Leca mur til værksted

Hej,

Jeg står og skal have lukket et port-hul til i mit værksted. Hullet er 2x2,45 meter. Værkstedet er uisoleret og uopvarmet.

Jeg har et par paller leca blokke stående fra et gammelt projekt hvor jeg ikke skulle bruge dem alligevel, de er på 10x19x49. Fundamentet jeg starter på er betongulvet i værkstedet. Så jeg tænker det er nok at lægge en stribe murerpap og så stille den første række i beton her på. Er det den rigtige måde?

Her efter kan jeg simpelthen ikke huske om det er ok at stille resten i alm. bakkemørtel? Jeg har søgt lidt her og på google, og nogle siger man skal stille dem i beton andre siger mørtel, andre igen siger noget specielt lim. Hvad er det smarteste? De skal jo kunne tåle frost.

Stenene er helt ”flade” blokke, de har ikke nogle spor til armering og de er ikke hule, betyder det jeg ikke skal lægge armering? Eller lægger jeg bare min armering og så laver de skifter lidt højere med mørtel? Armeringen er 3-4mm tykke og 4-5 cm bredde.

På forhånd tak.

Kenneth 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.
Under betongulvet ved porten skulle fundamentet gerne gå igennem ned under gulvet.
Så du burde gerne kunne ligge din murerpap PF2000 og murer blokkene oven på.
Fugtspærren ligges løst på gulvet hvor der derefter mures med en mørtel der hedder KC 35/65/650
med et blandingsforhold 1/8 - 1 Cement/ 8 bakkemørtel.
Jeg vil nok ligge armering i de første to fuger, efter den første blok er lagt, for at være sikker på stabiliteten i forhold til gulvet.
Men der vil jeg nok anvende en musetrappe. kender ikke den armring du fortæller om. men det behøves nu ikke

Hvis det er muligt ville det være bedst at skære 20cm ind i begge sidder, for hver andet skifte af din legablok på den eksisterende væg. Så du for et forbandt. hvis det altså er af mursten eller letklinkeblokke.
Hvis ikke, vil det være en god ide at borer hul i begge sidder i stedet og og sætte en rawplugs og en skruebinder i hvert skifte.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du kan alt afhængig af de ting du har til din rådighed banke et stykke 8 mm armeringsjern i hvert andet skifte så kan sagtens holde men er bare meget billigere end skruebindere. Hvis du ikke har musetrapperne til at ligge ville jeg bruge almindelig armeringsjern det er billigere og kan snildt være der fugen bør jo være 10mm høj og der er mange penge og spare.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hey, jeg har tilfældigvis et par længder mussetrapper liggende :-) Men ingen skruebindere.

Skal der også være mørtel mellem stenene (altså en vertikal fuge)?

/Kenneth
Ja det skal der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja. I både studs og lejefuge
Du bliver hvert fald nød til at binde din lecamur sammen med den eksisterende. Med en af de to metoder jeg nævne,
ellers vil væggen falde ud med tiden.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis