GF19 eller GF25

 

1. sal vådrum.. igen igen igen

Jeg kan sagtens finde en masse snak her på siden omhandlende GF19 gips osv. Men synes ikke jeg kan finde svar på lige netop mine 2 spørgsmål.

Der står på Knauf's hjemmeside at GF19 skal lægges fuld understøttet. Vil det sige at det er okay at lægge GF19 gips på gulvspånplader med 16mm spor til pexrør, der er understøttet af bjælker med 45 cm C/C mål?

Jeg vil gerne undgå at bruge GF25.

Og hvor stor afstand skal der være fra gulvgips til væg? Skal det lægges med 5-10mm afstand ligesom med parketgulv? Eller bare stødes helt op til? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er okay, så er de jo fuldt understøttet ligesom hvis du lagde et undergulv.
Og hvor stor afstand skal der være fra gulvgips til væg? Skal det lægges med 5-10mm afstand ligesom med parketgulv? Eller bare stødes helt op til?

Det er et "dødt" materiale, som ikke udvider sig med temperaturen og fugten, så der behøver ikke være afstand.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for hjælpen.
Jeg er med på at gulvgipsen bare lægges svømmende direkte oven på varmefordelingspladerne. Men hvad bruges mellem gulvgips og vådrumsmembran? Noget selvnivellerende spartel måske?
Hej jeg er altså helt sikker på at gulvgipsen skal ligge 2-3 mm fra vægge da du har en bærende konstruktion som bevæger sig modsat væggene. Det samme er reglen mellem 2 gipsplader, på vægge, der mødes i et hjørnet.
Du skal bruge en vådrumsprimer først, før du spartler gulvmembranen ud. Men det plejer at følge med hvis man køber en pakkeløsning

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
okay, mange tak for det.

Altså, gulvgips -> vådrumsprimer -> vådrumsmembran ?

Og så selvfølgelig fliselim og klinker ovenpå
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Husk at lægge en gulvpap imellem alu-plader og gips - ellers vil det knirke når termostaten åbner og de udvider sig.

Hvis der er behov for opretning efter udlægning af gulvgips er problemet forårsaget af mangelfuldt forarbejde i dit undergulv, dvs du skal være sikker på at dine bjælker/opretning er lige inden du lægger sporpladerne ud.

Når det så er sagt så er det rigtigt at hvis du f.ex skal bruge store klinker så kan en tynd udspartling være nødvendig - dog tror jeg en murer der er dygtig til klinker vil kunne lave en sådan opretning direkte i fliseklæberen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Okay, var ikke klar over den med gulvpap. Bare den gammeldags model?

Jeg tænkte ellers lidt på om man skulle gøre som i Novopans færdige model, som jeg ellers havde tænkt på i første omgang. Med noget spartel-klister halløj mellem varmefordelingsplader og gulvgips?
Jep, alm. gulvpap.

Og ikke klister halløj noget mellem varmefordeling og gulvgipsen, det skal jo være svømmende.
Yes skulle bare være helt sikker

Det er jo efterhånden længe siden jeg begyndte at spekulere på det hvordan det gulv skulle laves. Men ting tager tid, og mange ting tager rigtigt megen tid :-D

Og efter jeg begyndte at regne lidt på det kunne jeg godt se, at selvom GF19 plader er pænt dyre, så er der alligevel en del penge at spare ved at fravælge Novopan's vådrumsløsning og så selv finde sagerne.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også