Bordrundsav brugt - hvad skal man være obs på?

Hejsa

Som helt nybegynder inden for hobbybrug har jeg kig på en brugt bordrundsav så jeg lige kan lave det mest basale, lege med de muligheder en sådan sav giver mig m.m.

Jeg har ingen intentioner om at drive det til ombygningen af en etage eller totalrenovering af et sommerhus, men mindre projekter har jo også ret. 

Da det er til at lære det at kende - "entry-level" - vil jeg ikke ud og investere stort, flot og fantastisk. 

Jeg ser derfor på brugte bordrundsave som jeg kan komme i gang med.

Men hvad skal jeg holde øje med? Hvad skal jeg holde mig fra?

Hvad er de typiske "svage punkter" som jeg bør kigge efter når jeg skal ud og se på en?

Hvordan tjekker jeg de svage punkter?

På forhånd mange tak

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Med de priser der er på en ny bordrund sav, kan det over hovedet ikke betale sig at rode med noget brugt.

Det er en dejlig problemstilling at være i. Jeg kan bare ikke afsætte minimum 1.000 (som den billigste i HN koster) eller mere pt.
Samtidig læser jeg bl.a. her, at den skal være af en vis kvalitet for at være rimelig - og så eskalerer prisen derfra let over 4.000,-

Men tilbage til spørgsmålet - hvad skal man kigge efter, og hvordan?

Slør?
Svage punkter i de små bordsaves konstruktion?

/T
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej

Ja, se om den løber frit rundt uden rumlen i lejerne og selvfølgelig ikke har slør. Opspændingen af landet. Det skal være fuldstændig parallelt med klingen for at fungere. Sikkerhedsafbryder, så den ikke starter hvis strømmen har været afbrudt. Der skal være en spaltekniv bag klingen,

Min egen er en 5-6 år gammel TopCraft fra Aldi til kr 400,- så vidt jeg husker. Den er ikke til større præcisionsarbejde, men har godt nok skåret mange rm. brænde, altså skaller fra et savværk.

God jagt.

mvh


 varmetossen

Taktak - det er jo sjovt at se om man kan få det hele til det halve. Har boet i Jylland 20 år, så lidt kræmmer har da sat sig fast.

Jeg læste et eller andet sted at nogen ikke har klingen monteret direkte på akslen, men har et lille kugleleje og et gear imellem som kan være et svagt punkt.

Nogen der ved noget om det? - og hvordan man lige får det kigget efter?

Rundsave hvor klingen sidder et en selvstændig lejebuk er kun på de store industri maskiner, de fås iøvrigt kun til 380 v. Og når det kun er til hobby brug er det fuldstændig unødvendigt, der skal du også tænke på at det koster extra at få slebet klingerne, ikke noget man gør selv da det skal være meget presist for at der ikke kommer slør i klingen og en sådan ny klinge koster væsentligt mere end dem du kan købe til en hobby rundsav / bygnings rundsav til 220 v.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg har været igemmen de samme overvejelser som du har, og endte med at købe den billige fra Onkel Harald,og så lave nogle forbedringer på den.

Et godt land er alfa omega (foruden klingen) så det oprindelige blev skrottet inden jeg havde startet saven, derudover kan der med fordel bruges tid på diverse slæder og bænkindlæg.

Nu havde jeg brug for en sav der kan flyttes, derfor var mine emner begrænsede, men hvis du har plads til en stationær sav, så overvej det nøje, for når først man bliver grebet af det, så har Onkels sav altså nogle begrænsninger   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er faktisk lige de overvejelser (og planer) jeg sad med, Henrik. Det ser skisme godt ud. Hvis jeg kan lande i samme nabolag med min løsning på baggrund af en brugt bordrundsav, er jeg langt tilfreds til at starte med.

Hvad gjorde at du skiftede det land du først havde lavet? Det ser da ellers også solidt ud?

/T

Takker.

Det første land ligger nu trygt og godt i naboens brændeovn  

Det havde visse fejl, det var for højt og var svært at sætte ting fast på det. Plus at jeg skulle måle med en tommestok på begge sider at klingen, for at være sikker på den sad lige... og det er hammeririterende når man skal save mange ting ud, og flytte landet hele tiden.

Så mit nye land er jeg meget mere tilfreds med, selvom det har kostet næsten lige så meget som saven 

Fordelene ved det nye land er mange: Jeg skal ikke måle mere end en gang, når det skal sættes op. Jeg har flere muligheder for at sætte noget fast i landet, da det har T-skinner, og jeg har fået en hel pose special møtrikker med 6mm gevind som passer i skinnerne. 

Jeg har lavet stopklodser, og "featherboards" som kan sidde i skinnerne. Og jeg er ved at lave en holder så jeg kan sætte en arbejds lampe på også 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 17-09-2014 17:43

Takker.

Det første land ligger nu trygt og godt i naboens brændeovn  

Det havde visse fejl, det var for højt og var svært at sætte ting fast på det. Plus at jeg skulle måle med en tommestok på begge sider at klingen, for at være sikker på den sad lige... og det er hammeririterende når man skal save mange ting ud, og flytte landet hele tiden.

Så mit nye land er jeg meget mere tilfreds med, selvom det har kostet næsten lige så meget som saven 

Fordelene ved det nye land er mange: Jeg skal ikke måle mere end en gang, når det skal sættes op. Jeg har flere muligheder for at sætte noget fast i landet, da det har T-skinner, og jeg har fået en hel pose special møtrikker med 6mm gevind som passer i skinnerne. 

Jeg har lavet stopklodser, og "featherboards" som kan sidde i skinnerne. Og jeg er ved at lave en holder så jeg kan sætte en arbejds lampe på også 

Bragger - - det koster nogle gange at blære sig med sine kreationer - og som du nævner - nogle gange mere end at købe nyt

Du må nu godt blære dig lidt med det du har lavet med den sav - fa'me godt

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du har ret, og derfor skrev jeg også at man skal tænke sig godt om.

Jeg har brugt flere penge på Haralds sav end godt er  

Så jeg kunne ligeså godt have købt en bedre stationær sav fra starten (og så indrettet mit værksted efter den), da Harlds jo altid vil være "noget dingel".

Man bliver klog af skade... men sjældent rig  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også