Frostfri dybde og lerjord

Jeg skal igang med at lave en støttemur. Den skal sættes i lerjord.

Jorden er meget hård og jeg kan ikke komme til med maskiner.

Planen er at støbe muren med fundablokke og armering. Den bliver ca. 1-1.20 meter høj.

Så spørgsmålet er om det er lige så nødvendigt at komme i frostfri dybde med lerjord som ved muldjord osv.?

Udfra denne http://byghjemme.dk/images//stoettemure_og_stoejmure_DBI.pdf (side 4) fyldes der op med stabilt grus, med et fundament på kun ca. 20 cm.

Hvad tænker I er nødvendigt?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej .

Der ingen forskel om det er ler eller muldjord.

Du skal under frost fri dybte. Men der er to metoder hver enten du har en armeret eller ikke armeret støttemur:

Håber dette vil hjælpe dig.

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Brug en elektrohammer med en spadelignende fortsats i stedet for spidsen til beton. Så går det lettere!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det var en god ide, det må jeg se om jeg kan skaffe.

Nu står der at 1. skifte sættes i betonen inden den hærder. Kan man gøre det ad to gange. Altså først støbe fundament og derefter sætte 1. skifte. Har en ide om at fundamentet godt kan svinde lidt i hærdningprocessen, tænker nu hvor der er vand i.
Skrevet af jimsim på 10-09-2014 20:07
Det var en god ide, det må jeg se om jeg kan skaffe.

Nu står der at 1. skifte sættes i betonen inden den hærder. Kan man gøre det ad to gange. Altså først støbe fundament og derefter sætte 1. skifte. Har en ide om at fundamentet godt kan svinde lidt i hærdningprocessen, tænker nu hvor der er vand i.

 

Først skifte kan godt laves uden den kommer til at svinde.

sætter nogen billeder ind for bedre forståelse

Beton skal ikke være for tynd som på det 1 billede. Det skal være en tykkere masse. En smule tykkere end på billede 2. så vil der ikke ske noget. Efter egen erfaring,

Men du kan godt dele støbningen op i 2, men det kan ende ud i at, den ikke får et ordenligt bindelag.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Mange tak for de gode svar.
Jeg er kommet igang med at grave :/ men vejret har ikke lige været helt optimalt. Endnu en gang tak.

Frostfri dybde var 1,20 m- og blev så ændret til 0,9 m.

Hvis du skal grave i lerjord- er der nogen håndredskaber, der kan bruges: Brækstang, dybdespade og nogen, hvor man piller en stor kopfuld jord op (vist nok en slags jordbor- har glemt navnet).

Ler er et helvede at grave i: gummiagtigt, tungt og klægt (klistrer sig til redskaberne). Det kan dog lade sig gøre. Det er værre, hvis der er brosten, trærødder og beton.... For ikke at tale om kabler!

(Jeg har gravet og støbt med beton for år tilbage pr håndkaft, så jeg kunne grave huller på spadebredde x spadebredde i 1,20 meters dybde. Det var Ung i Arbejde- og det var hårdt).


Mvh
Pinny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis