Råd søges til at hive tung stolpe op af hul?

Hej LDS'ere,
Tips og/eller råd søges... Gammel fundament stolpe (se billede, duplo-klods til størrelses-sammenligning), skal op af hul. Hullet er vel omkring en meters-penge dybt og jeg fornemmer/gætter på, at stolpen vejer omkring 100kg.
Hvordan får jeg den op, uden at brække ryggen? 
/FF

 


Mvh. Familiefar

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sådan nogen har vi trukket op ved at slynge et tov om så det låser sig selv og ender i en løkke i toppen. Vi brugte en hegnspæl som løftestang. Løftestangen hvilede i den ene ende på en flise. For at give mere løftekraft, lagde vi undervejs noget under den løftede ende af løftestangen og skiftede, så vi løftede fra den anden ende.

Jeg er ikke så stor, så jeg har lært, at man også kan hjælpe til ved at lægge et tov under det der skal løftes og op om skuldrene. Så kan man løfte med benmusklerne.


Villa VilleValhal - gammelt hus, altid noget der skal laves

Ved ikke hvad du har til rådighed, men en 3 buk med en talje i, kan løfte ufattelige ting. 

Du kan lave 3 bukken af brædder/stolper/lægter/vandrør eller hvad du ellers har til rådighed.

 

Men har du plads så smid et reb på den, og træk den op med naboens bil  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

En mejsel på borehammeren, og slå den i mindre stykker.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Eller få den/de gode nabo/er til at gi' en hånd med, og så måske dele nogle øl/vand bagefter, som tak for hjælpen, gør man ikke den slags i byen?

Sammen kan man klare det meste.

Uden at ødelægge jeres rygge, ret ryg og ned i knæ, men det er vel almen viden, håber jeg da.

Held og lykke med det, lad os høre hvordan det' gik ikke?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hev sådan seks styk op for to år siden, da vi rev en gammel overdækkede terrasse ned.

Bandt et slæbetov rundt om stolpeskoen og så om anhængertrækket på bilen. Så gik det som en leg med at få dem op :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for indspark - Super! :-)

Det er ikke løst endnu, men skal nok lade høre hvordan det gik og det er præcis reminisenser fra en overdækket terasse...

/FF

Mvh. Familiefar

Det er den "dovne" løsning, som jeg simpelthen ikke kan/vil ty til... Jeg ville stadig vide at den lå dernede og grinede af mig 

/FF


Mvh. Familiefar

Slå beton i mindre stykker

it is better to burn out than to fade away
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis