Vand trænger gennem ydermur!?!

Hej alle sammen.

Jeg er igang med en størrer renovering af mit hus og har i den forbindelse fundet ud af at der trænger fugt/vand ind midt på en af ydervæggene (Oplyst som gasbeton). Jeg skal derfor i forbindelse med en evt ejerskifteforsikringssag finde frem til hvor vandet trænger ind og ha lavet en vurdering af hvilke ting der skal laves for at udbedre skaden.

Er der nogen der ved hvem/hvor man skal henvende sig for at få hjælp til netop sådan et problem?

Jeg vedhæfter et billede hvor i kan se problemet. Det var efter weekendens regnvejr at jeg opdagede den mørke plet på væggen, og efter at ha gnedet fingeren lidt på væggen kunne man mærke fugt/vand på fingeren.

Ideer til hvad det kunne skyldes modtages også gerne. Det skal siges at man ikke umiddelbart kan se nogle revner eller lign. på ydermuren ved det pågældene sted.

Mvh Kenneth.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal kontakte forsikringsselskabet direkte saa der kommer en assurandoer ud... derefter er det nok en murer.
Nej jeg er ret sikker på at der ikke løber vandrør igennem der! Ydermere er det kommet i forbindelse med en hel dags regnvejr og væggen er nu atter helt tør.

Jeg har kontaktet forsikringsselskabet men de siger at jeg selv skal kontakte de rette fagfolk for at finde ud af hvad der skal laves osv, og først der skal jeg så meddele dem om hvad den konkrete skade består af...
Mit problem er bare at jeg ikke helt ved hvilke fagfolk der tager sig af at finde frem til hvor vandet kommer ind henne?
Hmm.... Kunne være interessant at se et billede af muren fra den anden side...
Er det over eller under terræn? Synes umiddelvbart det er et underligt sted..

Hej.
Jeg tænker at du skal have fat i en bygningskonstruktør/bygningsrådgiver, murer eller tømmer.

Det er normalt en bygningskonstruktør/bygningsrådgiver som sidder som synsmand inde hos forsikringerne som tager sig af sådan nogen skader.

 

I forhold til væggen.

Det kan godt være der ikke er revner i murværket. Men er bindingsværket synligt udenvendigt? Tænker lidt der er revner i tømmeret ud for fugtophobningen. Her kan vandpåvirkningen komme ind i revnen og ligge sig og vil sive ud i en lejefuge i murværket. (Vandrette fuge)

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Jeg syntes også selv at det sidder et mærkeligt sted. Det sidder midt på væggen i stue etagen på et et-plans hus.
Hvis det er midt på muren, så er det sandsynligvis et par murbindere med bagfald. Få taget en sten ud udvendigt og se på murbinderene ved det opfugtede område.


Hej.
Jeg tænker at du skal have fat i en bygningskonstruktør/bygningsrådgiver, murer eller tømmer.

Det er normalt en bygningskonstruktør/bygningsrådgiver som sidder som synsmand inde hos forsikringerne som tager sig af sådan nogen skader.



I forhold til væggen.

Det kan godt være der ikke er revner i murværket. Men er bindingsværket synligt udenvendigt? Tænker lidt der er revner i tømmeret ud for fugtophobningen. Her kan vandpåvirkningen komme ind i revnen og ligge sig og vil sive ud i en lejefuge i murværket. (Vandrette fuge)

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvem snakker om bindingsværk?
Hvis bagmuren er gasbeton, så er det vel næppe bindingsværk?
Og er der overhovedet hulmur? Hvad er facaden lavet af?

Synes det ser voldsomt ud, hvis det skulle være et par bindere med bagfald.
Skrevet af aaroe på 15-09-2014 22:16
Hvem snakker om bindingsværk?
Hvis bagmuren er gasbeton, så er det vel næppe bindingsværk?
Og er der overhovedet hulmur? Hvad er facaden lavet af?

Synes det ser voldsomt ud, hvis det skulle være et par bindere med bagfald.

 

Jeg kan da se på billedet at bagmuren er udført som et sidebåndskonstruktion som er et type bindingsværk der dukkede op i 1800 tallet. og så kan det godt være at der er blevet udført gasbeton i mellem senere hen. Der plejer næbbe at være hulrum i sådan en konstruktion. så skulle det være fordi der et udført en klimaskærm udvendig på et senere tidspunkt. derved vil bindingsværket være synligt hvis ikke der bare er pudset hen ovet det.

Så tror næppe på der er binder heller.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis