Isolering af tagloft

Jeg har revet gibsloftet ned ude på værkstedet og vil isolere tagloftet.
Men her har jeg brug for hjælp. Jeg tror ikke der er noget vindbræt. Skal jeg ikke have det og hvor skal ligge (se billede)

Håber i gider hjælpe
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du isolere højrere op end overkant murværk indvendigt, så ville en vindplade have en smule effekt ja.

Vindbræt er ikke nødvendigt, der har du dit murværk som går helt op til overkant spær.
Ok. Jeg havde tænkt at isolereret fra kip og helt ned til murværket. Eller høre gerne andre gode råd.

Hvor skal vindbrættet evt placeres?

Taget er bølgeeternit og der kommer en masse luft ind imellem bølgerne. Ved ikke om det hør noget.
Vindplade kan monteres mellem spærene ned til murkronen, men læg i stedet for en hård bats i bunden, så slipper du for at etablere vindplade, da det ikke kan blæse igennem den hårde isolering.

Vindplade er heller ikke så nødvendigt her, da den hovedsageligt bliver anvendt for at undgå kulde træk ind i den vandrette isolering, hvilket ligger under murværket i dette tilfælde.
Ok. Jeg havde tænkt at isolereret fra kip og helt ned til murværket


Ingen isolering må komme op imod eternitpladerne. Det skal "blæse" op imellem bølgerne, og kunne trække ud ved kip. Det du kalder vindbræt, kan være 3-4 mm plastplade (som bølgepap)  forhør dig på tømmerhandelen, de er lidt dyre. De skal sidde på indersiden af murkronen, og følger op UNDER lægten. Det skal være 100% tæt. jeg ville fortrække, KUDABYG`s metode, start med en hård bats. HUSK dampspærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Men den vandrette isolering som i ser på billederne. bliver jo fjernet, da det er en del af gibsloftet jeg vil fjerne.

Jeg har lige vedhæftet et billede hvor jeg har fjernet den nuværende isoleringen fra gibsloftet

De røde mursten er ydremur, i bunden af billedet er det indermuren med et bræt ovenpå.

så hvis jeg forstår det rigtigt skal de hårde bats placeres fra indersiden af muren op under lægterne langs spær og op til kip. (uden at berøre bølgetaget)
men hvad skal bats´ene så hvile på (altså de nederste bats)

mange tak for jeres svar og venlighed.

Annonce
ja jeg tænkte nok det er det du er i gang med.
Ang. vindplade. Som KUDABYG skriver kan det ikke blæse igennem muren, og vandret ind under isolering. Derfor ville jeg ikke bruge vindplade i det her tilfælde. Den øverste lag isolering, kan følge op under lægter, og den rammer tilsyneladende ydermuren, lidt skrå, men i hele måttens højde.
Du skal have forskallet under nederste lag isolering, så en god dampspærre (hvis der er opvarmet), og så en eller anden form for loft. Det kan være troldtek, gipsplader og meget andet.
Hvis du kun har isolering og dampspærre, er det sårbar. Nu ved jeg ikke lige med værksted, men måske skal du i det tilfælde have trukket ståltråd, til at holde isolering i tilfælde af brand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jeg havde som du skriver tænkt at bruge ståtråd til at holde isolering.
Det skal siges, at jeg aldrig har opvarmet værkstedet. (men måske engang i fremtiden) men der står også en olietank derude så det er også bare for at kunne holde rummet frostfri. Jeg havde selvfølig tænkt at beklæde isolering med træ eller gibs.

Du siger jeg skal forskalle under nederste lag isolering. pt tror jeg de naturligt vil ramme skråt ned på ydermuren. faktisk vil de komme til at ligge lige over hulmruen (mellem ydre og indermur) så de vil ikke rigtig hvile på noget. skal jeg montere et bræt pakket ind i dampspær over hulmuren, sådan at jeg lukker helt til???

og ellers er vi enige i at damspær først skal på efter jeg har isoleret. Bliver pludselig i tvivl. ud fra hvad du skriver.

igen tusind tak for svar og beklager at tråden her bliver så lang.

 retter lige mit indlæg, da jeg troede de røde sten var indermuren, også var min kommentar forkert..

Hvis bygningen ikke er fast opvarmet skal der ikke dampspærre i. (synes jeg at jeg har læst efterhånden mange gange herinde)

Jeg bliver lige i tvivl om din plan!
Så vidt jeg har forstået, har du vel tænkt dig at isolering skal gå skråt opad under lægter, og parallel med taget. Så skal loftet vel også være skrå opad. Det skal så bæres af noget forskalling. Når jeg siger nederste lag, regnede jeg med at det f.eks er 2x100 mm der skulle op, for at forbedre det fra de vel 100 mm der var inden du begyndte på projektet. Der skal kun forskalling op til at bære loftet, (og isolering) Og i dit tilfælde ingen dampspærre.
Hvis du havde tænkt dig at det kun er isolering der følger taget, og loftet skal op VANDRET under bjælkelag, så tror jeg det er en dårlig løsning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg vil isolere skråt opad parallel med taget som du skriver. Og derefter beklæde med med træ/plader også parallel med taget/isolering.

Men når jeg starter med at ligge bats parallel med lægter og tag, så vil kanten af de nederste bats ikke have noget og hvile på. De vil ligesom ligge lige over hulrummet.

Jeg vidste ikke at man ikke måtte bruge dampspær hvis rummet ikke var opvarmet.
Hvorfor må man ikke det?
Jeg tænkte at med damspær, så var den ligesom fikset hvis jeg senere (om flere år ) pludselig fik lyst til at udnytte værkstedet som et opvarmet helårsrum. ( hvilket dog sikkert aldrig sker :-)

Skarpt at du vidste at det var 100 mm isolering der lå der før jeg begyndte :-)

Pizzabager Ingen skade sket. Jeg nået ikke at læse din besked.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis