automatsikring brummer

Hej

Jeg havde min bror, der er 'trikker, forbi i forbindelse med at vi skulle have flyttet rundt på lidt belastning da der sad en hel del på samme gruppe. Vi flyttede vaskemaskine og VVB(1 fase) over på en kraftgruppe og skiftede gruppen fra en gammeldags smeltesikring 3x16A til en 3x13A automatsikring (fra LK).

Nu oplever jeg at når VVB varmer, brummer automatsikringen rimeligt højt. Er det normalt? Jeg har efterspændt alle skruer(der var ikke noget at komme efter). Brormand er taget på ferie, så jeg kan ikke lige høre ham før han kommer hjem, men vil lige være sikker på det ikke er noget alvorligt.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den brummer fordi den er belastet for meget, der SKAL en 16 amp. automat sikring til, 13 amp. er for lidt.

Hvem siger at det er ulovligt ? Jeg har lige fået lavet en helt ny tavle p.g.a. lyn nedslag i huset hvor alt elektrisk blev smadret, automat sikringerne hang i laser HFI relæet hang også med diverse kobber tråde ud at plasten selv elmåleren havde fået et dask. Og min vandvarmer er altså tilsluttet en 16 amp. automat sikring. Og da det er et hus jeg bor til leje i, var det en elektrikker der var her og lave det hele.

Din vandvarmer kan jo sagtens være godkendt til 16A forsikring. Den kører nok også på to faser. Det er min ikke. og desuden sidder der også en vaskemaskine på den anden fase. De nyere vaskemaskiner skal ikke bruge så meget strøm.
Jeg går ud fra at han har en grund til at sige at den skal skiftes. Specielt når han jo ikke skal have løn for det :-)

Skrevet af Håndværkeren på 09-09-2014 21:23

Den brummer fordi den er belastet for meget, der SKAL en 16 amp. automat sikring til, 13 amp. er for lidt.

Næ der skal ikke en 16 amp. sikring til. Kommer jo an på hvilken vand varmer det er og hvor meget effekt den optager..

 

Dog vil jeg sige, at en automatsikring ikke burde brumme ved overbelastning.

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce
Skrevet af kimcarlsen på 10-09-2014 07:42
øhh nu bruger min vandvarmer kun 1500W, så hvis det er for meget for et 13A er det noget dyrt skrammel og nej det er ikke lovligt med en 16A foran, derfor den er skiftet.

Næ 1500 watt på en fase får ikke en 13 amp. til at svede

 

Men er det en 4-polet automat sikring der er sat op, hvor vandvarmer og vaskemaskine deler nul på så? For det kunne måske være noget uden at vide det med sikkerhed, så vi skal have trikkerne på banen

 

 

 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Selvfølgelig må der sidde 13A i stedet for 16A. Det er jeg sikker på din bror har helt styr på.
Det var da meget værre den anden vej.

Mon ikke bare det er noget billigt lort der skal byttes?
Tjaa det var en helt ny fra LK jeg havde liggende, så den kan nok ikke byttes mere. Billig er den hvert fald ikke hvis man skal købe en ny. Lort er nok rigtig :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis