isoleringsmaskine.

Hej lds. Er der nogen der har erfaring med lav-det-selv isoleringsmaskiner? Kom i en kort stund af begejstring til købe en ordenlig røvfuld glasuld i stumper og tænkte om ikke man selv kunne granulere det og indblæse det. Håber der er nogen der har nogen erfaringer med lignende:-)
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan lige tilføje at det er min tagflade jeg vil isolere på den måde (45 grader tag) tænker at påforer spær med reglar og derefter opsætte dampspærre og sluttelig 100 mm fast isolering. Det drejer sig altså om i alt 200 mm isolering jeg gerne vil indblæse:-)

Ja det lavede min svoger med en have flishugger & løvblæser med en masse rockwool, for nogle år siden.

Han tog en tagplade (eternit) af i begge ender af huset i hver side, på den måde ku' han blæse isolringen halvejs ind i skunken fra begge ender.

Pas lige på statisk eleksitet! han fortalte at der ku' være ret lange "lyn" fra blæseren, dette ku' du måske undgå det ved at jorde maskinen eller slangen.

Ska lige høre ad for at få de bekræfte, ved at være mangeår siden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tusinde tak for indspark maskinsnedker. Jeg har tidligere hørt om løvblæsere og gamle nilfisk støvsugere, hvor man vist kunne vende faserne og derved få dem til at blæse! Håber der kommer flere gode indlæg så jeg kan høre for/imod denne ide:-)

Men sådanne indblæser udstyr kan da vist lejes?

Tænker på isolering på lofter med granulat, & hulmurs isolering, et ? om at finde en' udlejer af sådan udstyr, mange snedke/tømmerforretninger laver sådan noget på bestilling, måske ku' du leje som foreslået, papir granulat som er behandlet med et brand hæmmende middel, kan blæse papir granulat ind i hulrum.

De 1. maskine blev brugt til indblæsning af (flamingo) i 60erne' som jeg husker det.

Det var meget brugt dengang husker jeg.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Lige en korigering, de gamle Nilfix maskiner vendte man ike strømmen på med satte slange på udblæsnings hullet der også var lavet så man lige kunne skrue / klikke slangen fast. Har selv en af de gamle med over 50 år på bagen, køre stadig upåklageligt. Har også den maler sprøjte som kunne købes som tilbehør.

Annonce
Håndværkeren: den nilfisk er da noget af et multiværktøj....suger, blæser og maler pistol i samme maskine! Den manglede bare at kunne kværne bønner og lave kaffe, så havde den været helt perfekt!

Hvordan foregår det i praksis ved isolering i tagfladen? Er det bare opaætte vindbræt yderst i tag konstruktionen og så ellers (afhængigt af undertags type) holde sig x antal mm fra undertag og så bare blæse isolering ind?

Syntes nu det var mere praktisk hvis den gik ud og tømte sig selv. den er født uden pose, så det er et rimeligt svineri når den skal tømmes i skralde spanden.

Er der mon nogen der kan fortælle mig hvad man bør bruge som afstands giver i forhold til at sikre ventilation mellem indvendige side af tag og overkant af isolering? Forestiller mig at jeg vil lave en form for kassette som isoleringen skal ligge i, hvor siden tættest på indvendig del er dampspærren.
Nu faldte jeg over lidt på nettet og er kommet frem til at det bliver vindpap sat op med lister på indvendig side af mine spær, som kommer til at blive "forsiden" og inderst (varm side) bliver selvfølgelig min dampspærre. Er der monstro nogen her på LDS der har erfaring med selv at granulere uld som har nogen tips de vil dele ud af?:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også