Hvordan monterer man en havelåge på en husmur ?

Vi har en kældertrappe som vi skal have afskærmet, da vores datter på 1 1/2 år er begyndt at gå rundt i haven på egen hånd. For at forhindre evt uheld så tænker vi at montere en havelåge foran kældertrappen.

Men hvordan gør man når havelågen skal montores på husmuren ?

Vedhæftet er et billedet af vores kældertrappe, så man kan se hvor havelågen skal monteres på husmuren.

Vi håber I kan hjælpe og komme med nogle gode monteringsråd :-)

Hilsen Michael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.

Jeg ville montere en lægte på muren med nogle gode plugs, og på den ville jeg så sætte lågen. Jeg lavede lige en meget hurtig og dårlig tegning på dit billede.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det lyder slet ikke som en tosset ide med en lægte og nogle plugs. Skal jeg gå efter nogle bestemte plugs og hvad med størrelsen af lægten ?

Havelågen som skal monteres er 1 meter i bredden og 80 cm i højden.

Enig i PurpleHenriks ide. Har selv lidt det samme med et stakit, der støder op til en væg. Jeg har skruet en tretommer stolpe fast på væggen. Skal der være lidt gods at skrue beslaget fast i, og styrke til at holde selv om en lille pige hænger i lågen, så vi jeg nok ikke vælge noget, der er meget mindre i dimension. 

Mht montering, så brug en skrue, der rækker mindst 70mm ind i betonen eller stenen bag pudset, aha. hva muren er lavet af. Plugsene skal bare være til mur. 

Men vil du være helt sikker på, at lågen også bliver hængende selv om svigermor tager en svingtur på den, så kan du naturligvis anvende ekspansionsbolte. Der er jo trods alt lidt moment på, hvis hun står op ude i lågens yderste ende 

PS Hvis der er plads til det ville jeg vælge at lågen åbner udad. Jeg tror det vil være enklere at åbne den, især hvis man kommer nede fra trappen. Samtidig vil det sikkerhedsmæssigt være bedst, da lågen ikke åbner, hvis man står op ad den på ydersiden, og lågens haspe ikke er lukket helt. 

Super gode input :-)
Især pointen med at få lågen til at åbne udad !!

Jeg tror jeg dribler forbi byggemarkedet i næste uge :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis