Efterisolering af loft hvor vandsystemet er i loftet.

Hej alle,

Min kæreste og jeg har købt et to-plans rækkehus fra 60'erne, hvor første sal er isoleret med 100mm rockwool.

Jeg kunne godt tænke mig at få efterisoleret loftet. Vi har så det "problem" at vores vandsystem (varmerør) er i loftet, og det vil sige at hvis vi efterisolerer loftet bare det mindste, så bliver rørene dækket af rockwool, så man ikke kan se dem.

Er der nogle regler mht. dette? 

 

Jeg kan se at nogle af rørene ser slidte og gamle ud (rust), så jeg tænker at det måske ville være en idé at få skiftet disse ud? - sparer man egentlig noget ved at skifte rørende ud med nogle nye som fx. isolerede alupex?

Varmevandsbeholderen er udskiftet for nogle få år siden.

 

Vores varmesystem er direkte koblet til fjernvarmen, vil det være smart at få en varmeveksler op, så vi kører med et lukket system i hele huset? - vi er ved at få lavet gulvvarme i stuen, som skal være et lukket system. Så vi skal have en varmeveksler, men er der nogen prismæssig forskel ved at have varmeveksler kun til gulvvarme (dvs. den installeres i bryggerset sammen med shunten) eller hele husets varmesystem (dvs. den installeres på loftet)?

 

Mvh

Amkleist

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Amkleist,

Hvis der er synlig rust på rørene, så ville jeg få vurderet rørene af en vvs'er. Umiddelbart er det ikke et problem at de bliver dækket af isoleringen.

Har du overvejet at få blæst isolering ind i stedet for at bruge batts. Brug stenuld da der er brandbestandigt i forhold til papirgranulat.

Hvis det er muligt så øg med 300mm.

Hej Kasper_g,

Tak for dit hurtige svar

At rørene bliver dækket af isolering, burde vel i teorien kun være en fordel - men umiddelbart lyder det ikke som om, at der er et byggereglement der pådutter, at man ikke må dække rørene. 

Jeg har overvejet, at få blæst granulat ind i stedet for at bruge bats. Men jeg er kommet fra tanken, eftersom det nok er dyrere at få håndværkere til at udføre arbejdet med granulat end hvad det koster, at isolere med bats selv. Jeg har dog reelt ikke nogle priser/tilbud til at underbygge min påstand - correct me if I'm wrong?

Tak for tippet med stenuld- i stedet for papir-granulat.

Mvh
Amkleist

Skrevet af Kasper_g på 17-09-2014 11:42
Hej Amkleist,

Hvis der er synlig rust på rørene, så ville jeg få vurderet rørene af en vvs'er. Umiddelbart er det ikke et problem at de bliver dækket af isoleringen.

Har du overvejet at få blæst isolering ind i stedet for at bruge batts. Brug stenuld da der er brandbestandigt i forhold til papirgranulat.

Hvis det er muligt så øg med 300mm.

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kan bedre betale sig at få blæst stenuld ind end at lægge batts selv da der let kan forekomme kuldebroer. Jeg ville få et tilbud på hvor meget det koster at få blæst stenuld ind.

Just må thought.
Det kan bedre betale sig at få blæst stenuld ind end at lægge batts selv da der let kan forekomme kuldebroer. Jeg ville få et tilbud på hvor meget det koster at få blæst stenuld ind.

Just my thought..
Hej. Du kan sagtens efterisolere oven på vandrør. Men samlingerne skal være tilgængelig. Det er også derfor man bruger pexrør i dag Fordi alle samlinger er tilgængelig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Papiruld er fuldt ud brandhæmmende, ellers var det ikke lovligt at bruge det.
Indblæsning går hurtigt og kommer bedre ud i kroge og hjørner end batch.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Du kan markerer rør og samlinger med f.esk en malerpindlignende dims, der stikker op gennem isoleringen, så det er nemt at finde tingene igen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg forstår ikke helt dit argument - hvad er det med pexrør der gør at samlingerne er tilgængelige?

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 17-09-2014 14:21
Hej. Du kan sagtens efterisolere oven på vandrør. Men samlingerne skal være tilgængelig. Det er også derfor man bruger pexrør i dag Fordi alle samlinger er tilgængelig.

 

 

 

Hvad jeg har kunne læse mig frem til (efterfølgende), så er papiruld behandlet med et eller andet materiale der gør det fuld ud brandhæmmende. Men dette materiale er under mistanke for at være skadeligt.

Skrevet af Chr. på 17-09-2014 14:27
Papiruld er fuldt ud brandhæmmende, ellers var det ikke lovligt at bruge det.
Indblæsning går hurtigt og kommer bedre ud i kroge og hjørner end batch.

Chr.

 

 

 

Skrevet af amkleist på 17-09-2014 15:56

Jeg forstår ikke helt dit argument - hvad er det med pexrør der gør at samlingerne er tilgængelige?

 

Jeg prøver at forklare mig igen.

Du kan sagtens efterisolere oven på dine vandrør, men samlingen skal være tilgængelig.

Siden 1990 har det ikke været lovligt at anvende skulte rør med utilgængelige samlinger.

Derfor bliver der anvendt pexrør som vandføring nu, da man kan fører rørende i den længde man vil have dem i, til den nærmeste tilgængelige samling.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også