med eller uden dampspærer.

Hejsa.

er ved og lave et nyt træpillefyr / vaske rum og skal i den forbindelse have sat 2xgips på loftet

lidt om rummet.

Ikke et rum der er indraget / godkendt til beboelse.

1 staldvindue + en plade dør, ingen af delene slutter helt tæt og skaber lidt ventilation. begge dele kan åbnes for yderligere ventilation.

tagpap tag krydsfiner plader & 2 lag tagpap

pudset murstensvægge = ingen isolering (Det kommer der heller ikke)

loft 145mm isolering

jeg har nogle vægge som ikke går helt op til taget, hvilket vil sige at loftet i rummet deler loftrum med tilstødende lokaler. jeg har derfor nogle udfordringer med hensyn til dampspæreren, da det vil være svært og få helt 100% tæt alle steder. da der så skal hæves væg ind til tilstødende rum.

rummet vil ikke blive permanent opvarmet ud over det varme som fyret / vaske/tørre tumbler udgiver. gætter på ca. 4-6 grader i vinter halvåret. og om sommeren vil dette ikke kører på nær vaskemaskinen. det skal siges af der hænges ikke tøj til tørrer i rummet, som afgiver ekstra fugt.

tidligere har der blot være opsat 100mm isolering mellem spærerne men uden monteret loft, og har ikke oplevet nogle problemer med hensyn til fugt danelse eller andet. og undertag osv., ser ud som da det blev lagt fpr ca. 6 år siden. når der været rigtig kolde perioder, har der har været "frost" temperaturer i rummet. med de 100mm i loftet

skal jeg bruge dampspærer i denne konstruktion ?

kan læsse mange forskellige svar rundt omkring, men er ikke helt nemt og blive klog på.

varme graderne oplyst ovenfor, er et ca. da jeg regner med af det ca. vil være udbyttet af at der kommet et fyr ind i rummet som naturligvis vil udgive lidt varme

beklager det lidt lange indlæg, men håber der er nogle der kan svare endegyldigt på mit spørgsmål.

På forhånd tak.

 

 

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har også tænkt, om jeg bare skal undlade isoleringen, og sætte gipsloftet op direkte på spærene. kunne dette være en løsning ?

ved denne løsning skal der selvfølgelig ikke spekuleres i evt varmetab, blot om overstående vil være ok, for af undgå dampspærre ?
Hej
Vær opmærksom på, at du ikke bør anvende dampspærre i en bygning, som ikke permanent er opvarmet. Dampspærren kan i uopvarmede bygninger have den modsatte effekt af den, de har i opvarmede bygninger. Om sommeren, hvor temperaturen inde i bygningen er mindre end den udvendige temperatur, vil man kunne få kondens på indersiden af dampspærren, og dermed opstår der risiko for svamp. Dampspærre i sådan en konstruktion er derfor en dårlig idé.

Ifølge bygningsreglementet skal en bygning over 5 grader eller med fast monteret varmekilde overholde mindste varmeisolering/energiramme
Isolering af bygninger der opvarmes kortvarigt, fortages ud fra en økonomisk vurdering eller komforthensyn.

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Et stokerfyr afgiver mere varme end man umiddelbart skulle tro, så regn rummet som opvarmet, og så er der krav om et minimum af isolering.
Der skal anvendes dampspærre (tæt)
Hvis det er en alm kedel til pillefyr, får du en del restvarme, der opvarmer både fyrrum, tilstødende lokaler og holder loftet tørt. Jeg tror ikke du skal nøjes med gips, direkte på spær. Det bliver de bløde af.

 

Ja, med pillefyr derude får du altså væsentligt varmere end 4-5 grader, hvis rummet er isoleret, så Damspærre skal opsættes, ligeledes tilføjer en tørretumbler også en del varme til rummet, hvis det er en Kondens tørretumbler.

Nu skriver du paptag, er det ikke ventileret over isolering, ville jeg anvende Hygrodiode eller lign. damspærre, der må ikke anvendes diffusionslukket damspærre så.

Mange tak for svar allesammen. Der er ventileret over isoleringen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis