Hænge TV på problematisk mørtel væg

Jeg skal hænge mit tv op på væggen.
Min lejlighed er fra 1942 og den væg hvor det passer bedst er en skille væg ud til køkkenet.

Den er lavet af rør og mørtel med nogle brædder der er sat op med mellemrum.

Spørgsmål:
1. Hvad hedder sådan en væg
(Nemmere at finde Google resultater når man kender ordet for det man søger)

2. Hvordan ville jeg hænge 1 eller 2 fladskærme op? Et er på 46" og det næste er 40"

Jeg tænker at nogle aluminiums plugs der danner en cirkel formet vifte når de strammes vil sikre det ift trækket ud af væggen. Men hvad med trækket ned af?

Evt også montere en træ plade på væggen til at fordele vægten ud på 10 eller 20 skruer. Evt med lim også.

Og så spænde ophænget fast på pladen samt igennem væggen også.

Jeg har hængt et par ting op og jeg synes det er sjældent at jeg finder træ inde bagved mørtel og rør (som i rør græs eller rør siv)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det var en MEGET udbredt måde at lave pudsede vægge på dengang, mange kalder dem for en "spansk væg" den består af brædder på højkant eller vandret og så blev der hæftet "sivrør" fast derpå så der var noget at pudse på, var det mig ville jeg blot skure en par tykke skure ind i vægge og (selvfølgelig ramme træet deruder) det kan sagtens holde et tv. de alu plugs du påtænker at bruge, der er de fleste af dem egnet til en bestemt tykkelse,som oftest 1 eller 2 lags gipsplade og ikke til noget derimellem eller derudover

Enig. Et fladskærms tv af den størrelse vejer ikke mere end 15 kg, så der skal ikke ret meget til at holde det. Skruer, der er lange nok til at gå ind i træet, så skal det nok blive siddende.

Hvis du ikke kan ramme, så det passer med træet bag ved beslaget, er idden med en plade god. Så kan du skrue den fast til træet. Du får ikke noget til at hænge i pudsen. Du skal ind og have fat i træet.

Tak for to lynhurtige svar

Jeg har en hylde med espresso maskine og glas blender hængende i køkkenet på samme væg (anden side) og den faldt ned med et brag en nat

Så derfor tog jeg maskinskruerne med alu plugs - og det har holdt. Men jo, jeg lagde godt mærke til at nogle af dem havde problemer med dybden så blev det også opklaret

Har bare ikke råd til at gøre mig mine egne erfaringer med 2 TV

Så i siger at en træplade skruet på væggen, med ophæng skruet der på, ville være fint
Så længe jeg har midten og hjørnerne af pladen forbundet til træstrukturen i væggen.

Og ophænget ifølge fabrikanten.

Det er et Sony 46W4500 og vejer 26.5kg uden fod - en masse stål indeni


Skulle jeg selvfølgelig have nævnt i toppen
Jeg satte køkkenskabe op på sådan en væg og den holdt fint.
Du tjekker tykkelsen på vægen og så tager du nogle selvskærende skruer og skruer vægophænget op. Rammer du ikke den tværgående så rammer du det langsgående bræt.
Er du i tvivl prøver du at hænge dig i beslaget

it is better to burn out than to fade away
Sæt et passende antal bolte igennem væggen, hvor du sætter et pænt bræt på den anden side,( som du sikker kan bruge til et eller andet). Hvis væggen mod forventning skulle være for tyk til 'købe-bolte', så køb en gevindstang, og husk at sæt møtrikker på før du forkorter.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis