Køldybde 2,15: er det for begrænsende?

Jeg overvejer at købe en sejlbåd, der stikker 2,15. Min nuværende stikker kun 1,7.

Bliver det mon for træls, at båden stikker så dybt i danske og tyske farvande?

Er der nogen af jer, der sejler rundt i en båd, der stikker så dybt, og hvor begrænsede føler I jer i forhold til havne og lave områder?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo et spørgsmål om hvor du ønsker at sejle, min stikker kun 120  cm. men det begrænser mig da i at komme ind steder hvor jeg tidligere ofte sejlede ind da jeg havde en båd der kun stak 60 cm. Men en båd der stikker så dybt må jo også være ret stor, så man kan vel ikke få alt i denne verden. Som du sikkert har læst et sted i mine indlæg, har jeg jo haft Katamaran i nogle år, den blev solgt til fordel for en plastik kumme fryser med svingsværd. Jeg kunne så stadig komme det steder jeg så ofte havde sejlet, men der var meget lidt plads i kahytten i forhold til Katamaranen.

Ja, det er en dejlig stor båd, og vi bor på båden det meste af sommeren, så derfor ville det være skønt med noget mere plads. Den er også 3,8 bred, så det begrænser jo også, hvor man kan ligge..

I skulle have investeret i en Hollandsk Kof eller Tjeik, så er der masser af plads i kahytten og stadig kun omkring 50-75 cm. dybgang. Og den med at de ikke kan krydse eller sejle stærkt er en skrøne, det kræver dog mere end to til at manøvre den.

Dem tjekker jeg lige ud!

De findes i størelser fra 25 fod til 70 fod og er for de stores vedkommende bygget af stål, de mindre ( op til 30 fod ) kan også fås i træ.

Her er et link til den slags både jeg tænker på, som du kan se stikker de ikke op for bollemælk.

www.youtube.com/watch?v=z9BqdLh8k6E

Annonce

Du får formentlig skuffende lidt for din gamle båd, så: Behold den gamle til at sejle med og køb kun den nye til at bo i  

De fleste lystbådehavne i DK er anlagt længe inden en dybgang på mere end 2 m. blev almindeligt. Kig i havnelodsen for at se, hvor du kan - eller ikke kan - komme. Du vil formentlig kunne kassere 1/3 af bogen.

Personligt mener jeg, at en dybgang på ret meget mere end 1,6 m. fortsat er upraktisk i DK. Der bliver alt for mange hyggelige steder, man ikke kan besøge. Det samme gælder for mange potentielle mål i vore nabolande i øst og syd.

Finnband

Det kan så også have den fordel at du er nød til at ligge ved kaj, så du slipper for den larm der kan være i en overfyldt lystbådehavn. En havn du altid vil kunne komme ind i er Svendborg tourist havn, det er den gamle industri havn og der er kun meget få steder i havnen hvor dybden er under 4 m.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis