Medlem af fagforening

Jeg går og overvejer min situation. Jeg er uddannet tømrer og har fast arbejde, men har svært ved at se hvad jeg egentlig får ud af at være medlem af fagforening?
Jeg er selvfølgelig medlem af A-kassen, hvilket jeg ikke vil af med.
Men er det virkelig 5-6000 kr værd om året at være medlem af fagforening (mit tilfælde 3F)?

Jeg arbejder aldrig akkord, da jeg kører meget spjældarbejde.

Er i medlem af fagforening, og hvad er jeres tanker herom?

Mvh. Christian M
 

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


I min optik er fagforeninger noget der hører fortiden til.
Jeg er ganske vist selv medlem af en, men det er primært for at få adgang til billig forsikring, og bla pga kontingentet er relativt billigt.

Men hvad koster det dig pr måned at være medlem af 3F? 1000,-?

Man kan trods alt betale meget advokat for 12.000,- årligt, hvis der skulle opstå tvister mellem arbejdsgiver og lønmodtager.

En anden side af sagen er så at jeg aldrig nogensinde kunne finde på at lægge så meget som en øre hos 3F. Deres mafia metoder hører slet ikke dagens danmark til.

Edit:

Fik ikke lige læst det hele. 3F er ikke helt så dyrt som jeg troede, og noget af beløbet kan man jo trække fra i skat. Men det ændrer ikke på at jeg stadig mener det er spild af penge. Så hellere spare dem op, så man har lidt til hvis det en dag går galt. 

Tjaa meld jer bare ud af fagforeningen, men så vil jeg ikke høre noget klynk når arbejdsgiverne (som har en meget stærk forening, og dermed kan presse politikerne til at lovgive i deres favør) får trumfet igennem at mindsteløn / ferie / barselsorlov / overarbejdsbetaling / penge under sygdom / gratis arbejdstøj eller værktøj, med mere, ikke nødvendigvis er noget man har ret til, men noget man forhandler individuelt (eller at de helt forsvinder).

Tror i virkeligt at i kan forhandle alle de ting igennem på egen hånd ?

Tror i at arbejdsgiveren ikke (også) ønsker at slippe billigst muligt igennem pr måned, så hvorfor skulle han frivilligt give jer alle de goder som der findes på arbejdsmarkedet?

Tror i at i har noget job, hvis jeg er villig til at udføre jeres job for det halve, eller jeg har mit eget arbejdstøj og værktøj med, og ikke holder ferie? 

Men fint nok, meld jer bare ud, og lad os så tales ved om et par år 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PinkHenrik

Helt ening

Uden rødder i en stærk fagbevægelse, hvor havde vi så været i dag?

Min tidligere arbejdsplads blev overtaget af en Amerikansk firma, der var rimeligt tomt i ordrebogen på et tidspunkt. Amerikanerne troede at de så bare kunne sende os hjem omgående uden løn, det var de jo vant til fra deres hjemland.


Fagforeningerne har da bestemt (haft) deres berettigelse, og gjort rigtigt meget for det arbejdende folk. Men det er som om de ikke rigtigt er fulgt med tiden.

Dagens Danmark er uanset man vil det eller ej, noget helt andet end det var for 40-50 år siden, selvom jeg godt ved en del ældre af arbejder-generationen har meget svært ved at indse det.

Der må jo være en grund til at unge ofte vælger fagforeninger fra?

jamen som jeg skrev, meld jer endelig ud... men stop så at flæberiet når det så ikke går. 

UHUU...jeg er blevet fyret, bare fordi jeg var lidt på facebook, eller fordi jeg blev gravid... Ja ærgeligt nok for dig, men nu kan du jo prøve at høre dine koleger om de gider gøre noget ved det, for der er ikke andre der kan hjælpe dig, og du mente jo at du kunne klare det hele selv ! 

Der er nogle mennesker der tror at et gode ALDRIG kan tages af plakaten igen... glem det!  

Der findes feks mennesker der seriøst mener at abort burde forbydes (sjovt nok er de fleste mænd) eller at kriminelle skulle henrettes, eller at kongehuset skulle afskaffes og erstattes af en president.  Og får de flertallet, ja så er det et faktum!  Sådan fungerer demokrati.

Men selvfølgelig er fagforeningerne /samfundet skyldig, fordi at curling generationen tror at hele verden handler om dem, og at alle andre mennesker bare er statister i netop deres liv. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det er et svært emne, men kort sagt hvis ikke din arbejdsgiver har tegnet overenskomst med fagforeningen du er medlem af. Kan du godt spare de 5-6000,- om året. Jeg er 27 år gammel og var tidligere ansat i et byggemarked, hvor jeg fik næsten 10.000 mindre om måneden end arbejdskollegerne, til trods for vi havde samme stilling og udførte samme opgaver. Ydermere tjente vi de samme penge til firmaet og havde samme vagter. Efter flere år som medlem af HK gik jeg til dem og spurgte efter hjælp.
Men der skete ikke noget, for de havde ikke overenskomst med byggemarkedskæden, og derfor kunne de ikke gøre noget. æv bæv, der følte jeg mig godt nok taget i røven 5 år i streg.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af PinkHenrik på 13-09-2014 20:24

jamen som jeg skrev, meld jer endelig ud... men stop så at flæberiet når det så ikke går. 

UHUU...jeg er blevet fyret, bare fordi jeg var lidt på facebook, eller fordi jeg blev gravid... Ja ærgeligt nok for dig, men nu kan du jo prøve at høre dine koleger om de gider gøre noget ved det, for der er ikke andre der kan hjælpe dig, og du mente jo at du kunne klare det hele selv ! 

Der er nogle mennesker der tror at et gode ALDRIG kan tages af plakaten igen... glem det!  

Der findes feks mennesker der seriøst mener at abort burde forbydes (sjovt nok er de fleste mænd) eller at kriminelle skulle henrettes, eller at kongehuset skulle afskaffes og erstattes af en president.  Og får de flertallet, ja så er det et faktum!  Sådan fungerer demokrati.

Men selvfølgelig er fagforeningerne /samfundet skyldig, fordi at curling generationen tror at hele verden handler om dem, og at alle andre mennesker bare er statister i netop deres liv. 

Lad mig gætte.. Du er over 55 og har været medlem af 3F eller lignende hele livet, og tilsyneladende enormt svært ved at acceptere at samfundet ikke er helt som da du var ung.

Din negative attitude synes jeg ikke gavner noget i en debat som denne. Få dog øjnene op for at tiden ændrer sig. Du har da fuldstændigt ret i det meste af det du skriver. Men jeg synes måske du burde tage den lidt med ro. 

Debatten er jo fin nok at tage. Også i en god tone.

Jeg er ikke i den tro af hele verden handler om mig. Jeg vil bare have lov til at vælge til og fra.

 

 

 

Er heller ej medlem af fagforening og har aldrig været det. Er kun medlem af a-kasse.

Min holdning er den, at tiden er rendt for fagforeningerne. Jeg gider ikke betale for, at nogle herrer kan køre rundt i store biler og spise smørrebrød hver dag på kontoret. Jeg har et par fagforeninger som kunder - alle prominente adresser i København. Hvem betaler for det??

Min kone er folkeskolelærer og det er ikke velset blandt kollegerne at man "står uden for"! Alene dét, kan få mig til at løbe skrigenðe væk! Helt ærligt, år 2014, hvad kommer det andre ved, hvorvidt man er medlem af en fagforening eller ej? Har vi diktatur??

Jeg grinte ihvertfald af dem sidste år, under lockouten, da man må sige, at de fik nul og niks ud af deres medlemskab sf Danmarks Læreforening. Og det er et godt eksempel på hvor lidt fagforeninger gør i dag for deres medlemmer!

Af samme årsag går jeg langt uden om forsikringsselskaber, der tilbyder rabat til kunder, der er medlem af fagforeninger. Hvorfor skulle jeg betale til, at de kan få billigere forsikring?

:-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg ved ikke hvordan det er i dag, da jeg har været ude af arbejds markedet i mange år. Men tidligere var der diktatur hvis man søgte arbejde,for ville man ikke skifte fagforening ved et nyt job elle melde sig ind i en sådan kunne man ikke få arbejde. Og det syntes jeg er diktatur så det basker. Engang var det sådan at sjosial demokratiet og SID ( nu 3 F ) var for arbejderen. Det er fortid nu ! Betal din A-kasse og så lad de store  betale deres smørre brød selv.

Vil også gerne være med her.

For snart mange år siden sagde vores værkfører en' dag at jeg skulle meldes ind i det der den gang hed SID, jeg sagde nej det tror jeg ikke (han havde åbenbart fået en fix ide' jeg var medlem i det der dengang hed træindustriarbejderforbundet som sener hen blev til Snedker/tømrer forbundet og igen til træ og nu 3 f.

Vi må høre hvad min fagforening siger til det, vi kan jo gå ind og ringe, så klappede han i som en østers og der blev aldrig snakket mere om det.

Tror godt han vidste, at han var på "gale" veje. (jeg skulle åbenbart lige testes) af for mig uransaglige grunde.

Har ikke været medlem af nogen a-kasse eller fagforbund siden 1994, er pensionist men dengang jeg var lønarbejder, var jeg medlem af fagforb. fra ca. 6 mdr. før min læretids udløb.

Ved godt man ikke nødvendigvis ikke er tvungen til at være medlem af nogen fagforbund for at være tilmeldt en a - kasse.

Der er ingen tvivl i mit sind at fagforeninger har været medvirkende til arbejds-sikkerhed/ løn-forhold/overenskonster/barsels/orlov både til kvinder/mænd og ikke mindst ferie af en vis længde, (er ikke helt opdateret med hensyn til ferie-længde oa. i dag) ikke var blevet til noget uden fagforening. (nogle udlændinge ser med vantro på Danskere der fortæller om feries længde, løn under sygdom mm.) Det er ikke kommet af sig selv.

Men hvordan det er nu skal jeg ikke kunne udtaale mig om, af gode grunde som ikke medlem.

Dette er ingen agitations tale hverken for eller imod fagforeninger, men bare en menings tilkendegivelse, som andre indlæg i denne tråd.

Go' Weekend til jer alle.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også