Træ til lysninger

Jeg står og skal have nye vinduer i hele hytten.

I den forbindelse skal der naturligvis også laves nye lysninger og vindueskarme. Jeg er så heldig, at mit nabo er tømrer og gerne vil sætte vinduerne i for mig, da jeg ingen erfaring har med montering af dem.

Men alt andet skal jeg selv stå for.

Jeg har prøvet at søge lidt rundt på nette, for at finde ud af, hvilket træ, der typisk bliver lavet lysninger af.

Hvad bliver mest brugt?

På forhånd tak.  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De gange jeg har haft fat i vinduer har det været x finer som er blevet brugt. 

Så det brugte jeg også, da jeg lige har lavet nye vægge på vores 1 sal og skulle lave lysninger til et Velux vindue. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej
Det plejer for det meste at være en MDF der bliver brugt.
Da det er nemt at arbejde med.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

MDF har den glatteste overflade, men du skal være temmelig forsigtig, når du sømmer gerichter på. Der kommer meget let en lille "udposning" ved hvert søm.

Inden du sætter dine vinduer op, kan du evt. fræse en not til dine lysninger. Se princippet HER


 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
MDF er faktisk ikke særligt godt til lysninger i ældre boliger, hvor der er massive lysninger, fordi den har det med at suge fugt, men anvendes desværre ret tit til formålet.

Skal det efterfølgende males, er det jo oplagt at anvende MDF, så brug lidt flere penge og få dem malet/grundet hele vejen rundt, det bedste ville faktisk være en gang lak på bagsiden, inden de monteres.

Tidligere anvendte man østenfiner, og de kan væsentligt bedre holde til en smule fugt fra murværket.

Dette problemer har man selvfølgelig ikke hvis der er damspærre bagved MDF pladerne.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også