Hvor fugtigt må et betongulv være

Hej,

Efter en vandskade hvor en tømrer lavede hul i gulvvarmen skal jeg nu have skiftet hele gulvet. Brædderne, isoleringen og varmefordelingsplader blev fjernet med det sammen, hvor i mod strøerne og varmeslangerne blev liggende med plader på så vi havde et midlertidigt gulv.

Efter en måned med affugter har (en anden) tømrer nu fjernet pladerne, strøerne og skåret den gamle slange af så betondækket er synligt. Nu kan jeg så se at betonen er mørkere der hvor den gamle vandskade skete og endnu mere der hvor han lige har skåret slangen af. Jeg vil tro der er løbet noget vand ud fra den gamle slange.

Tømreren har ikke selv nævnt noget om det og jeg kan se han er begyndt at lægge en ny fugtspærre. Er det et problem? Hvor meget fugt må der være i et betongulv der skal lægges trægulv på? 

 

Mvh, Niels

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Niels,

Som jeg forstår det så er du nervøs for at der er for meget vand tilbage. Jeg vil dog nævne at beton som er 60mm tykt og har en trykstyrke på minimum 25MPa ( en C25 beton) betragtes som vandtæt - det vil sige at der ikke er meget vand i og under betonen. Hvis du har brugt en affugter i en mnåned, så vil jeg mene at det er forsvarligt at reparere gulvet igen.

Du skal dog være opmærksom på at der kun skal være en dampspærre i gulvet og den må maksimalt være 1/3 inde i isoleringen ( husk at den skal være på den varme side af konstruktionen).

 

Mvh

 

Kasper

Skrevet af Kasper_g på 15-09-2014 23:43

Hej Niels,

Som jeg forstår det så er du nervøs for at der er for meget vand tilbage. Jeg vil dog nævne at beton som er 60mm tykt og har en trykstyrke på minimum 25MPa ( en C25 beton) betragtes som vandtæt - det vil sige at der ikke er meget vand i og under betonen. Hvis du har brugt en affugter i en mnåned, så vil jeg mene at det er forsvarligt at reparere gulvet igen.

Du skal dog være opmærksom på at der kun skal være en dampspærre i gulvet og den må maksimalt være 1/3 inde i isoleringen ( husk at den skal være på den varme side af konstruktionen).

 

Mvh

 

Kasper

Hej. I gulvet bliver PE-folien 0,20 brugt som en fugtspærre og ikke en dampspærre så den ligges direkte på betonen.

En gulvkonstruktions af beton er som standard udført som en C20.

Betonen er først fugttæt ved en beton20 med tilslag af tæthedsforøgende tilsætningsstoffer.

Restfugt i beton må ikke overstige 85% RF

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
En fugt- og dampspærre er det samme. Betonens kvalitet er angivet af teknologisk institut så det kan ikke diskuteres.
Skrevet af Kasper_g på 16-09-2014 06:46
En fugt- og dampspærre er det samme. Betonens kvalitet er angivet af teknologisk institut så det kan ikke diskuteres.

 

En fugtspærre og en dampspærre er langt fra det samme. Hvor har du fået denne infomation?

En dampspærre forhindre at der opstår kondens i en konstruktion og en fugtspærre hindre at fugt vil kunne opstige eller trænge igennem. så langt fra det samme.

Du kalder vel heller ikke en fugtspærre i tag eller murværk for dampspærre, som holder fugt væk for konstruktionen. så har du lidt svært ved at placere den på den varme side.

Så det er to forskellige ting/funktioner 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis