jernbjælke i badeværelse

Ved ombygning til badeværelse, skal en gammel mør træbjælke, erstattes med en jernbjælke.

Det jeg konkret søger råd om er: Hvad skal der gøres ved den, når den efterfølgende beklædes med gips? Galvaniseres, primes, eller?? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det behøver du ikke gøre meget ud af. Noget grundmaling skader selvfølgelig aldrig. Mit svar forudsætter at den IKKE bliver fugtig. Det vil sige omhyggelig dampspærre, under isolering (tape i samlinger, tætne ved mur) - ingen spot op igennem- og så at den bliver godt dækket af isoleringen. Selv om det er en gips kasse der går neden for loftet, er det de samme forhold. Der må ikke være dampspærre over den. Den vil så ligge lunt og tørt, og ikke have nogen grund til at ruste.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@elmand: Tak for din respons og dit gode råd. Jeg har bestilt H jernbjælken, og vil nok give den en egnet maling inden den lægges op, og efterfølgende inddækkes, bl.a. efter dine anvisninger.

Mvh. Svend Jensen 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis den holder tagkonstruktionen skal den beklædes med brandhæmmende materialer.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@ PeterR: Tak for påmindelsen - jeg vidste det jo egentlig godt, men har ikke tænkt på det selv, og ville sikkert have glemt det :-)
Mvh. Svend Jensen
Selvtak. Jeg har selv været der. Det var min tekniske forvaltning der sagde det for 15 år siden. Der er nu ikke meget på mit badeværelse der kan brænde andet end lokumsbrættet og et par håndklæder.

Men det er nu også oppe fra første salen det kan komme.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Spørger måske super dumt: Men hvorfor skal en jernbjælke have brandhæmmende materiale? Altså en jernbjælke kan vel ikke lige sådan brænde?

Mvh. Christian M
 

Skrevet af Christian M på 21-09-2014 19:42
Spørger måske super dumt: Men hvorfor skal en jernbjælke have brandhæmmende materiale? Altså en jernbjælke kan vel ikke lige sådan brænde?

 

Hej.

Jernbjælken vil kunne bøje og vride sig i varmen

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der var engang hvor en jernplads var en jernplads. Her på postnummeret havde vi en dejlig jernplads hvor man også kunne sælge og ikke mindst købe jern. Det fik Stena ødelagt æv. Nå men tilbage til emnet. Da jeg i sin tid hentede min jern dip var det en brugt fra denne jernplads til en god pris. Der lå i bunken et par stykker der havde været i en brand. De lignede spaghetti skruer så det kan virkelig gå galt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Til christian M:
Det er måske ikke umiddelbar logisk. Men her drejer det sig om bæreevne. En træbjælke brænder godt nok i overfladen, men den holder bærevnen, langt længere end jernbjælken, som hurtig bliver blød når den er varm nok.  I f.eks sportshaller dækker man ofte jernspær ind med spånplader, så varer det meget længere inden hallen kolapser ved en brand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også