Køb af sæbespåner

Jeg skal have kalk og sæbebehandlet mit nye plankegulv

Er der nogen som ved hvor man kan købe nærende sæbespåner ?.  Det er ikke lykkedes mig at finde nogen butikker som sælger andet end hvad jeg vurderer til at være håndsæbe spåner. Matas webshop reklamerer med Borups sæbespåner med 80% fedtsyre, men når jeg går ned i forretningen er det et andet mærke de har som jeg vurderer til at være håndsæbe. Ekspedienterne i matas (og stort set alle andre steder også) kigger måbende på mig når jeg spørger ind til fedtprocenten.  Jeg kan finde dem på nettet i proff rengørings "butikker", og der vil jeg forvente at de har styr på det, så hvis de skriver at der er 80% fedtsyre, så er der det sikkert også, men så skal jeg købe 5 kg. Måske lige i overkanten. Tibberup høkeren har dem men han vil have 80 kr i forsendelse. Andre erfaringer, ellers må jeg jo betale hos tibberup

p.f.t.

Karsten.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Karsten, jeg tror du er ude i noget du har misforstået en del. Alle sæbespåner er lavet af døde dyr og er af samme kvalitet blot fyldt på forskellige poser alt efter pris. Der er Lanolin i alle sæbespåner og det er det fedt du skal bruge til gulvene. Så køb du bare ganske almindelige sæbespåner ved købmanden !

Det er da rimeligt nemt at se forskel syntes jeg, ægte sæbespåner er løse flager der let forskydes i posen, dem der er lavet af håndsæbe, klumper ofte sammen.

Synes du så selv, det er et specielt godt råd du giver: "Så køb du bare ganske almindelige sæbespåner ved købmanden !"
Når du godt ved der er forskel?

Jeg tvivler meget på den der med de døde dyr. Jeg er ikke ekspert, men alle de sikkerhedsdatablade jeg har set (og jeg tror ikke man kan sælge ret meget i den branche uden at deklarere i bund og have styr på arbejdsmiljø regler) på sæbespåner i proff afdelingen med 80+ % fedt er baseret på vegtabilsk fedtsyre fra palme- og kokosolie.

Annonce

Hej.

Der er to tilgange: Den praktiske og den videnskabelige.

Den praktiske siger, at du bare laver en kraftigere opløsning til dit gulv af de almindeligt tilgængelige spåner.

Den videnskabelige at du bruger en masse tid på at finde et produkt, der passer ind i et skema.

Og jo, jeg har haft bræddegulve.

mvh


 varmetossen

Vil til enhver tid anbefale dig at holde dig så langt væk fra sæbespåner som muligt. Det er lev fra en svunden tid, er der væsentligt bedre produkter på markedet idag. Der vil være ikke bare væsentligt nemmere at anvende med også vedligeholde. Sæbespåner vil gulne hurtigere end en decideret gulvsæbe, derudover er sæbespånerne også væsentligt mere modtagelige overfor snavs. Gulver bliver fedtet i overfladen og suger skidtet til sig.

Jeg ville ludbehandle gulvne for at forhindre gulning af træet og derefter mætte det op med en hvidpigmenteret gulvsæbe, for derefter at klare den jævnlige rengøring med en upigmenteret gulvsæbe og en hvidpigmenteret i ny og næ, for at påføre nye hvide pigmenter efter slid.

Mvh Kim


Dejligt at det er ved at gå op for de fleste at sæbespåner ikke bare er sæbespåner.

Køb du bare nogle almindelig sæbespåner og så kan du selv se hvor meget du får ud af det grå sjaske vand.

Sæbespåner er den gammeldags dansk sæbe som kun vi kender til (det er så ikke helt rigtigt i Frankrig kender de også til sæbespåner af olivenolie) men vi har altid brugt sæbespåner til vores gulve, når de skulle gøres rent og slidstærke.

Sæbespåner findes både i en animalsk og vegetabilsk variant så om det er fedtstof fra døde dyr eller planteolie kommer altså an på hvilke type du køber.

Vi har de gammeldags sæbespåner det er korrekt, og ja vi tager desværre 80 kr. i porto, da det er hvad Postdanmark kræver, sådan er det bare i lille Danmark.

Lav evt. selv testen som sagt. Husk at sæbespåner skal blive "gele" agtige når de har stået et stykke tid, på den måde kan du teste om det er rigtig sæbe eller bare billige spåner.
 


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Så er gulvet lagt og jeg er i gang med at sæbebehandle. Jeg bruger sæbespåner, en sådan behandling af trægulve har jeg tidligere haft gode erfaringer med. Der mangler nogle fodlister og nogen fugning rundt om vinduerne, men årstiden der kommer er vel fin til sådanne småopgaver. Tak til alle som bidrog med forslag.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis