Hjemmelavet træfyret stenovn / pizzaovn

Hej alle LDS'er!

Jeg har de seneste månede gået og lavet min baghave om fra et kedeligt græsareal til en nedsænket terasse med en hjemmebygget pizzaovn - eller brændefyret stenovn som den også hedder. Pizzaovn er vel noget som kun dækker 5 % af hvad man kan bruge den til, men ikke desto mindre et ord som de fleste kan forholde sig til.

Jeg vil ikke snakke om hvordan den nedsænket terasse er blevet til, for det er lidt en anden snak!

Jeg fik ideen til en pizzaovn for ca et års tid siden, hvor jeg så begyndte at søge informationer om udforming, brug af materialer og hvad man ikke skulle gøre. Her var min første priotet at kunne afkrydse alle mine spørgsmål så jeg kunne minimere minde "oops-sådan-skulle-jeg-ikke-have-gjordt oplevelser" eller helt eliminere dem.

Den er nu ca 85% færdig og mangler blot lidt ydre finish. (Samt overdækket terassen så den kan bruges året rundt)

Først og fremmest, har jeg aldrig haft en mursten og mørtel i hånden på samme tid

Materialer:

Selve fundament (som ovnen står på)

- ca 55 fundablokke støbt med armering.
- ca100 kilo portland hvid cement, men 1:3 kvartssand (bordplade) - med armering.
Bordpladen er poleret, slebet og fået bivoks efterfølgende.
- en masse træ til at lave støberammer. (rigtige støberammer til bordplade)
 

Stenovnen:

 

- Perlite, til isolering under bageflade af stenovn. Varmen fra ovnen ville sprænge bordpladen.
- 240 stks ildfaste sten 230x110x65mm
- 150 kilo ildfast mørtel
- Vinkelsliber samt vådskære, begge med diamant sav.
- et redskab som er fundet på nettet til at styre vinkel på kuplen (se billeder i link herunder)
      Det er bygget af en lægt i hårdtræ (gammelt bordben) klavebeslag og vinkelbeslag.
- isokern skorsten 2 stks af 600mm x indvendig Ø200mm
- Keramisk isolering rundt om kublen
- rionet til at holde keramisk isolering fast
- 200 x Bison mursten (samme som mit hus er bygget af)
- ca 1.000 liter perlite til at fylde hulrummet bag muren.
- Almindelige værktøjer som hammer, sav, skruemaskine, skruer, vinkelmåler etc etc

==========================

Jeg startede med at lægge et lag med udvendig diameter på ca 150 cm af en blanding af alm portland cement 1:6 perlite, (Perlite er en vulkanisk aske, som er særdeles god til at absorbere varme fordi det udvider sig ved varme) Oven på denne har jeg så lagt en bund af ildfaste sten som er skåret i en nogenlunde rund cirkel, de er ikke mørtlet sammen eller noget.

Herpå startede jeg med at bygge den første runde, som var en halv sten oprejst. alle de ildfaste sten er skåret over i halve sten. Næste række bliver således lagt på den anden led. Og med det "værktøj" som jeg har snuppet fra Fornobravo.com (de kalder den indespensible tool eller IT) Den er placeret lige i centrum af min kubel, som er 100cm i diameter. og pinden ud til hvor vinkelbslaget sidder er således 50cm, som er det samme som radius af cirklen/kublen. Dette værktøj fortæller mig 100% hvor stenene skal sidde og jeg kan således blot sætte den fast med en klemme og så mørtel på. Efter ganske få sekunder har den allerede sat sig. Sådan fortsat jeg blot indtil jeg var helt oppe og fik lukket kublen. Til sidst havde jeg pinde til at støtte stenene så tyngdekræften ikke fik dem til at falde ned inden de havde sat sig.

Efter kublen var lukket stod den og lufttørede i en uges tid. Hvorefter jeg startede en uges udtørring med gradvis større bål inde i kublen.

Imens lavede jeg indgangen som blev lavet som en bue hvor jeg lavede en kobling til min isolerede skorsten fra isokern som i alt er 120 cm høj (2 delt) - Denne skorsten sidder helt i åbningen uden for kublen, af 2 grunde: dels til at skabe træk for at få det rigtige airflow i kublen. dvs nå de høje temperature fordi den trækker luft ind og skyder gasserne ud af skorstenen. Men en anden grund til den er placeret der er at kublen kan bruges til at bage, langtidsstege etc, da der IKKE er varmetab når man får sat en isoleret dør i (hvilket jeg stadig mangler at lave)

Efter denne indgang var færdig hev jeg fat i en proff mure som hjalp mig med at få ydermuren op, som er lavet i den samme sten som mit hus er bygget i. for at få lidt synergi i hele terassen. Ideen var oprindeligt at der skulle være stonewall på istedet. Men det gik jeg væk fra.

Bagtil bliver der sat klinkbeklædning op med en lille 10cm hulrum indtil indervæggen (for at få lidt luft så eventuel vand/kondens ikke ødelægger dette. indervæggen er sat op i stålplader som laver en form for kasse rundt om kublen. Denne er blevet fyldt med op mod 1,000 liter perlite for at få ekstra isolering.

Nu er jeg så igang med at lukke taget med tagpap og udhæng med spots.

Denne post/tråd skal blot ses som en inspiration/hjælp til alle fremtidige lav-det-selv'er.

Processen har været super fed at gå igennem og jeg har lært utrolig meget - meget mere end jeg kan skrive ud fra toppen af mit hovede. Så hvis jeg er utydlig eller mere uddybelse mangler - så gi mig en besked

Til sidst - prisen for ALT er ca 10.000 DKK

Vigtigst af alt, sørg nu endelig for at brug de nødvendige sikkerheds udstyr - Støvmaske, briller høreværn, sko, handsker etc.

Der ligger et hav af billeder på dette link:

https://drive.google.com/folderview...sp=sharing

Med venlig hilsen
Madsen

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Puha sorry for den lange post !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis