lidt løs sand ned i renden, og så 2 trælister ned på tværs i renden med en afstand på knap 3 m., så vaterpas kan nå. Ovenpå nr. 2 har du så en løs 10-12 mm klods, sand puttes under nr 2 indtil vaterpas er i vatter. Løs klods væk. og du kan nu rette sandet af, imellem listerne, så er de første 3 meter klaret, med 10-12 mm fald. Nr 2 klods bliver på sin plads, medens start klods flyttes yderligere 3 meter frem og 10-12 mm under nr. 2. Sand rettes af imellem. Så har du godt fald på 6 m. Og sådan fortsætter du til ca. 7-9 meter før mål. Her har du så brugt ca. 8-9 cm af dit fald. Så går du bare nedad resten af vejen
Fordelen ved lister er at de støtter dit vater pas, så du ikke "ødelægger" bunden som du lige har rettet af.
Håber på fortsat godt vejr, så du kan komme videre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej.
I SBi anvisning 185 Afløbsinstallationer står der at:
- et dræn består af et filtersystem og bortledningselement
- Rundt om bortledningen skal filtersystemet have en bredde på 100 mm hele vejen rundt om røret bestående af 2-8 mm perlesten eller 5-16 mm ærtesten.
- et dræn skal have et fald på mindst . 3‰ og gerne 5‰
- et dræn skal udføres i en dybte på 75 cm frostfri dybte. I det drænnormen stiller krav om dette.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Set i lyset af det Martin skriver, ville jeg tage udgangspunkt i det dræn som vandet skal ledes hen til. Du skal bruge (27*5) =135mm fald hele vejen Med en SKOVL skrabe af, så bunden i din grøft starter 100 mm under niveau, og så stiger jævnt op med 5 mm /m. Altså 15 mm på hver længde af din 3 meter vaterpas. Grøften skal så (ved 50 mm rør) være mindst 25 cm bred. Bagefter fylder du, 10 cm i af stenene, kontrollere jævnhed og fald igen, lægge røret og så igen sten på til du er 10 cm over. Skulle du ende lidt højere oppe end 75 cm, så er det kompromis at foretrække fremfor bagfald. Husk så at tætne godt hvor de 2 rør mødes så hverken sand eller sten materiale skylles ind i røret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej

Tak til alle for svar og gode råd.

Jeg har i dag været i gang med at springe over hvor gæret er højest, og har lavet et korrekt og jævnt fald i hele drænledningens længde.

Jeg tog udgangspunkt i ev elmands første indlæg, og har vateret ud efter alle kunstens regler. Jeg valgte at stampe/plane bunden af renden med jord i stedet for sand, og synes faktisk resultatet er blevet ret godt.

Jeg skriver i mit første indlæg at projektet drejer sig om 27 meter dræn, men rent faktisk er der også en forgrening på 9 meter, så alt i alt er det tale om 36 meter dræn. Det tog ca. 7 timer at lave fald på hele drænledningen (ja jeg er nok ikke den hurtigste knallert på havnen) og nu mangler jeg bare en sammenkobling og opfyldning med ærtesten.

Venlig hilsen

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis