Hjælp til priser på tændt lys spot og led

Hej

Jeg har lige skiftet alle mine halogen udendørs spot ud til led spot ,
Hvis jeg regner alle halogen watt sammen blir det 600 w hvad koster det pr time at ha det tændt ?

Og de nye led blir 68 w lagt sammen hvad koster det pr time ?

Håber nogen kan hjælpe mig så jeg kan se hvad jeg brugte før pr time også nu ?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

For at kunne regne er vi jo nød til at vide hvad du betaler pr. kilowatt time for strømmen, og så er det jo lige til højrebenet 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
1 kW = 1000W

Lad os antage en 1 kWh koster fx 2,20 kr. (Jeg kan ikke huske den nøjagtige pris, den varierer lidt, tjek din seneste el-regning. Har du el-varme får du også en væsentligt rabat over 4000 kWh. )

600W = 0,6kW, så på én time vil det koste 0,6kW x 2,20 kr. = 1,32 kr.

De nye LED bruger tilsammen 68 watt:

68W = 0,068kW, så på én time vil det koste 0,068 kW x 2,20 kr. = 0,15 kr.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Og går vi en anelse videre og antager at de er tændt i 3 timer/dag bliver det en tilnærmet besparelse på kr. 3 x ( 1,32-0,15 ) x 360 = næsten kr. 1.300,- årligt - det er til at tage at føle på

Med andre ord vil det koste dig kr. 0,15 x 3 x 360 = kr. 162,- at have dem alle tændt 3 timer dagligt i et år under de nævnte forudsætninger


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Alle udregninger ovenfor er naturligvis korrekte. Der er sikkert også længere levetid på LED så den vej sparer du også.
Men jeg lader mit LED lys brænde lidt mere end jeg ville gøre med halogen. Meget større fornøjelse, og stadig strømbesparelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis