Støtte fortovskant med støbning

Jeg er igang med at anlægge en indkørsel som en stor firkant mellem fortovskanten og huset. Ideen er at jeg vil grave 10 cm ned, lægge dug, og fylde skærver på.

Terrænnet skråner dog en smule ind imod huset, sådan 4% måske. Jeg er nu bekymret for om fortovskanten kan finde på at skride ind imod huset, når jeg kører over fortovet ind i indkørslen. 

Derfor tænker jeg at grave en rende ud ved siden af fortovet og støbe op, så fortovsstenene (SF-sten) støtter imod betonen/cementen. Jeg har dog ingen erfaring med støbninger.

Har nogen en ide om, om det er den rigtige måde at gøre det på, og hvilke materialer og hvordan jeg skal grave ud? 

Mvh
Jacob 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
SF stenene vil næsten helt sikkert give sig noget ind imod dine skærver, så de bør sikres. Jeg ville tage 1-2 rækker op, og så fjerne ca. 5- 8 cm af det sand de ligger på. Sandet + lidt mere vil jeg så blande med cement ( ca. 1-10 ) INGEN VAND. Denne tør blanding vil jeg så lægge ud igen, vibrere/ stampe og rette af. Så lægges SF stenene ned på det. Det må gerne gå 20-30 cm ind under skærverne, og evt. trække det af lidt skråt ned, så skærvelaget gradvis får den tykkelse du ønsker.
Denne blanding vil trække noget vand de første gange det regner, og størkne til en udmærket forstærkning af din kant. Og du vil ikke kunne se nogen kant, når arbejdet er færdigt.
Brolæggere bruger ofte den metode under alle fliser i den del af fortovet, der ligger ud for en indkørsel, hvis det er beregnet til tung kørsel.
Fordelen frem for almindelig blandet beton, er at det er ret let at slå i stykker, ved evt. reparation.
SF stenene overstrøes, som normalt med en fugesand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak "ev elmand" for et fantastisk godt svar :-)

Jeg vil lige overveje, om jeg tør pille rækker af stenene op på offentlig vej. Ellers bliver det, som du skriver det.
Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis