Efterisolering af loft hvor vandsystemet er i loftet.

Hej alle,

Min kæreste og jeg har købt et to-plans rækkehus fra 60'erne, hvor første sal er isoleret med 100mm rockwool.

Jeg kunne godt tænke mig at få efterisoleret loftet. Vi har så det "problem" at vores vandsystem (varmerør) er i loftet, og det vil sige at hvis vi efterisolerer loftet bare det mindste, så bliver rørene dækket af rockwool, så man ikke kan se dem.

Er der nogle regler mht. dette? 

 

Jeg kan se at nogle af rørene ser slidte og gamle ud (rust), så jeg tænker at det måske ville være en idé at få skiftet disse ud? - sparer man egentlig noget ved at skifte rørende ud med nogle nye som fx. isolerede alupex?

Varmevandsbeholderen er udskiftet for nogle få år siden.

 

Vores varmesystem er direkte koblet til fjernvarmen, vil det være smart at få en varmeveksler op, så vi kører med et lukket system i hele huset? - vi er ved at få lavet gulvvarme i stuen, som skal være et lukket system. Så vi skal have en varmeveksler, men er der nogen prismæssig forskel ved at have varmeveksler kun til gulvvarme (dvs. den installeres i bryggerset sammen med shunten) eller hele husets varmesystem (dvs. den installeres på loftet)?

 

Mvh

Amkleist

Hej alle, Min kæreste og jeg har købt et to... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når det nu er vandbærende varmerør der er tale om, er der ingen problemer med at dække dem med isolering, men det er rigtigt, at der er en god ide at få dem vurderet af en erfaren vvs-installatør inden.

Jeg plejer jo at anbefale indblæsning af træfiberisolering, og det vil jeg så gøre igen (Thermocell), da det pakker sig rigtig godt ind i alle kroge.
Skrevet af Orla Nautrup på 19-09-2014 22:48
Når det nu er vandbærende varmerør der er tale om, er der ingen problemer med at dække dem med isolering, men det er rigtigt, at der er en god ide at få dem vurderet af en erfaren vvs-installatør inden.

Jeg plejer jo at anbefale indblæsning af træfiberisolering, og det vil jeg så gøre igen (Thermocell), da det pakker sig rigtig godt ind i alle kroge.
Hej Orla
Jeg har undersøgt Thermocell og kan se at det har en lige så god isoleringsevne som de andre lignende produkter på markedet (0,034 W/mK), MEN desværre har produktet også en svaghed, og det er dens brandklasse som er
D.S2.d0
En klasse D brandklasse er lige på gransen til det acceptable for om det medvirker til brand, altså om der er brandfarligt eller ej.
Et lignende produkt på markedet er stenuld der er klassificeret som A1 ( kan ikke brænde).

 

 

 

Der er mange ting i dit hus der er mere brandbart end Termocell træfiberisolering (som forøvrigt ikke kan brænde), så vi er ude at tale om nuancer, og det var jo ikke godkendt hvis det er brandfarligt!
Prøv eksempeltvist at se hvor meget gulvtæppe, træbeklædning, plast m.m. der er omkring dig!

Det er fra et datablad så det kan ikke diskuteres. Brandklasse D er på gransen til at være uaceeptabelt. Grunden til at det er acceptabelt er fordi det har en lav røgudvikling og udgiver ikke branddråber.

Jeg nævner intet om gulvtæpper eller andet, se på de fakta jeg viser dig. Det kan ikke diskuteres.
Undskyld hvis jeg har fornærmet dig :-), men det jeg vil påpege, er at det er i småtingsafdelingen at fravælge et rigtig godt isoleringsprodukt i sit tagrum, på grund af en yderst teoretisk brandfare, når der er så mange andre meget mere brandbare produkter inde i boligen at interessere sig for, men prøv at læse nedenstående.

Vores træfiberisolering har netop opnået ny brandklasse.

Vi har fået testet vores produkt og har opnået den klassifikation der hedder D-s2,d0, hvilket vil sige, at vores træfiberisolering nu, opfylder kravene til et klasse B materiale.

Den træfiberisolering vi bruger i dag, har opnået den højeste brandklasse et celluloseprodukt (organisk) kan opnå på det Europæiske marked, og det er vel at mærke uden brug at borsalte.

Brandklassen hedder D-s2,d0. Ovennævnte brandklasse gør, at træfiberisolering løst udlagt på loft, opfylder kravene til et klasse B materiale, hvilket vil sige at du ikke behøver gipsplader til afdækning af træfiberisolering, når der isoleres i vægge eller lofter.

Træfiber kan, løst udlagt på loft, bruges direkte mod f.eks. profilbrædder.
Annonce
Hej Orla,

Jeg misforstod din tone. Jeg troede at du var aggressiv. Jeg har læst din pointe og påstår ikke at det er et inferiørt produkt. Jeg synes det er flot at materialet har så lav en varmeledningsevne ( en jeg betragter som konkurrencedygtig) og brugen af brandhæmmende kemikalier skal undgåes for en hver pris, historisk set har de aldrig ført noget godt med sig.

Med det sagt så ved jeg, som ingeniør, godt hvad jeg ville vælge af de produkter som er på markedet nu.

Mener du dermed at mineraluld eksempeltvist ikke er sundhedsskadeligt at arbejde med :-)

Forøvrigt må et hus gerne brænde ned til grunden, bare der er den fornødne tid til at personer kan nå at komme ud, med eller uden brandredningsfolks hjælp.

Forøvrigt kan jeg nævne, at jeg for mange år siden var udsat for en totalbrand, og gipsvæggene var væk og spånpladevæggene stod tilbage, selv om det var i samme område af branden??

Nogle producenter af papirisolering bruger bor som brandhæmmende tilsætning.

Det er ikke ulovligt, men myndihederne har anbefalet at finde alternativer til bor.

Vær opmærksom på når du isolerer dit loft, at elinstalationer er brandsikret. F.eks. halogenspots.

I forhold til at blæse isolering ud på loftet, kan du leje min maskine, samt købe isolering også.

Og man kan godt blæse Rockwool  stenuld på loftet. Ligesom, Knauf glasuld, Isover glasuld, Paroc stenuld.

Husk også der skal være 1/500 del udluftning, af den samlede tagflade. D.v.s udluftning ved spærfod, tudsten eller ved rygningen.

mvh JC

Hulmursexperten.dk

 


 Selvstændig håndværker med speciale i tagrender, tagmaling og isolering.

JC Tagservice.dk | Tagrender | Tagrensning | Tagmaling | Tagtjek

Hulmursisolering | Loftisolering

Skrevet af JC Tagservice på 17-10-2014 09:11

Nogle producenter af papirisolering bruger bor som brandhæmmende tilsætning.

Det er ikke ulovligt, men myndihederne har anbefalet at finde alternativer til bor.

Vær opmærksom på når du isolerer dit loft, at elinstalationer er brandsikret. F.eks. halogenspots.

I forhold til at blæse isolering ud på loftet, kan du leje min maskine, samt købe isolering også.

Og man kan godt blæse Rockwool  stenuld på loftet. Ligesom, Knauf glasuld, Isover glasuld, Paroc stenuld.

Husk også der skal være 1/500 del udluftning, af den samlede tagflade. D.v.s udluftning ved spærfod, tudsten eller ved rygningen.

mvh JC

Hulmursexperten.dk

 

 

Rockwool skriver at stenulds granulat ikke må bruges ved efterisolring af loft. Det kan godt være det kan blæses ud af en maskine alle andre steder. Men man bliver nød til at følge producentens anvisning. Den er der til at blive overholdt af en grund. 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også