Oliefyr frostsprunget, hvad må jeg?

Jeg har købt et stort hus fra 35 med værksted til, der har stået tomt siden 2006 og deriblandt er oliefyr kedlen frostsprunget.
Må jeg sætte et nyt op eller et brugt? Hvad er reglerne, for det eneste jeg kan finde er om nyetablering eller erstatning til pillefyr (som jeg da har overvejet)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det er lidt kringlet grundet hensynet til miljøet. Hvis vi snakker om oliefyr må der nu om dage, kun sættes et kondenserende fyr op. Hvis du vil sætte stoker/pillefyr op skal det være godkendt efter EN 303-5-2012, så der må du nok også regne med nye grejer. Det er grundreglen i grove træk.

Hvad du så sætter op uden nogen opdager det, snakker vi ikke højt om.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter:
Ja MON ikke!
En ting er at man ikke må sætte et NYT! oliefyr op, men man må vel godt "vedigeholde" det gamle, hvis brænderen eller som her, kedlen "står af"?
Har nemig fundet en ny ubrugt Tasso Ms20 (ikke kondenserende så jeg behøver ny skorsten?! men med forbrug på højde med kondenserende) da jeg ellers havde fundet en Tasso T4 på g&g, da der sidder et T3 nu.
Hvem skal man (ikke) spørge om man må sætte et andet oliefyr op for?
Så vidt jeg ku læse mig frem til, så SKAL skorstensfejeren ikke en gang ud og lave lovpligtigt tjek mere!
Så umiddelbart er det vel kun mig selv der ved jeg har sat et andet fyr ind, eftersom huset har været ubeboet siden 2006
Men det er måske farligt at sætte et model 2012/14 ind, når huset har stået tomt så længe?
Skrevet af Cawdy på 10-09-2014 12:06
Nitter:
Ja MON ikke!
En ting er at man ikke må sætte et NYT! oliefyr op, men man må vel godt "vedigeholde" det gamle, hvis brænderen eller som her, kedlen "står af"?
Har nemig fundet en ny ubrugt Tasso Ms20 (ikke kondenserende så jeg behøver ny skorsten?! men med forbrug på højde med kondenserende) da jeg ellers havde fundet en Tasso T4 på g&g, da der sidder et T3 nu.
Hvem skal man (ikke) spørge om man må sætte et andet oliefyr op for?
Så vidt jeg ku læse mig frem til, så SKAL skorstensfejeren ikke en gang ud og lave lovpligtigt tjek mere!
Så umiddelbart er det vel kun mig selv der ved jeg har sat et andet fyr ind, eftersom huset har været ubeboet siden 2006
Men det er måske farligt at sætte et model 2012/14 ind, når huset har stået tomt så længe?

Når du indsætter ny kedel skal der et skorstensfejersyn til. Du kan snyde ved at indsætte en magen til den gamle.

Oliebrænderen skal der laves tvunget service på hvert år hvor man måler effektivitet og udledning fra kedel og brænder. Der står i papirene hvilken kedel og brænder der sidst er målt på. Reglerne er mig bekendt fra før 2006. 

Det er rigtigt, du godt må vedligeholde det bestående anlæg men ikke udskifte "hoveddelene".

Der er mig bekendt ingen af de ældre kedler der kommer op i nærheden af en kondenserende kedel hvad effektivitet angår. 

Skorstenen trækker man bare en indsats op gennem, så det er ikke det store problem.

Dit sidste spørgsmål kniber det mig grumme at forstå.  

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hehe, mht det sidste, så er det et nyt fyr jeg har fundet i gul og gratis, med virkningsgrad på 95% (Tasso Ms20 hedder det) som jo så er en 2010-14 model eftersom det er et fejlkøb de har til salg.

Det med tvungent service er NETOP sløjfet, da energistyrelsen har vurderet at deres service "energitjenesten" som begge har til fordel at forbedre og hjælpe husejere til bedre opvarmning, de overlapper hinanden og derfor er det årlige eftersyn ikke lovpligtigt mere fra i år

Jeg har godtnok også kig på et af de hersens pillefyr ALLE taler om, men 30.000 er også lidt af en investering og jeg er ikke lige "vedligeholdelses typen" der gider/husker at få tømt aske og fyldt piller på hele tiden.

Hej.

Når du nu alligevel skal købe, er olie IKKE fremtiden. Så kan du selvfølgelig sætte en pillebrænder på dit nye fyr, men spar dog den oliebrænder.

Har lige været på en lokal demodag ang. pillefyr, og du kan sætte et komplet 15 kW anlæg med magasin osv. op for under kr 25.000-. og det rækker til de fleste.

Jeg er ikke i familie med nogen der eller på anden måde relateret, men må dog sige at de nye fyr kører helt som et oliefyr. Der skal holdes LIDT mere øje, da det er forbrænding af biomasse, men det er blevet minimeret i de seneste år.

Hverken olie- eller pilleprisen vil falde, men biomassen viner på sigt.

 

mvh


 varmetossen

Annonce
Skrevet af Cawdy på 10-09-2014 15:10
Hehe, mht det sidste, så er det et nyt fyr jeg har fundet i gul og gratis, med virkningsgrad på 95% (Tasso Ms20 hedder det) som jo så er en 2010-14 model eftersom det er et fejlkøb de har til salg.

Det med tvungent service er NETOP sløjfet, da energistyrelsen har vurderet at deres service "energitjenesten" som begge har til fordel at forbedre og hjælpe husejere til bedre opvarmning, de overlapper hinanden og derfor er det årlige eftersyn ikke lovpligtigt mere fra i år

Jeg har godtnok også kig på et af de hersens pillefyr ALLE taler om, men 30.000 er også lidt af en investering og jeg er ikke lige "vedligeholdelses typen" der gider/husker at få tømt aske og fyldt piller på hele tiden.

Hvis Tasso fyret ellers overholder de godkendelser som lovgivningen kræver er der naturligvis ikke noget i vejen for at installere det. 

Var ikke klar over den tvungne service er sløjfet, det ligner sgi ikke myndighederne da en masse folk så kommer til at miste deres daglige forsørgelse.  Indrømmet det er ikke noget jeg følger med i da mit brændsel er flis. 

Såååå, det kommer du garenteret hurtig efter når kulden begynder og bide i storetåen hvis .......... 

Varme fra træpiller, er pt det næstbilligste brændsel du kan få i DK. Den billigste må du selv regne ud hvad er. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej.

Det behøver ikke være nogen gættekonkurrence. Jeg kan sagtens fortælle dig, at det billigste er træ fældet i skoven. Jeg regner med at komme op på kr 3.000,- for denne vinter til at fyre 189 kvm. op i et plan (gammel gård, men moderniseret).

Der er så ikke medregnet benzin til saven og en kæde eller to 

Jeg er så også hjemme til at tage mig af det.

 

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 10-09-2014 19:02

Hej.

Det behøver ikke være nogen gættekonkurrence. Jeg kan sagtens fortælle dig, at det billigste er træ fældet i skoven. Jeg regner med at komme op på kr 3.000,- for denne vinter til at fyre 189 kvm. op i et plan (gammel gård, men moderniseret).

Der er så ikke medregnet benzin til saven og en kæde eller to 

Jeg er så også hjemme til at tage mig af det.

 

mvh

Jeg tænkte nu på købebrændsler leveret på din adresse Klaus, derfor gætter du meget meget forkert.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej.

Med fare for at jamme tråden, så er det ikke gæt, men faktum.

Hvis man ikke skal gøre noget selv andet end transportere brændslet fra en palle til fyret og ikke råder over hverken sav eller økse kan jeg godt se prisniveauet er et andet.

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 10-09-2014 21:46

Hej.

Med fare for at jamme tråden, så er det ikke gæt, men faktum.

Hvis man ikke skal gøre noget selv andet end transportere brændslet fra en palle til fyret og ikke råder over hverken sav eller økse kan jeg godt se prisniveauet er et andet.

mvh

Det brændsel jeg tænkte på leveres normalt i løst vægt. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis