Isolering af ventilationsrør ?

Jeg skal i gang med at installere ventilationsrør på loftet til et nyindkøbt Dantherm HCH5.

På loftet (uopvarmet loftrum) er der 2x 145 mm isolering og jeg påtænker at lægge rørerne ned i det øverste lag isolering og derefter lægge to lag á 95 mm. over rørerne.

Men skal rørerne også sikres mod kondens med en lamelmåtte med alu og tætte samlinger ?

Det indtryk får jeg hvis jeg læser her.:

http://www.isover.dk/isoleringsguiden/installationer/ventilationskanaler+-+bolig

 

Luften i rørerne har ca. samme temperatur som inde i huset bortset fra om natten om sommeren hvor der køres bypass af veksleren.

 

Til og afgang fra veksleren som begge skal igennem tages, isoleres med lamelmåtter.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du "bare vil rulle det løst hen over duer det ikke.
Isoleringen er noget af det allervigtigste og få gjort rigtigt da det er her du kan miste rigtig meget energi. Det er desværre tit her der bliver sparet eller sløset, med højt varmetab og kondens til følge.
sørge for at isoleringen er lagt helt ind til rørene og du tap'er alle samlinger med alutape
Den tør jeg ikke svare på idet der skal nogle nøjagtige tal på medie- og omgivelsestemp, samt luftfugtighed til for at lave en beregning hvor dit dugpunkt er. Du kan risikere at dugpunktet er mit i din isoleringen og så har du megaproblemer. Grunden til at man alu på er at dugpunktet er udenpå og så vil luftgennemstrømning(flow/konvektionen) fjerne fugten naturligt. Hvilket også grunden til at alle samlinger skal være tætte
Mogens : Sent svar:

Din metode som på billedet er helt fin. ( dog uden luft omkring... som du siger )

Alu/Lamelmåtte bruges når man IKKE har den mulighed for at pakke rørene ned i isoleringen som du vil.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/191563#389279
Det afhænger også lidt af hvordan dit aftag er.
Der må jo ikke kunne løbe kondens ned fra en uisoleret del udenfor. Så får du balladen med vand i kanalerne, ligegyldigt isoleringsgrad.

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis